تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
3

تکذیب گزارش منتشر شده آسوشیتدپرس در رابطه با جزئیات مذاکرات/ هشدار نتانیاهو نسبت به توافق با ایران/ مذاکرات فشرده و جداگانه ظریف با وزارای خارجه ۱+۵

  • کد خبر : 9903
  • 09 فروردین 1394 - 17:50

عصر ایذه: این دور از مذاکرات از روز چهارشنبه پنجم فروردین ماه در لوزان سوئیس آغاز شده است. این دور […]

عصر ایذه: این دور از مذاکرات از روز چهارشنبه پنجم فروردین ماه در لوزان سوئیس آغاز شده است.
تکذیب گزارش منتشر شده آسوشیتدپرس در رابطه با جزئیات مذاکرات/ هشدار نتانیاهو نسبت به توافق با ایران/ مذاکرات فشرده و جداگانه ظریف با وزارای خارجه 1+5

این دور از مذاکرات از روز چهارشنبه پنجم فروردین ماه  در لوزان سوئیس آغاز شده است و تا امروز با برگزاری نشست‌ها و جلسات پی در پی وزرای امورخارجه ایران و کشورهای ۱+۵ ادامه داشته است.
گفتنی است؛ “فدریکا موگرینی” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب بعد از ورود به محل مذاکرات در لوزان تاکید کرد: به توافق نزدیک هستیم ولی نقاط مهمی باقی مانده‬ است. ‫هیچ وقت به این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌ایم.
شایان ذکر است؛ “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه کشورمان نیز در رابطه با مذاکرات روز شنبه اظهارداشت: در مذاکرات هر دو طرف باید انعطاف نشان دهند. ما برای رسیدن به توافق خوب برای همه آماده بوده و هستیم.ما منتظریم طرف‌های مقابل نیز این آمادگی را داشته باشند.
وی همچنین پس از مذاکره با وزیر امورخارجه فرانسه در جمع خبرنگاران ضمن عالی توصیف کردن روند مذاکرات، گفت: بحث‌های بسیار خوبی هم با وزیر خارجه فرانسه و هم آلمان داشتیم.
وی افزود: فکر می‌کنم با توجه به اینکه دوستان از آلمان و فرانسه مایلند که نقش بسیار مستقیمی هم در راه‌حل و هم در آینده روابط ایفا کنند، نکات بسیار خوبی مطرح شد که چگونه می‌توان کار را پیش برد و مشکلات را حل کرد.
وزیر خارجه کشورمان گفت:‌ فکر می‌کنم اکنون فهم بهتری از موضوعات داریم و فکر می‌کنم با یک تفاهم مشترک بتوانیم به سمت راه‌حل برویم.
ظریف اضافه کرد: ما همیشه گفته‌ایم با اراده سیاسی امکان رسیدن به راه‌حل وجود دارد. من از دو ملاقاتی که با وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتم احساس می‌کنم طرف مقابل نیز با همین علاقه وارد موضوع شده است.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مجدداً ملاقات‌هایش با وزرای خارجه فرانسه و آلمان را خوب خواند و افزود: ما همه موضوعاتی که نیاز به حل شدن دارد را مورد بحث قرار دادیم و فکر می‌کنم پیشرفت داشتیم و به سمت جلو حرکت می‌کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فکر می‌کنم می‌توانیم پیشرفت مورد نیاز را برای حل موضوعات داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به عنوان متن توافقنامه جامع مکتوب کنیم.
ظریف در خصوص زمان رسیدن به نتیجه نیز خاطرنشان کرد: آماده هستیم تا سخت کار کنیم تا به سمت جلو حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه نشانه‌ها حاکی از آن است که می‌توانیم به جلو حرکت کنیم، اظهار داشت: ایران با اراده سیاسی وارد مذاکرات شده و طرف مقابل نیز باید این اراده را از خود نشان دهد. طرف مقابل متوجه شده که تحریم، فشار و توافق با هم امکانپذیر نیست.
وی گفت:‌فکر می‌کنم می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم،‌فرانسه و آلمان جدی هستند و امیدوارم طرف‌های مذاکره کننده ما نیز این تصمیم سیاسی را بگیرند.
در این بخش به گزارش لحظه به لحظه مذاکرات هسته‌‌ای امروز یک‌شنبه می‌پردازیم:
*** رایزنی مقامات ایران و آمریکا + تصاویر
جلسه صبح امروز مقامات ایران و آمریکا با حضور محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه کشورمان، جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،مونیز وزیر انرژی آمریکا، وندی‌شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا، عراقچی و تخت روانچی اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور برگزار شد که این جلسه هشتمین دور از مذاکرات “ظریف” با “جان کری” محسوب می‌شود.
***فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز که امروز در لوزان خواهد بود، ساعت ۱۴ به وقت محلی با همتای ایرانی خود به گفت‌وگو خواهد پرداخت.
***سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز ساعت ۱۷ به وقت محلی وارد لوزان می‌شود
*** رایزنی وزرای خارجه ایران و چین + تصاویر
جلسه “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه کشورمان با “وانگ یی” وزیر امورخارجه چین برگزار شد.
*** رایزنی وزرای خارجی ایران و آلمان
دومین جلسه “محمدجواد ظریف” وزیر امورخارجه کشورمان با “فرانک والتر اشتاین‌مایر” وزیر امورخارجه آلمان در این سری مذاکرات لوزان آغاز شد.
شایان ذکراست؛ شنبه نیز وزرای امورخارجه ایران و آلمان به دیدار وگفتگو نشسته بودند.
یک مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ،گزارش خبرگزاری آسو شیتدپرس که حاوی نکات غیر دقیقی از جمله در مورد انتقال اورانیوم از ایران به روسیه  است را رد کرد و افزود: انتشار چنین اخباری از سوی برخی از رسانه های غربی در راستای فضاسازی هایی در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت می گیرد که البته اقدامی بیهوده و غیرحرفه ای است.
گفتنی است؛ آسوشیتدپرس اعلام کرده بود که ایران با انتقال تمام اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه موافقت کرده است و اختلاف روسیه و آمریکا در زمینه تحریم‌های ایران است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی نگرانی عمیق خود را نسبت به توافق هسته ای احتمالی ایران ابراز کرد.
وی در این باره گفت:” من عمیقا درباره توافق آینده با ایران که در مذاکرات هسته ای لوزان حاصل می‌شود نگرانم… این توافق خطرناک که در لوزان ادامه دارد تمام نگرانی های ما را تایید می‌کند… محور ایران – لوزان – یمن برای تمام بشریت بسیار خطرناک است و باید متوقف شود.توافق هسته ای ایران از چیزی که اسرائیل از آن می‌ترسد هم بدتر است. “
از دقایقی پیش جلسه “محمدجواد ظریف” وزیر امورخارجه کشورمان با “فدریکا موگرینی” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.
*** آغاز رایزنی صالحی و مونیز

نشست دوجانبه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا آغاز شد.
باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=9903

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.