تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5

افتتاحیه پنجمین دوره فیلم عمار از «دستکش‌های ننه عصمت» تا «سونامی دهه ۹۰ هنر انقلاب»

  • کد خبر : 2853
  • 11 دی 1393 - 6:53

عصز ایذه: مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار آغاز شد. در این افتتاحیه از مسعود شجاعی طباطبایی و […]

عصز ایذه: مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار آغاز شد. در این افتتاحیه از مسعود شجاعی طباطبایی و مسعود ده‌نمکی تقدیر شد. ده‌نمکی در این مراسم بچه‌های عمار را سونامی دهه ۹۰ هنر انقلاب دانست.

.

139310060916572604373603

.

به گزارش پایگاه خبری عصر ایذه خبرگزاری تسنیم، ساعاتی پیش مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور محمد احسانی، مدیر شبکه یک، وحید جلیلی، نادر طالب‌زاده، جمعی از کارگردانان و مستندسازان و همچنین با حضور جمعی از خانواده شهدا آغاز شد.

۱۸:۵۰ در ابتدای این برنامه حامد زمانی به قرائت قرآن پرداخت.

اجرای مراسم را علی صدری‌نیا، یکی از عوامل ساخت مجموعه تلویزیونی «دکتر سلام» به‌عهده دارد.

در ادامه مراسم کلیپی با موضوع گزارش فعالیت‌های انجام شده در دوره‌های گذشته این جشنواره مردمی پخش شد.

۱۹:۱۵ هم‌اکنون نادر طالب‌‌زاده دبیر این دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، در افتتاحیه این جشنواره در حال سخنرانی است. طالب‌زاده گفت: عمار یک ظرفیت انقلاب اسلامی است که هرچه به‌سمت آینده می‌رویم منظور و هدف آن بهتر شناخته می‌شود. عمار از بدو انقلاب اسلامی وجود داشته اما ۵ سال پیش کشف شد و مردم و صدا و سیما از ظرفیت آن استقبال کردند.

وی ادامه داد: با آمدن گروهک داعش و عاجز بودن جهان در برخورد با آن و دعوا بین کنگره و رئیس جمهور آمریکا بر سر تحریم‌های ایران شاهد هرج و مرج در جهان هستیم. GPS جهان به هم ریخته است الّا آنجا که خط مستقیم اسلام دنبال می‌شود.

طالب‌زاده  تأکید کرد: باید از این ظرفیت‌های مردمی جشنواره عمار بیشتر استفاده و نیروها از روستاها گرفته شود. عقبه جشنواره عمار نخبگان جمهوری اسلامی هستند. تجمع این افراد مهم است و در ادامه راه بیشتر دیده می‌شود. باید از ظرفیت‌های شبکه‌های استانی استفاده کنیم، این جایی است که نیروهای انقلاب می‌توانند ورود کنند.

طالب‌زاده از اینکه صدا و سیما برنامه‌هایی را درباره جشنواره عمار به‌صورت مستمر پخش می‌کند، ابراز خوشحالی کرد و گفت: رهبر انقلاب در صحبت‌های خود عنوان «عمار» را که امروز نام این جشنواره است کلید زدند و اینکه هر روز دیده می‌شود که این جشنواره رو به رشد است نشان از درستی راه آن دارد.

۱۹:۳۵ در ادامه این مراسم جوایز بخش مسابقه پوستر جشنواره اهدا شد. محمدرضا میری، نادر طالب‌زاده، خانواده شهید اعتمادیان، خانواده شهید خالقی و خانواده شهیدان فتاحی و خانواده شهید قشقایی اهدای جوایز این بخش را به‌عهده داشتند.

هیأت داوران در بخش پوستر ضمن تقدیر از طراحان پوستر فیلم‌های «گاو خشمگین»، «روسری‌های رنگین» و «نورالدین پسر ایران»، فانوس جشنواره را به آقایان مهدی بادیه‌پیما برای طراحی پوستر فیلم «آن مرد خواب بود» و «چریکه بی‌دنگ» و پویا رئیسی برای پوستر فیلم «بابا خون داد» اهدا کرد.

