تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
4

برآشفتگی پزشکان از سریال “در حاشیه”/ حکایت درآمدهای کذایی و دو قورت و نیمی که همچنان باقی است

  • کد خبر : 10991
  • 01 اردیبهشت 1394 - 10:59

عصر ایذه: طنز، هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسند، […]

عصر ایذه: طنز، هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسند، نشان می‌دهد و این خود مایه خنده می‌شود. اما سریال “در حاشیه” که به منظور نمایش همین عدم تناسبات از ابتدای سال جاری تاکنون از شبکه ۳ سیما در حال پخش است، خشم طیف گسترده ای از پزشکان و کادر مراکز درمانی کشور را به همراه داشته است.

سریال طنز “در حاشیه” فارغ از برخی بزرگنمایی‌ها، به مسائلی از جنس ضرب‌المثل “طبیب بی‌مروت خلق را رنجور می‌خواهد”، پرداخته و این موضوع باعث رنجش پزشکان از مقامات عالی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی گرفته تا سایر پزشکان شده است. در حالی که منظور طنز نیز مانند ضرب‌المثل طبیبان بی‌مروت است، نه همه طبیبان.

گاهی قدرت دستهای پزشک آنقدر زیاد است که زندگی می بخشد و گویی فرشته حیات بخش در وجودش متجلی شده است، زبانش آنقدر می تواند امید دهد که مرگ برای چند لحظه هم که شده به فراموشی سپرده می شود. هبوط حس جان بخشیدن در کسی که می تواند هستی را به یک نفر و گاهی به تمام عالم ببخشد دیگر شغل و حرفه و کار نیست، زندگیست و زندگی بخشیدن.اما گاهی به اشتباه این لباس بر تن کسانی می رود که نه نوای قلب تپنده یک انسان را می شنوند و نه چشمان امیدواری که به دستان انها بسته شده است و انها فقط چشمشان به موجودی جیب بیمارانی است که جز آنها یارایی در این دنیای مادی نمی بینند.

زیر میزی، فساد اخلاقی، بی تعهدی و بی مسئولیتی نسبت به جان بیماران از جمله معضلاتی است که دنیای پزشکی به آن مبتلا شده است. حقیقت آن است که علاوه بر پزشکان متعهد و کار آمد دسته ای نیز هستند که تنها به دلیل مواجب و موقعیت شغلی که از این طریق به دست می آورند وارد حرفه پزشکی می شوند و همین دسته نیز هستند که فسادهای مربوط به دنیای پزشکی متوجه آنان است.

فارغ از موشکافی در مورد درستی محتوا، سیل استقبال مردمی از این سریال در فضاهای مجازی و غیرمجازی و نیز میزان همذات‌پنداری مردم با بیماران مفروض در سریال، خود ملاک محکمی برای قضاوت در دعوای پزشکان با تلویزیون است. اما در پی انتقاد وزیر بهداشت، رییس سازمان نظام پزشکی و دیگر پزشکان، خبرها حاکی از توقف یا تغییر مسیر فاز دوم این سریال پرمخاطب است.

برآشفتگی پزشکان از سریال

این اعتراضات و نیز گلایه‌های سال گذشته پزشکان علیه اجرای طرح تحول سلامت که به زعم آنها به کمتر شدن درآمدشان منجر می‌شود، لزوم تامل در باب درآمدهای کلان این قشر را بیشتر می کند. حال ضمن نگاهی خلاصه‌وار به برخی از این اعتراضات و پاسخ های پراکنده به این گلایه‌ها، قضاوت در این امر را به مخاطبان عزیز واگذار می کنیم.

ثبت‌نام نظام پزشکی برای تجمع علیه «مهران مدیری»

در پی انتشار نامه زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی در اعتراض به سریال «در حاشیه»، سازمان نظام پزشکی در سایت خود نیز پوستری از سریال منتشر و با لقب دادن «برنامهٔ هتاکانه» به این سریال، از پزشکان تقاضا کرده در تجمع اعتراض‌آمیز شرکت کنند.

در این سایت آمده: «در صورتی که با شرکت در تجمع قانونی و اعتراض حضوری (با کسب مجوزهای لازم) به پخش برنامه هتاکانه «درحاشیه» و رویه صدا و سیما، موافق هستند شماره نظام پزشکی و همچنین کد ملی خود را وارد کنند‌.»

رضا لاری‌پور، مشاور رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص تعداد ‌نام‌نویسی کنندگان در کمپین نظام پزشکی برای تجمع مقابله با پخش سریال «در حاشیه» از سیما گفت: «تاکنون بیش از ۷هزار تن از پزشکان برای شرکت در این تجمع اعلام آمادگی کرده‌اند.

