تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
7

اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا سیاستی/ رانت و انحصار بیماری اقتصاد ملی

  • کد خبر : 3148
  • 14 دی 1393 - 7:43

عصرایذه: رئیس جمهور گفت: اقتصاد باید از انحصار و رانت نجات پیدا کند، باید در صحنه رقابت حضور پیدا کند. […]

عصرایذه: رئیس جمهور گفت: اقتصاد باید از انحصار و رانت نجات پیدا کند، باید در صحنه رقابت حضور پیدا کند. شفافیت همه دستگاه‌های دولتی، شرط بسیار مهمی است.

.

742260

.

به گزارش پایگاه خبری عصر ایذه به نقل از مهر، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه در نخستین همایش اقتصاد ایران که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، گفت: کشور ما چه بخواهیم چه نخواهیم دارای اقتصادی تلفیقی است با سیاست خارجی، سیاست داخلی و … درواقع اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا اقتصاد محض.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما اعلام می‌کنیم که باید از همه مالیات بگیریم، کاملا هم درست است؛ نمی‌شود یک نهاد کار اقتصادی کند و مالیات ندهد. اما تا می‌گویی فلان نهاد هم باید مالیات بدهد، ببینید چه بساطی به پا می‌شود.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: البته این دولت چیزی که بفهمد و بداند که مصالح مردم است، بدون واهمه از هیچ کس و هیچ نهاد مساله را اعلام خواهد کرد و اگر لازم باشد لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند اما بدانید برخی از امور، سیاست داخلی‌اش بسیار قوی است.

اقتصاد ما با انحصار و رانت پیشرفت نمی‌کند

روحانی تاکید کرد: اقتصاد در کشور با انحصار پیشرفت نمی‌کند. این اصلا مفهوم ندارد.

وی توضیح داد: اگر من فقط تولیدکننده هستم و شما مجبورید از من بخرید، برای چه من باید ارزان بفروشم یا کیفیتم را بالا ببرم. باید بسیار مسلمان باشم که قیمت خود را پایین بیاورم یا کیفیت را بالا؛ حتی مسلمان‌تر از سلمان و ابوذر.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اقتصاد باید از انحصار نجات پیدا کند، اقتصاد باید در صحنه رقابت حضور پیدا کند و از بیماری رانت خلاص شود. شفافیت همه دستگاه‌های دولتی، شرط بسیار مهمی است.

روحانی ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید فعالیت اقتصادی‌شان را به صورت شفاف بیان کنند. همه مردم باید از آمار، ارقام و طرح‌های اقتصادی در یک لحظه باخبر شوند؛ در اینجا پسرخاله و پسرعمه نداریم.

 وی افزود: اگر شفافیت در کار بود، اگر رانت نبود و اگر انشاءالله با فساد هم توانستیم مقابله کنیم، با فسادی که همه جا ریشه دوانده، آن وقت اقتصاد نجات پیدا می‌کند.

روحانی تاکید کرد: اما اقتصاد ما به گونه‌ای است که برای آن باید ملاحظات بسیاری را مد نظر قرار داد. بسته ما فقط نمی‌تواند سیاستی باشد، بلکه کنار آن باید بسته سیاسی هم باشد تا کار پیش برود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما هر چه دستاورد داریم مربوط می‌شود به استفاده از نظرات صاحب نظران، دانشگاهیان و کارآفرینان، گفت: مهم‌تر از همه اعتماد مردم به عنوان سرمایه اجتماعی ما در اقتصاد است.

وی تصریح کرد: حمایت مردم و رهبری همه دست به دست هم داد تا توانستیم یک گام رو به جلو برداریم. دستگاه قضایی هم هر توانی که در اختیار داشت، در این زمینه به کار گرفت تا توانستیم تورم را رها کنیم.

