تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
7

آخرین یافته‌های باستان‌شناسی درباره مردمان دره شمی ایذه

  • کد خبر : 50811
  • 26 بهمن 1395 - 6:43
آخرین یافته‌های باستان‌شناسی درباره مردمان دره شمی ایذه

پژوهشگر ایتالیایی که سابقه کاوش در مناطق مختلف دره‌شمی ایذه را دارد، شواهد معماری و آثار باستانی به‌دست آمده از این محوطه را نشان از ثروتمندبودن اهالی دره‌شمی در دوره باستان اعلام کرد.

پژوهشگر ایتالیایی که سابقه کاوش در مناطق مختلف دره‌شمی ایذه را دارد، شواهد معماری و آثار باستانی به‌دست آمده از این محوطه را نشان از ثروتمندبودن اهالی دره‌شمی در دوره باستان اعلام کرد.

به گزارش عصر ایذه، کاوش‌های صورت گرفته در چند سال اخیر در دره‌شمی اما نشان می‌دهند که این مکان یک محوطه همزمان آیینی و گورستان در دوره باستان بود.

 

 

ویتو مسینا اما با اشاره به کاوش‌های انجام شده در مناطق مختلف دره‌شمی گفته است که آثار معماری به جا مانده از محوطه‌های آیینی، نحوه تدفین و اشیای به جای مانده در گورها نشان می‌دهد اهالی دره شمی ثروتمند بودند.

 

جعفر مهرکیان، سرپرست ایرانی کاوش‌های باستان‌شناسی دره‌شمی که سال‌هاست دره شمی را کاوش و مطالعه می‌کند با بیان اینکه نیایشگاه کشف شده در دره‌شمی نشان از باورهای آیینی دوران الیمایی در ایران باستان دارد، گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد ساختار منظمی که در جهت‌های اصلی با استفاده از سنگ‌های قواره شده و گاه پاک تراش ساخته شده است همزمان با یورش به نیایشگاه و فروانداختن تندیس‌هایی همچون پیکره مفرغی مرد پارتی به‌وجود آمده است.

این باستان‌شناس همچنین با ابراز تأسف از اینکه دره‌شمی با وجود اینکه جزو نخستین آثار باستانی ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی کشور است، تاکنون تعیین حریم نشده است با تعیین حریم این محوطه باستانی به‌صورت چشمی مخالفت کرد و گفت: تختگاه‌های نیایشگاهی و آرامگاه‌های پیرامونی، گستره زیادی را دربرمی‌گیرد که با چشم دیده نمی‌شوند و باید کل دره به‌عنوان حریم درنظر گرفته شود.

مهرکیان گفت: تنها یک کانکس بدون نگهبان در این منطقه قرار داده شده که البته هیچ‌گاه مورد استفاده هیأت باستان‌شناسی نیز قرارنگرفته است.

وی تملک اراضی با رضایت کشاورزان را از مشکلات پیش روی هیأت کاوش اعلام کرد و افزود: تا به امروز کاوش‌های باستانی در این محوطه باکسب رضایت اهالی انجام شده که لازم است تمهیداتی برای حل این مشکل درنظر گرفته شود.

 

همشهری

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=50811

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.