تاریخ : جمعه, ۲ مهر , ۱۴۰۰ 17 صفر 1443 Friday, 24 September , 2021
4

از سیاه تا سپید یک صنعت/ چوقابافی فرصتی برای درآمد و اشتغال

  • کد خبر : 50056
  • ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
از سیاه تا سپید یک صنعت/ چوقابافی فرصتی برای درآمد و اشتغال

سفید سفید سفی‍د سفید سیاه سفید سفید…این کلمات روایت تماشای دقایقی کوتاه ازتنیدن تار و پود یک فرهنگ و اصالت کهن درهم هست که سوژه این گزارش عصرایذه شده است.

سفید سفید سفی‍د سفید سیاه سفید سفید…این کلمات روایت تماشای دقایقی کوتاه ازتنیدن تار و پود یک فرهنگ و اصالت کهن درهم هست که سوژه این گزارش عصرایذه شده است.

به گزارش عصرایذه چوقا تن پوش مردانه بختیاری که شکل، طرح، رنگ وجنس آن همه برگرفته از فرهنگ و سبک زندگی غنی مردم شریف قوم بختیاری است.
تن پوشی ازجنس پشم و به رنگ سیاه و سپید که می تواند نماد و نمودی از حدیث مکرر خیر و شر، خوب و بد و … باشد و با دستان هنرمند بانوان بختیاری با مهارت و تبحر خاصی صبورانه تنیده می شود.
طرح چوقا برگرفته ازیک تفکرقومی باستانی است که درآن ازرنگ های سیاه به نشانه ظلم وپلیدی و رنگ های سپیدنشان ازامیدوفرج دارند،درطرح چوقا هفت خط مشکی وجودداردکه پنج تای آن درپشت لباس ودوتای آن درجلوی لباس قرارمیگیردکه رفته رفته تا انتهای لباس رنگهای سیاه که تعبیرازظلم دارندکمرنگ تروجای خودرابه فردای روشن یاهمان رنگهای سپید می دهند.

 

photo_2017-01-17_20-25-01
جنس چوقا از پشم است زیرا سرمای زمستان را دوام می آورد و گرمای تابستان راکمی خنک تر می کند، بافتن چوقا برای یک فرد بزرگسال چنانچه بافنده پشت سرهم کارکند بین۴۰روزتا۲ماه زمان میبرد و وزن آن نبایدبیشتراز۱کیلو باشد (هرچه سبک تر بهتر).

چوقا را با کرکیت و دفتین می بافند و برای تشخیص اصالت آن کافیست کمی ازنخ آن را بسوازنید درصورت خاکستر شدن خالص و در غیر اینصورت از نخ های پلاستیکی است.

 

چوقا دور ازچشم فرهنگ دوستان و دور از نگاه اقتصادیون

 

چوقا، این لباسی که قداستش را از آنجا می گیرد که چه به وقت کار وچه وقت کارزار، هم وقت عبادت و هم زمان کیاست از این خاک برتن مردان ایل بختیاری خودنمایی می کرد.

 

امروز متأسفانه کمی مورد بی مهری قرار گرفته و بیشترین استفاده از آن تنها چند ساعت استفاده تشریفاتی درمجالس عزا و شادی است وکم کم به دست فراموشی سپرده شده و باتوجه به تعدد مناطق بختیاری نشین درکشور آنطورکه باید تاکنون اقدامی جهت زنده نگه داشتن این میراث نشده است و مرکز خاصی بعنوان خاستگاه بافت این لباس وجود ندارد.

 

لباسی که اتفاقا بخاطر نوع و اصالت کم نظیرش طرفداران خاص خود را هم دارد، قابلیت درآمدزایی بسیار بالایی دارد که متاسفانه از نگاه و فکر اقتصادی برخی مسئولین دورمانده است.

 

اما گاه افرادی بخاطرعلاقه و نگاه ریزبینشان به صنایع دستی هم زمینه احیای بیشتر و بهتر آنها را فراهم کرده و هم فرصت اشتغال ایجاد می کنند و می توان امیدوار بود که هنوز کسانی هستند که دغدغه حفظ سنت اصیل بختیاری را دارند و در این اوضاع آشفته اقتصادی با وجود مشکلات فراوان دست از تلاش برنداشته و با راه اندازی کارگاه کوچک خانگی این فرهنگ اصیل را بر چوقای بختیاری نقش می زند.