روحانی در مورد آثار کاهش تورم در جامعه، گفت: برخی از عامه مردم می‌گویید ۲۰ درصد، ۱۸ درصد و ۱۷ درصد تورم کاهش پیدا کرده اما هیچ کالایی ارزان نشده است. کاهش تورم با ارزان شدن دو مقوله کاملا متفاوت است. ما همزمان همه گزارشات را در هر ماه به مردم می‌دهیم؛ مثلا در همین ماه ۱.۷ درصد رشد داشتیم و همزمان می‌گوییم نقطه به نقطه ما نسبت به پارسال چقدر تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه اگر در اقتصاد مردم با ما همراه نباشند، شکست می‌خوریم، گفت: من از همه رسانه‌های عمومی درخواست می‌کنم که دولت را نقد کنند؛ انتقاد اگر سازنده باشد، مفید و لازم است اما باید حواسشان باشد که به اعتماد مردم صدمه نزنیم.

رئیس‌جمهور افزود: اگر شما می‌بینید که حرکتی از سال گذشته شروع شده، این حرکت به خاطر سرمایه اجتماعی اعتماد مردم به دولت است؛ به خاطر اینکه مردم به دولت اعتماد دارند و می‌دانند که دولت بدون مشورت علمی کاری را انجام نمی‌دهد. مردم اعتماد دارند که دولت به آنها دروغ نمی‌گوید، لذا اگر این سرمایه از دست برود، ما چیز دیگری نداریم.

روحانی تاکید کرد: اشکال ندارد با فلان جناح و حزب رقابت کنید، سال آینده سال انتخابات است و از الان نیز نسیم آن می‌وزد اما در مسائل ملی ما رشد پایدار می‌خواهیم.

تورم در پایان زمان چهار ساله دولت تک رقمی می شود

وی با اشاره به کاهش تورم از آغاز دولت یازدهم، گفت: ما در سال ۹۶ که پایان دولت است، تورم تک رقمی خواهیم داشت و ما توانستیم بعد از دو سال رشد اقتصاد منفی، رشد اقتصادمان را مثبت کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما توانستیم در زمینه مهار تورم یک قدم پا را جلو بگذاریم، اما در عین حال کاهش تورم برای دو فصل، یک سال دو سال کافی نیست، باید تورم به صورت مستمر کاهنده باشد تا به نقطه قابل قبول برسیم.

روحانی توجه به رشد اقتصادی را مهم‌تر از مهار تورم دانست و گفت: رشد اقتصادی شروع شده اما مهم استمرار آن است. متاسفانه در کشور طی مقاطعی، تورم مهار شد اما دوباره این تورم به اقتصاد کشور برگشت. لذا ما نیازمند توسعه پایدار، مستمر و همه جانبه هستیم.

ایران با انزوا نمی تواند رشد مستمر اقتصادی داشته باشد

وی با بیان اینکه با انزوا کشور ما نمی‌تواند رشد مستمر داشته باشد، گفت: این معنایش این نیست که دست از اصول و آرمان‌هایمان برداریم؛ مگر در میز مذاکرات کسی از اصول و آرمان‌ها صحبت می‌کند؟ بعضی‌ها در توهم هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در دنیای امروز بحث سر منافع است، هر کشوری دنبال منافع ملی خودش است. تهدیدها، فرصت‌ها و منافع مشترک در میز مذاکرات و در نشست‌های سیاست خارجی بحث می‌شود. اصول و آرمان در سیاست خارجی بحث نمی‌شود.

روحانی با اشاره به توافقات هسته‌ای ژنو، گفت: در توافق هسته‌ای ژنو مگر آرمان و اصول معامله کردیم، با هم حرف زدیم، توافق کردیم. یک خواستی ما داشتیم و یک خواست آنها داشتند. تمام این مذاکرات این است که  پلی میان خواست ما و خواست آنان وصل شود که ما در توافق ژنو توافق کردیم و در اثر این توافقات توانستیم از بخشی از تحریم‌ها عبور کنیم و بخشی از اموال بلوکه شده ایران نیز آزاد شد.

آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست

وی تصریح کرد: تمام هدف این مذاکرات، شفافیت بیشتر بود. مثلا ما بگوییم الان فلان غنی‌سازی را که نیاز نداریم، تولید نمی‌کنیم، آرمان‌هایمان زیر سئوال رفته است؟ آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، آرمان ما به مغز و اراده ما وصل است. بنابراین یک حرکتی شروع شده و با حمایت مردم نیز ما آن را به پیش خواهیم برد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این دولت اگر با مشکل عمده‌ای مواجه شد، با صراحت به مردم اعلام می‌کنم، گفت: اما شما باید بدانید که بسیاری از حرکت‌ها در جامعه باید با همکاری و هماهنگی باشد و اینطور نیست که دستگاه اجرایی همه چیز در دستش باشد.

روحانی ادامه داد: ما وقتی یک لایحه را تقدیم مجلس می‌کنیم، در نهایت مجلس است که تصمیم می‌گیرد و باز مجلس نیز به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد و شورای نگهبان باید آن را تائید کند. بنابراین حداقل این سه نهاد باید با یکدیگر هماهنگ باشند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید از سیاست‌های رهبری پیروی کنیم، گفت: مگر نهادها می‌شود که جدا جدا از یکدیگر کار کنند؟ ما هیچ کاری نبوده که به مردم بگوییم و آن را شروع نکنیم، اما برای پایان آن نیازمند همکاری دیگر نهادها هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط منطقه و جهان به ما حکم می‌کند که وحدت و اتحاد بیشتری داشته باشیم، گفت: علی‌رغم همه مشکلات، به آینده امیدوارم و اگر ملت یکپارچه در صحنه باشند، ما بر مشکلات فائق می‌آییم.

روحانی اظهار داشت: دولت خود را سرور نمی‌داند، ما سرور نداریم، دولت خادم مردم است و دولت نیز مردم را صاحب اختیار می‌داند.

با پدیده کاهش قیمت نفت رو به رو هستیم

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت، گفت: ما امروز با یک پدیده جدید به نام کاهش قیمت نفت مواجه هستیم. البته در سال‌های ۶۶ و ۶۷ و همچنین در سال‌های ۷۷ و ۷۸ نیز با یک چنین حوادثی مواجه بودیم و ما در دنیای صادرات و ارتباطات با دنیا هر چه قوی‌تر باشیم، دیرتر صدمه می‌بینیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: شما اگر راه‌آهن‌تان به تمام کشورها وصل باشد، امنیت ملی تقویت می‌شود. اگر آب داشته باشید و آن را به دیگر کشورها صادر کنید، اگر گازتان صادر کنید، اگر برق بفروشید و برق بخرید، امنیت ملی تقویت می‌شود. اگر یک سرمایه‌دار خارجی در ایران و شما در خارج داشته باشید، امنیت ملی تقویت می‌شود و گذشت آن زمانی که می‌گفتند یک سرمایه‌دار خارجی بیاید، امنیت ملی به خطر می‌افتد.

صاحبنظران برای مقابله با کاهش بهای نفت دولت را یاری دهند

روحانی با بیان اینکه امروز نفت به ۵۰ دلار رسیده است، گفت: برگزاری این همایش همزمان شده است با کاهش قیمت نفت. بنابراین این مساله می‌تواند یکی از دستور جلسات این همایش باشد و شما صاحب نظران می‌توانید راه‌حل‌های خود را به دولت ارائه دهید. اینکه ما برای استمرار رشد اقتصادی، کاهش تورم، کاهش قیمت نفت و موضوع یارانه‌ها چه کار کنیم؟

وی با اشاره به یارانه نقدی اقشار پردرآمد جامعه، گفت: در مورد یارانه‌ها آن عده که نیاز ندارند، نباید یارانه بگیرند اما ما چطور می‌توانیم آنان را کشف کنیم که چه کسانی نیازمند هستند و چه کسانی نیازمند نیستند. ۵۰ درصد آنان به راحتی کشف می‌شوند اما شناسایی ۵۰ درصد دیگر مشکل است. نتیجه چه می‌شود؟ یارانه عده‌ای را قطع می‌کنیم اما همسایه آن فرد که ممکن است درآمدش نیز بیشتر باشد، هنوز یارانه می‌گیرد. بعد مردم چطور قضاوت می‌کنند؟

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما یک تیم اطلاعاتی جامع و کامل برای ۸۰ میلیون جمعیت ایران نداریم.