۱۹:۴۲ در ادامه مراسم تقدیر از برگزیدگان بخش فیلم‌نامه پنجمین جشنواره فیلم عمار با حضور محمدحسین نیرومند، محمدرضا میری و نادر طالب‌زاده و جمع دیگری از خانواده شهدا برگزار شد.

هیأت داوران در بخش فیلم‌نامه، لوح تقدیر بخش فیلم‌نامه بلند را به سروش بهاری برای اثر «تجارت‌خانه شهر» اهدا کرد. همچنین فانوس جشنواره به امیرعباس ربیعی برای فیلم‌نامه «امشب برای همه بهتر از هزار شب است» تقدیم شد. در بخش طرح فیلم‌نامه لوح تقدیر جشنواره به سه اثر «چشم‌بند» نوشته سید سجاد قافله‌باشی، «هاجر» نوشته زهیر محمدی و «کوله‌پشتی گمشده» نوشته محمدرضا پستک اهدا شد.

در بخش فیلم‌نامه کوتاه لوح تقدیر جشنواره به فیلم‌نامه‌های «مادر» نوشته محسن جهانی و «چراغ خاموش» نوشته راضیه بهرامی‌راد و فانوس جشنواره به اصغر روح برای اثر «آمیتاباچان» اهدا شد.

۱۹:۵۰ هم اکنون جوایز بخش کلیپ و نماهنگ این دوره جشنواره در حال اهداست. تقدیر از برگزیدگان این بخش با حضور استاد احمدعلی راغب و محسن صفایی‌فر صورت گرفت.

اهدای فانوس جشنواره بخش نگاه ویژه به سه نماهنگ «پیر فرزانه» اثر ابوالفضل حاجیان با موضوع اقتصاد مقاومتی، نماهنگ «جرم پرواز» اثر پویا بابایی با موضوع ترور هواپیمای ایرباس و شهدای مظلوم آن، نماهنگ «حماسه نادر» اثر عبدالحسن رفیعی‌نژاد با موضوع تنها جنگ دریایی رویارویی با ناو متجاوز آمریکا در خلیج فارس صورت گرفت.

هیأت داوران با بررسی ۴۳ اثر بخش مسابقه نماهنگ، ضمن تقدیر از آثار «نجات»، «خیلی دور اما نزدیک»، «هم‌آواز طوفان»، «نفرین به جنگ»، «جنگ رسانه‌ای داعش»، «تسلیم هرگز»، «بغض ۸ساله»، «مادران گمنام» و «مجموعه تیزرهای کالای کشتار» این آثار را شایسته دریافت فانوس جشنواره معرفی کرد: نماهنگ «تسلیم هرگز» اثر علی سلطانی به‌دلیل خلاقیت در فرم فوتوکلیپ؛ نماهنگ «خیلی دور اما نزدیک» اثر علی حمزه، به‌دلیل ارائه اثری جذاب و امیدبخش از تلاش و سازندگی جهادی؛ نماهنگ «مادران گمنام» اثر سیدسجاد قافله‌باشی به‌دلیل فیلم‌نامه و دستاوردهای فنی متناسب با موسیقی و موضوع.

در پایان، هیأت داوران ضمن تشکر از کلیه هنرمندان راه‌یافته به این بخش، بهمن باقری را به‌عنوان جوان‌‌ترین و کم‌سن‌ترین کارگردان این بخش و سازنده نماهنگ «بغض ۸ساله» با فرم موشن‌ گرافیک، به‌عنوان استعداد درخشان این بخش معرفی کرده او را شایسته تقدیر ویژه دانست.

۱۹:۵۷ سجاد قافله‌باشی از برگزیدگان بخش کلیپ جشنواره پس از دریافت جایزه خود گفت: کلیپ ما در مورد مادر شهیدی است که برای آمدن پسرش ۳۰ سال انتظار کشیده است و بازیگر اصلی هم مادری بود که این اتفاق برای او رخ داده است. احساس می‌کنیم که از ابتدای این کار یک نیروی ماورایی به ما کمک می‌کرد.