برآشفتگی پزشکان از سریال
مدیر شبکه سه: آمادگی جلسه حضوری با پزشکان را داریم

مدیر شبکه سه سیما از آمادگی برای برگزاری جلسات حضوری با پزشکانی که حساسیت هایی نسبت به سریال «در حاشیه» دارند سخن گفت.سیدغلامرضا میرحسینی در گفتگو با مهر درباره دلخوری عده ای از پزشکان و همچنین نظرسنجی سایت سازمان نظام پزشکی درباره این سریال که این شب ها به کارگردانی مهران مدیری از شبکه سوم سیما به پخش می رسد،بیان کرد: باید دیدنگرانی ها تا چه حد با واقعیت منطبق است چون «در حاشیه» یک سریال طنز است و باید آن را با همین نگاه در نظر گرفت.

 

 

برآشفتگی پزشکان از سریال

درآمد ۵برابری پزشکان ایران نسبت به همتایان آلمانی/ اخلاق؛ حلقه مفقوده پزشکی در ایران

رئیس مرکز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان حلقه مفقوده پزشکی کشور را اخلاق نامید و تأکید کرد مشکل پزشکی ایران نه بیمارستان است و نه تجهیزات پزشکی. وی گفت: درآمد یک جراح مغز و اعصاب در ایران ۵ برابر کشور آلمان است.

علی  گرجی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در ایران یک پزشک متخصص نسبت به پزشک آلمانی پول خیلی زیادتری‌ می‌گیرد اما سرویسی که پزشکان ایرانی ارایه می‌کنند ۵ درصد سرویس پزشکان آلمانی است.

وی با اشاره به وجود پزشکانی پاک دست در جامعه پزشکی ایران گفت: البته همکارانی داریم که درست و با جان و دل کار می‌کنند اما مسأله پول در جامعه پزشکی بسیار پررنگ شده است.

رئیس مرکز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان با اشاره به الگوی پزشکان قدیمی گفت: زمانی الگوی ما دکتر «شیخ» نامی بود که در مشهد طبابت می‌کرد وی برای آنکه مستضعف هم بتواند هزینه درمان را بپردازند یک پاتیل در مطب قرار داده بود تا افراد سکه‌های خود را در آن بیندازند. مردم مستضعف سرهای شیشه نوشابه را جمع‌آوری می‌کردند و به جای پول در داخل این پاتیل می‌انداختند و این پزشک آنها را جمع‌آری می‌کرد و پس از استریل کردن مجدداً جلوی در مطب به زمین می‌ریخت تا مستضعفان دیگر آنها را بردارند.

گرجی با اظهار تأسف از وضعیت کنونی جامعه پزشکی گفت: اکنون اگر از یک جوان بپرسید که می‌خواهید چه رشته‌ای بخوانی می‌گوید جراحی و در چرایی آن نیز تأکید می‌کند «چون پول در آن است».

به گفته‌ وی حلقه مفقوده‌ جامعه‌ پزشکی امروز اخلاق است و تا زمانی‌ که این مساله درست نشود بهترین امکانات و بهترین اموال پزشکی نیز برای کشور هیچ فاید‌ه‌ای در پی نخواهند داشت.

برآشفتگی پزشکان از سریال

درآمد پزشکان متخصص ایران ۷ برابر آمریکا

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس می گوید: پول‌هایی که دولت تزریق کرده قرار بود برای کمک به سلامت مردم مناطق محروم هزینه شود نه به جیب یک قشر خاص برود. در نسبت با درآمد سرانه، درآمد پزشکان متخصص در ایران بیش از ۷ برابر در آمد پزشکان آمریکاست.

فیلم گزارش برنامه ثریا در مورد درآمد پزشکان

به طور حتم یکی از ارکان پیشرفت جامعه نقد درونی آن است، حال سوال اینجاست که تا چه زمانی قرار است جامعه‌ایرانی بخاطر عدم تحمل نقدپذیری ضربه بخورد و جامعه‌ای بسته، محافظه‌کار و بدون توان پیشرفت باقی بماند. وقتی قشر تحصیل کرده و دانشگاهی ما با نقد اینگونه برخورد می‌کند، از دیگر قشرها و مردم عادی چه انتظاری میتوان داشت؟ نکته منفی ماجرا نیز وقتی بیشتر می‌شود که این اعتراض به صورت تشکیلاتی انجام می‌شود و سازمان نظام پزشکی خود داعیه‌دار این اعتراضات بی جاست.

گروه اجتماعی مشرق

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=10991

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.