تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
4

جوان ایرانی که ۱۰ سال با طالبان زندگی کرد / فیلم +تصاویر

  • کد خبر : 51058
  • 20 اسفند 1395 - 12:40

عصر ایذه به نقل از رکنا: محسن‌ اسلام‌زاده تنها مستندسازی است که در ۱۰ سال گذشته توانسته است به طالبان […]

عصر ایذه به نقل از رکنا: محسن‌ اسلام‌زاده تنها مستندسازی است که در ۱۰ سال گذشته توانسته است به طالبان نزدیک شود و به شکل مستقیم از آن ها مستند بسازد.

«تنها میان طالبان» مستند تحسین شده محسن اسلام‌زاده است. این مستند در اختتامیه نهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» و در بخش مستند نیمه‌بلند، تندیس و جایزه شهید آوینی را دریافت کرد.

این مستند تجربه منحصر به فرد یک مستندساز ایرانی از حضور میان گروه طالبان است. گروهی که حالا در گوشه گوشه دنیا شناخته شده است. آیا باید از طالبان ترسید؟

محسن‌ اسلام‌زاده تنها مستندسازی است که در ۱۰ سال گذشته توانسته است به طالبان نزدیک شود و به شکل مستقیم از آنها مستندی را بسازد. او در دوره های نخست، سوم، چهارم و پنجم جشنواره مردمی عمار با آثار «خیابان شهادت»، «اندیشه حیات»، «سفر به دیار پشتون‌ها» و «اهل سنت ایران» توانست جوایز و عناوین زیادی را بدست آورد.

در این مستند ۵۸دقیقه‌ای به مردم افغانستان و جنگ‌هایی که در دهه‌های اخیر در آنجا وجود داشته است، مذهب افغان‌ها، حضور نیروهای انگلیسی و آمریکایی در این کشور و تفاوت میان طالبان با تکفیری‌های وهابی پرداخته شده است.

اسلام زاده تنها ۴۰ ماه برای انجام هماهنگی‌های لازم جهت ورود و همراهی با طالبان پیگیری کرده است. کارگردان مستند معتقد است که قضاوتی در ساخت و تولید انجام نداده و هرآنچه دوربینش دیده را به مخاطب نشان داده است. وی می‌گوید بنا د‌اشته تا با عبور از کلیشه‌ای که رسانه‌ها از طالبان ساخته‌اند‌، حقیقت طالبان را از نزد‌یک و از زبان خود‌ آنها بیابد‌، حقیقتی که از نظر او هرگز توسط رسانه‌های جهان گفته نشده و نمی‌شود‌.

«تنها میان طالبان» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشته است. این مستند در شبکه «پرس تی‌وی» نیز نمایش داده شد و پس از آن حدود نیم‌میلیون بار از کانال یوتیوب «پرس تی‌وی» دانلود شد. این آمار و ارقام عجیب و غریب تنها مربوط به یک کانال یوتیوب رسمی است. تجمیع بازدید واقعی این مستند از سایر منابع و کانال‌های دیگر قطعا به عددی حیرت‌انگیز خواهد رسید.

سید سلیم غفوری رئیس کنونی شبکه مستند سیما تهیه‌کننده مستند «تنها میان طالبان» بوده است. او درخصوص مستندش معتقد است: «بنده و آقای اسلام زاده نه سخنگوی طالبان هستیم و نه مدافع آنان که بخواهیم بگوئیم طالبان خوب است یا بد. باید بپذیریم که طالبان یک گروه سیاسی با اندیشه‌های خاص خودش است. لذا فیلم « تنها میان طالبان» روایتی است که فیملساز از مناطقی که رفته است بیان کرده هر چند که می تواند این نقد وارد باشد که این فیلم روایت صددرصدی در مورد طالبان نیست.»

حالا اوضاع برای این مستند بین‌المللی متفاوت شده است. «تنها میان طالبان» در چهل‌و‌چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ATHENS حضور دارد. این جشنواره از ۱۴ تا ۲۰ فروردین در شهر آتن ایالت اوهایو آمریکا برگزار می‌شود. قرار است این مستند در بخش مسابقه این جشنواره اکران ‌شود.

جشنواره فیلم و ویدئو آتن یکی از جشنواره‌هایی است که فیلم‌های حاضر در آن شانس معرفی به اسکار را پیدا می‌کنند و از این بابت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید منتظر ماند و بازتاب‌های اکران این مستند را در آمریکا دید

resized_1039289_587

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=51058

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.