وی خطاب به مادران شهدا ادامه داد: فرزندان شما روح ناظر بر کارهای ما هستند. از آنها بخواهید به ما اجازه دهند در این فضا تنفس کنیم و به ما اجازه ندهند که از این فضا خارج شویم.

۲۰:۰۰ شبکه نمایش سیما در حال حاضر مراسم افتتاحیه این دوره جشنواره عمار را به‌صورت زنده پخش می‌کند. تصاویری از شهدای جهاد علمی، دوران دفاع مقدس و … در دست خانواده‌های آنان در سالن سینما فلسطین به چشم می‌خورد.

۲۰:۰۷ هم اکنون کلیپی با محوریت اکران‌های مردمی جشنواره عمار در شهرستان‌های سراسر کشور و اقدامات خودجوش مردمی در حال نمایش است.

۲۰:۱۴ در این دوره جشنواره قرار بر این بود که از استاد «مسعود شجاعی طباطبائی»، هنرمند عرصه هنرهای تجسمی و کاریکاتوریست بین‌المللی تقدیر شود که هم اکنون کلیپی در معرفی او در حال پخش است. همچنین ویژه‌نامه‌ای به‌منظور معرفی هرچه بیشتر او تهیه شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

۲۰:۲۱ کلیپی با هدف معرفی مستند «خاله سکینه جمشیدی» به‌عنوان یکی از آثار راه‌یافته به این دوره جشنواره عمار نمایش داده شد. «خاله سکینه» مستندی در معرفی زنان ایرانی است که خستگی‌ناپذیرتر از مردان پشت جبهه‌های نبرد به کمک رزمندگان می‌شتافتند. «خاله سکینه» از صبح تا غروب آفتاب برای رزمندگان نان می‌پخت تا مدیون آنان نباشد. «خاله سکینه» با حضور روی سن سالن سینما فلسطین مورد تشویق مردم قرار گرفت.

او با حضور روی سن گفت: من از آنهایی که بعد از چند سال از من یاد کردند بسیار ممنون هستم. اگر در زمان شهادت امام حسین(ع) ۷۲ نفر کنار ایشان بودند امروز ۷۰ میلیون نفر پشت رهبر هستند. آمریکا باید بداند که پای خود را بیشتر از گلیمش دراز نکند، چرا که مرد و زن، همگی روبه‌روی او می‌ایستیم. من هم در دوره‌ای وظیفه‌ای داشتم و آن را انجام دادم. در مورد دفاع از اسلام هم هیچ نگرانی‌ای ندارم و دست مادران شهیدان را می‌بوسم.

۲۰:۲۹ پدر و مادر استاد مسعود شجاعی هم برای تقدیر از او روی سن حاضر شدند.

۲۰:۳۰ از استاد مسعود شجاعی طباطبایی با اهدای لوح تقدیر و یک هدیه ویژه که اجازه رونمایی از جانب مجری نیافت، قدردانی شد. او پس از دریافت هدیه خود پشت تریبون رفت و گفت: حوزه کاری من تصویری است و من تخصصی در سخنرانی ندارم و از حضور افرادی مانند «خاله سکینه» به‌واسطه حماسه‌ای که در دوران دفاع مقدس رقم زدند در این مراسم، خوشحالم.

او هدیه‌اش را به پدر و مادرش تقدیم کرد.

۲۰:۳۴ هم اکنون مجری با دعوت از حاضران در سالن از آنها خواست تا با همخوانی خود یک گروه اجراکننده سرود مردمی را که لحظاتی دیگر در سالن سرودی را اجرا می‌کند، همراهی کنند. به‌گفته مجری این سرود با درون‌مایه‌ای ملی طی دو روز گذشته ساخته شده است. این سرود از از ساخته‌های حمید شاهنگیان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی بود که توسط محمدمهدی سیار بازسازی شده است.

