تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
3

داعش چگونه حقوق می‌دهد؟

  • کد خبر : 7740
  • 09 اسفند 1393 - 6:45

عصر ایذه: حدود ۲۰ هزار نیروی خارجی برای داعش مبارزه می‌کنند که این افراد هم با حداقل حقوق ماهانه ۸۰۰ […]

عصر ایذه: حدود ۲۰ هزار نیروی خارجی برای داعش مبارزه می‌کنند که این افراد هم با حداقل حقوق ماهانه ۸۰۰ دلار و بالاتر از آن عضو داعش شدند.

عناصر داعش به استان صلاح الدین حمله

شگفت انگیز است که نظام اقتصادی داعش بسیار کارآمدتر از سیستمی‌است که اقتصاد کشورهای منطقه را مدیریت می‌کند.  این گروه تروریستی از مردم در مناطق تحت تسلط خود مالیات جمع آوری می‌کند و از واردکنندگان کالا حق گمرکی می‌گیرد. البته در آنجا واردکننده ای به معنای متداول در کار نیست بلکه قاچاقچیان کالا هستند که به داعش باج می‌دهند تا اجناس‌شان در مناطق تحت سلطه تروریست‌ها عرضه شود یا از آن مناطق به سلامت عبور کند.

داعش سیستم راه اندازی، تولید و فروش نفت را به راه انداخته است و به‌صورت سازمان یافته عتیقه جات و آثار باستانی را جمع آوری و به فروش می‌رساند. در کنار آن گروگانگیری و فروش جسد را به تجارتی پرسود تبدیل کرده است. این گروهک از کشورهای ثروتمند عربی و احتمالا ترکیه باج می‌گیرد تا به آنها حمله نکند. این سیستم مالی منجر شده است که داعش ادعا کند توانسته است در اداره مناطق تحت تصرف خود به استقلال مالی برسد. تا جایی که رسانه‌های غربی نوشته اند داعش برای تهیه اسلحه‌های سبک مدرن و همچنین سلاح‌های سنگین با قاچاقچیان غربی اسلحه وارد مذاکره شده و اسلحه می‌خرد.

اکنون داعش مدعی است که حتی بدون کمک‌های خارجی می‌تواند حقوق نیروهای تحت امرش را در مناطق اشغالی و همچنین هزینه‌های تهیه تجهیزات نظامی‌، امور رسانه ای ، قضایی و غیره را فراهم کند. در این گزارش ابتدا بخشی از هزینه‌های احتمالی این گروه را برآورد کرده و سپس منابع  تامین درآمد آنها را مرور کرده ایم. در این گزارش سعی شده است هزینه و درآمد‌های ادعا شده از منابع معتبر منعکس شود و مطالب رسانه‌های ناشناخته یا گزارش‌های غیرتحقیقی بازنشر نشود.

هزینه‌های نیروی انسانی

گفته می شود داعش نزدیک به ۶۰ هزار نیروی تحت امر دارد که ۲۰ هزار نفر از این تعداد نیروی خارجی است. البته در گزارش‌هایی نیز کل نیرو‌های داعش ۴۰هزار  نفر برآورده شده است. در برآوردهایی که ایندیپندنت از طریق گفت‌وگوهای متعدد و جمع‌آوری اطلاعات داشته است، نیروهای محلی داعش در عراق حقوق ماهانه‌ای معادل ۵۰۰ دلار دریافت می‌کردند که اخیرا به ۳۵۰ دلار در ماه کاهش یافته اما نیروهای رده بالاتر و فرماندهان داعش مبالغی به مراتب بالاتر دریافت می‌کنند.

ایندیپندنت ادامه می‌دهد حدود ۲۰ هزار نیروی خارجی برای داعش مبارزه می‌کنند که این افراد هم با حداقل حقوق ماهانه ۸۰۰ دلار و بالاتر از آن عضو داعش شدند. بدین ترتیب اگر متوسط حقوق پرداختی به ۲۰ هزار نفر را ۶۰۰ دلار در نظر بگیریم در ماه رقمی بالغ بر ۱۲ میلیون دلار و سالانه ۱۴۴ میلیون دلار معادل ۴۳۲ میلیارد تومان ( بر اساس هر دلار ۳ هزار تومان ) را شامل می شود. نیروهای محلی داعش هم رقمی در حدود ۲۰۰ دلار در ماه دریافت می کنند که در سال ۲ هزار و ۴۰۰ دلار می‌شود که در مجموع برای ۴۰ هزار نفر ۹۶ میلیون دلار معادل ۲۸۸ میلیارد تومان می شود. بدین ترتیب حقوق پرداختی ۶۰ هزار عضو داعش در سال ۲۵۰ میلیون دلار است.
بدیهی است تهیه تسلیحات نظامی ، تبلیغات رسانه ای و دستمزد دیگر کارمندان این گروه نیز هزینه‌هایی دارد که به جهت دسترسی نداشتن به اطلاعات لازم در این گزارش بررسی نشده است.