روحانی همچنین با اشاره به حذف یارانه ایرانیان خارج از کشور، گفت: می‌گویند یارانه ایرانی‌های خارج از کشور را قطع کنید. ما تحقیق کردیم و دیدیم یک عده‌ای به خاطر بیماری، خارج از کشور بوده‌اند، برخی‌ها چند تا مریض داشته‌اند، برخی‌ها نیز کارگری می‌کردند و برخی دیگر دانشجو بودند. می‌گویند یک درآمدی را معیار قرار دهید. مثلا هر کس بالای سه میلیون تومان در ماه درآمد داشت، یارانه‌اش را قطع کنید. ما از کجا می‌توانیم تشخیص دهیم که درآمدش بیشتر و یا کمتر از سه میلیون نیست. بنابراین نمی‌شود یک معیار کلی گذاشت و در این جلسات خوب است که شما راه‌حل‌های آن را پیدا کنید و ما به راهکارهای با حداقل اشکال برسیم و به آن عمل کنیم.

وی اظهار داشت: پرداخت یارانه‌ها، مسائل مالی، معوقه بانک‌ها، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، پایه پولی و مهار نقدینگی از جمله مشکلات و مسائل مهم کشور است که ما باید برای هر کدام از آنها راه‌حل ارائه دهیم.

اقتصاد ما با اقتصاد دولتی درست نمی شود/ انتقاد از اجرای ناقص اصل۴۴

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اجرای ناقص اصل ۴۴، گفت: اقتصاد ما با اقتصاد دولتی درست نمی‌شود و ما باید اقتصادمان را سامان دهیم و درست کنیم. ما نیازمند به شما هستیم و تکیه ما به نظرات کارشناسی شماست و می‌توانید به دولت در این زمینه راه‌حل ارائه دهید.

روحانی تاکید کرد: اقتصاد ماشینی نیست ببریم تعمیرگاه، آن را بخوابانیم و تعمیر کنیم. اقتصاد در حال راه رفتن است و ما باید در حال راه رفتن آن را تعمیر کنیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های منابع دولت، گفت: دولت نیز با توجه به تمام این مشکلات و کمبود منابع نمی‌تواند عدالت را فراموش کند و ما نمی‌توانیم تصمیماتی بگیریم که قشر ضعیف جامعه صدمه ببیند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما باید اشتغال زا باشد، گفت: عمدتا فشار بیکاری بر روی دختر خانم‌های تحصیلکرده است اما ما نیازمند این نیروهای خلاقه جامعه هستیم و باید برای اشتغال آنان تلاش کنیم.

تولید نباید متکی به دلارهای نفتی باشد

روحانی با بیان اینکه کشور نیازمند استمرار پایدار و اشتغال‌زا در چارچوب اقتصاد مقاومتی است، گفت: ما باید به جایی برسیم که تصمیم یک کشور کوچک، فلان ابر قدرت و یا چند کشور نتواند ما را بلرزاند و یا یک خشکسالی نتواند ما را زمین‌گیر کند.

وی تصریح کرد: اقتصاد قوی و قدرتمند، اقتصادی است که تکیه‌اش بر تولید و صادرات غیرنفتی باشد. بنابراین تولید ما نباید متکی به دلارهای نفتی باشد و صادرات غیرنفتی باید جای صادرات نفتی را بگیرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه من به آینده بسیار امیدوار هستم، خاطر نشان کرد: ما اندیشمندان و صاحب‌نظرانی داریم که می‌توانیم از نظرات آنان بهره‌مند شویم و نیاز به یک وفاق برای عبور از پیچ داریم و اگر این وفاق حاصل شود، می‌توانیم به رونق برسیم و نیاز ما به صادرات نفتی کمتر شود که اگر چنین شود، مذاکرات هسته‌ای ما بهتر پیش خواهد رفت و هر چقدر که مقاومت ما در اقتصاد بیشتر شود، بهتر می‌توانیم مذاکره کنیم.

منبع: مهر

 

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=3148

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.