۲۰:۴۵ برگزیدگان بخش پژوهش، مقاله‌ و نقد سینمایی اعلام شد. نعمت‌الله سعیدی و سید حسین شهرستانی جوایز این بخش را تقدیم می‌کنند.

طبق نظر هیأت داوران، در بخش نقد سینمایی آقایان آرین طاهری برای اثر «ساختار روایی در سینمای مقاومت: زبان، زیباشناسی و بلاغت»، علی عبدی برای اثر «پذیرایی ساده؛ روایت انفجار خشم روشنفکر ایرانی» و میلاد فلاح برای اثر «نقد هرمنوتیک نوین بر فیلم “نوح”» شایسته دریافت لوح تقدیر جشنواره دانسته شدند.

هیأت داوران در بخش مقاله فانوس جشنواره را به آقایان علی عبدی برای اثر «جشنواره عمار و خاکریزهای فتح‌نشده انقلاب» و علی جعفری برای اثر «آسیب شناسی بازنمایی دفاع مقدس در سریال‌های تلویزیونی» اهدا نمود. همچنین هیأت داوران در بخش پژوهش فانوس جشنواره را به آقای محمدجواد کربلایی برای اثر «بررسی دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درباره سینما؛ مطالعه موردی جشنواره مردمی فیلم عمار» اهدا کرد.

۲۰:۵۱ تقدیر از برگزیدگان بخش تیزر با حضور امیرمهدی پوروزیری، امیر ابیلی و مادر شهیدان ملکی در حال برگزاری است. هیأت داوران این بخش ضمن تقدیر از سازندگان تیزر فیلم‌های «زندگی شاید همین باشد» و «چی بپوشم»، لوح تقدیر این بخش را به امیر حمیدی برای ساخت تیزر فیلم‌های «فرشتگان قصاب» و «گام‌های شیدایی» تقدیم کرد.

هیأت داوران، فانوس جشنواره این بخش را به سیدمهدی کرباسی برای ساخت تیزر فیلم «فاکتور صوری» به‌دلیل معرفی درست فیلم در زمانی کوتاه و ایجاد جذابیت برای مخاطب اهدا کرد.

۲۰:۵۹ برگزیدگان بخش فیلم ما با حضور محمدحسین بدری، روح‌الله نامداری اکران کننده شهر ایذه، مهدی آذرپندار، محسن سوهانی، خانواده شهیدان فلاح، شجاعی و خانواده شهیدان خالقی‌پور و خانواده شهید مدنی تقدیر شدند.

طبق نظر هیأت داوران آثار حاج شکرالله، امید سبز، یک‌پنجم، مادرانه، مأمور شیطان، چشمهای دودی، بیا شمعتو فوت کن نامزدهای بخش فیلم ما پنجمین چشنواره مردمی فیلم عمار بودند که در بخش مستند فیلم ما ضمن تقدیر از اثر «حاج شکرالله» ساخته حمیدرضا ایوب میگونی، فانوس جشنواره به‌دلیل روایت روان و بی‌تکلف از ایثار مادران شهدا به آقای حسین برادران برای اثر «امید سبز» اهدا شد.

هیأت داوران در بخش داستانی فیلم ما، ضمن تقدیر از آقای مهدی امینی برای اثر «مأمور شیطان» فانوس جشنواره را به خانم فاخته جلایرنژاد به‌دلیل ایجاز در بیان و نگاهی نو به کودکان فلسطین در اثر «مادرانه» و خانم سیده صدیقه میرغفاری به‌علت روایت ساده از مفهوم انتظار در اثر «بیا شمعتو فوت کن» اهدا نمود.

ضمناً هیأت داوران تقدیر ویژه خود را از خانم‌ها فاطمه حاجی‌پور، فاطمه‌زهرا درزی‌پور و اسراء دهزاد برای انیمیشن‌های «خلیج خونین» و «معجزه الهی» و خانم طهورا کیمیایی برای اثر «عملیات پایتخت» به‌علت جسارت در ثبت تجربه اعلام کرد.