ماه جان کرد، بانوی هنرمند ایذه ای؛ کسی است که در این فراموش بازارِ کهن فرهنگ ها، ازروی علاقه و تعصب به حفظ واحیاء میراث بازمانده از اجدادش کارگاه کوچکی درحیاط خانه مملو ازصنایع دستی گردآورده که در این بین دارچوقا ربیشتر از همه خودنمایی می کند.

 

photo_2017-01-17_21-22-18

صنابع دستی بختیاری

 

photo_2017-01-17_21-22-13

صنایع دستی بختیاری

دستان هنرمنداین بانو بافت راشروع می کند تا رج به رج دیوسیاهی را درچنگال سپیدی اسیر کند وحاصلش بشود حفظ یک سنت و فرهنگ…

 

photo_2017-01-17_21-22-21

وریس

خانم کرد که سابقه سالها حضور درنمایشگاه های مختلف آداب، سنن وصنایع دستی بختیاری ها را درنقاط مختلف کشوردارد در گفت و گو با خبرنگار عصر ایذه، ضمن اشاره به اثرات مثبت حضورش دراین نمایشگاه ها درجهت معرفی صنایع دستی بختیاری ها و استقبال خوب مردم، ازمورد توجه قرارگرفتن لباس های محلی خصوصاًچوقای بافت ایذه از طرف بازدیدکنندگان گفت.

 

photo_2017-01-17_20-25-03

چوقا بافی

وی معتقد است باوجود تعدد بانوانی که در ایذه مهارت خاصی در بافت چوقا دارند و توان بالای درآمدزایی درحرفه چوقابافی این حرفه می تواند باکمی توجه وبرنامه ریزی مسئولین تبدیل به یک منبع درآمدی خوب برای شهرستان و فرصت اشتغالزایی مثبت برای بانوان شهرشود و نام ایذه رابه عنوان خاستگاه چوقای اصیل بختیاری بر سرزبانها بیندازد، چراکه دراین نمایشگاه ها ازجاهای مختلف محصولات خود را ازجمله چوقابه عرضه می گذارند و فرصت خوبی برای هنرنمایی بافندگان ایذه ای است.

 

photo_2017-01-17_20-25-06

چوقا بافی

 

خانم کرد عنوان کرد: در سال های نه چندان دور بانوان زیای در شهرستان مشغول به بافت چوقا و دیگر صنایع دستی خاص قوم بختیاری بوندند که متاسفانه به دلیل عدم حمایت و نبود بازار عرضه و فروش این کار را کنار گذاشته اند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ صنایع دستی قوم بختیاری، افزود: اگر مسئولین متولی حمایت کنند می توان این بانوان را در قالب یک کارگاه گرد هم آورد تا ضمن احیای مجدد این هنر در شهرستان، زمینه آموزش به علاقه مندان و کسب درآمد نیز فراهم شود.

 

 

photo_2017-01-17_20-25-08

چوقا

 

این بانوی هنرمند در پایان اظهار داشت: متاسفانه در سالهای اخیر فقط چند روز آغاز سال جدید، آن هم برای رنگ و جلوه دادن به نمایشگاه از ما دعوت می کنند و اگر یک مکان مناسب برای عرضه محصولات به ما بدهند می توانیم از آن برای کارهای آموزشی هم استفاده کنیم.

به گزارش عصر ایذه، ازجمله اقداماتی که می تواند این حرفه وسنت فراموش شده را دردستان بانوان ایذه ای جانی دوباره بخشد اولا وجود کارگاهی مجزا و مجهز زیر نظراداره میراث فرهنگی و گردشگری که درتمام سال که درتمام سال دایرباشد تاعلاقه مندان به این حرفه بتوانندهم درآنجا آموزش ببینند و هم به تولید بپردازند.
هم اینک ازدیگر مشکلات بافندگان به دلیل نبودن دستگاه های ریسندگی، تهیه نخ مخصوص چوقا از استان اصفهان یا شهرستان های دیگر است، و دیگر اینکه ازراه های شناساندن چوقای اصیل بافت ایذه به استفاده کنندگانش اقدامی جهت طرح یک نشان مخصوص ایذه وحک کردن بافت ها به آن باعث ارجمندی ودیده شدن هنروتلاش بافندگان این دیار است.

 

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=50056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.