۲۱:۰۴ هم اکنون کلیپی در معرفی مسعود ده‌نمکی به‌عنوان دیگر هنرمند تقدیری این دوره جشنواره عمار در حال پخش است. در این کلیپ تصاویری از حاجی‌بخشی و اظهارات ده‌نمکی در سال‌های گذشته و سخنان افرادی همچون یوسف‌علی میرشکاک و مازیار بیژنی درباره او به چشم می‌خورد. همچنین فیلم‌هایی از محافل هیأت تحریریه نشریه شلمچه و تجمعات آنان در اعتراض به برخی مسائل سیاسی در دولت‌های گذشته دیده می‌شود.

سخنان اکبر عبدی در پشت صحنه اخراجی‌ها، حرف‌های ابراهیم حاتمی‌کیا در دانشگاه فردوسی مشهد در حمایت از او بخش دیگری از این کلیپ بود.

قرار است از ده‌نمکی بانویی تقدیر کند که سال‌ها پشت جبهه‌های جنگ برای رزمندگان جنگ دستکش می‌بافته است. او یک بانوی یزدی است که این روزها گرد کهنسالی بر چهره‌اش نشسته است. تقدیر کننده امشب جشنواره عمار از ده‌نمکی «ننه عصمت فلکیان» بود. او امشب برای ده‌نمکی دستکش‌هایی را که چندی پیش بافته بود، آورده است.

بانو فلکیان سوار بر ویلچیر روی سن حاضر شد و گفت: ۳ سال در تهران و ۲۰ سال در یزد برای رزمندگان و بعد از جنگ برای سربازان دستکش می‌بافتم. این‌ تنها کاری بود که می‌توانستم برای جبهه‌ها و سربازان بکنم. او در سالن گفت: من یک خواهش دارم که بتوانم خدمت رهبر انقلاب برسم. او اشک‌ریزان می‌گفت: من چیزی بلد نیستم بگویم، فقط التماس دعا دارم از خانواده‌های شهدا. چشمان ننه عصمت چند سالی است که به‌دلیل آب مروارید دیگر با دستانش برای بافتن دستکش جدید یاری نمی‌کند. او می‌گفت: ان‌شاءالله خدا رهبر ما را حفظ کند. امیدوارم آرزوی دیدارشان روی دلم نماند. همه شما قدر آقا را بدانید.

۲۱:۲۶ هدیه‌ای که قرار بود به ده‌نمکی تقدیم شود یک لنگه دستکش بافته ننه عصمت بود که با حضور مادر شهیدان جوادیان و خلیلی به او تقدیم شد. یک لنگه آن لحظاتی پیش در همین مراسم تقدیم مسعود شجاعی طباطبایی شد. ننه عصمت علی‌رغم اینکه دیگر توانایی بافت دستکش نداشت اما از دو هفته پیش دو دستکش برای هنرمندان جبهه انقلاب بافته است.

ده‌نمکی پس از دریافت جایزه خود پشت تریبون رفت و گفت: بچه‌های عمار سونامی دهه ۹۰ هنر انقلاب هستند، نیامده لرزه به تن کسانی که این عرصه را حیاط خلوت خود می‌دانستند، انداختند. امیدوارم در سال‌های آینده در این مسیر پایدار باشند و ما هم کنار آنها یاد بگیریم. به‌تعبیر امام(ره) لازمه انقلابی بودن تحمل سختی‌هاست و به‌تعبیر شهید آوینی هر جا کار هست، امکانات نیست و هر جا امکانات هست، کار نیست. اینها را گفتم تا بدرقه راه بچه‌های عمار باشد. آنچه در این سال‌ها در سینما و مطبوعات بر سر من آوردند شاید حقم بود، اما یک نکته بگویم و آن هم اینکه بین عزتی که خدا می‌دهد و عزتی که دیگران می‌دهند باید یکی را انتخاب کرد.

۲۱:۴۰ مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با اکران فیلم «اکسیژن» با محوریت فتنه ۸۸ به پایان رسید.

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=2853

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.