فروش نفت

نفت یکی از تأمین منابع مالی گروه تروریستی داعش است که بر منابع نفتی در شمال سوریه و برخی خطوط انتقال نفت در عراق سیطره یافته و به انتقال نفت از خلال مرزها به ترکیه اقدام می‌کند. چندین سال است که نفت مناطق تصرف شده در سوریه توسط تروریست‌های «داعش» به قیمت مناسب به دلالان منطقه‌ای فروخته شده و با کامیون‌های نفتکش از طریق ترکیه وارد بازار می‌شود.ضمن اینکه گزارشگران می گویند که مهندسان نفتی ترکیه را در پالایشگاه‌ها و مراکز تولید نفت جهت راه اندازی و استخراج نفت مشاهده کرده اند.

دریافت پول از خانواده افراد گروگان گرفته شده

اخیرا نیویورک‌تایمز مقاله‌ای منتشر کرد که بر مبنای آن تروریست‌های القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در خاورمیانه و شمال آفریقا مبلغ ۱۲۵ میلیون یورو در قبال آزادی گروگان‌ها از دولت‌های گوناگون دریافت کرده‌اند. گروگانگیری شهروندان غربی به یکی از راه‌های تولید درآمد برای تروریست‌ها تبدیل شده است.داعش هم از این قاعده مستثنا نیست . هر چند که گفته می شود هنوز آمریکا به این گروه بابت آزادی گروگان‌های آمریکایی مبلغی پرداخت نکرده است ولی گزارش‌هایی از پرداخت مبالغ کلان توسط برخی کشورهای اروپایی در ازای آزادی گروگان‌ها منتشر شده است.

خانواده جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی ، ایمیلی از تروریست‌های داعش منتشر کرده بود که در آن تروریست‌ها خواستار دریافت ۱۰۰ میلیون دلار در قبال آزادی او شده بودند!؟

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز با اشاره به آدم‌ربایی تروریست‌ها در عراق و سوریه تصریح کرده است: «داعش از راه گروگانگیری در سال ۲۰۱۴ حداقل ۲۰ میلیون دلار به‌دست آورده و ماهانه ده‌ها میلیون دلار از راه گروگانگیری، فروش نفت و اخاذی به‌دست می‌آورد؛ کشورها در مقابل داعش باید از سیاست «عدم باج دادن» تبعیت کنند».

فروش جسد

داعش به تازگی برای تحویل هر جنازه، بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار پول از خانواده قربانیان نبرد با این گروه تروریستی تقاضا می‌کند.نشریه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه زونتاگ سایتونگ» در این باره نوشته است: به نظر می‌رسد گروه تروریستی داعش با مشکل مالی روبه‌روست که اقدام به فروش جنازه‌های پیشمرگ‌های کرد می‌کند.

فروش عتیقه

هر چند اخیرا ویدئویی منتشر  شده مبنی بر اینکه تخریب آثار باستانی موزه موصل را نشان می دهد ولی بعید به‌نظر می‌رسد که این گروه دست به چنین کارهایی بزند !؟ چرا که از سال ۲۰۱۱ که داعش در شمال سوریه به قدرت رسید تجارت اشیای عتیقه را به‌طور جدی آغاز کرده و این روند را در عراق نیز ادامه می‌دهد. به‌طوری‌که بر اساس گزارشی که کارگروه مربوطه در یونسکو منتشر کرده است بسیاری از آثار باستانی مناطق تحت تصرف داعش به اروپا و برخی کشورهای عربی منتقل شده و هم اکنون در اختیار مجموعه داران قرار دارد.

بهای بسیاری از این اشیای بی‌نظیرتاریخی که از طریق غارت موزه‌ها و مناطق باستانی برای فروش ارائه شده‌اند به میلیون‌ها دلار می‌رسد. منابع امنیتی بر این باورند که فروش اشیای عتیقه یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد برای تروریست‌های داعش است.

دریافت باج از قاچاق

با وجود جنگ با نیروهای ائتلاف ضد داعش و همچنین ارتش و شبه نظامیان عراقی در اکثر مناطق تحت تصرف داعش کالاهای اساسی به وفور یافت می‌شود. قاچاقچیان بدون پرداخت باج به تروریست‌های «داعش» قادر به ورود کالاها از طریق ترکیه و سوریه به منطقه نیستند. این «باج» بخش دیگری از منابع مالی «داعش»را تامین می‌کند که در حقیقت به نوعی دریافت حق گمرکی به‌شمار می‌رود.

طبیعی است که انتقال دارو و حتی مواد مخدر نیز از همین قاعده تبعیت می کند و قاچاقچیان می توانند با پرداخت هزینه لازم نسبت به انتقال مواد مخدر از مناطق اشغالی به ترکیه و سپس اروپا اقدام کنند.

کمک‌های مالی کشورهای عربی

آن‌طور که منابع دولت عراق و اقلیم کردستان عراق می گویند داعش هم‌چنان از سوی برخی کشورهای عربی حمایت مالی می شود. علاوه بر آن کمک‌هایی که به دیگر گروه‌های تکفیری فعال در سوریه می شود نیز به دست داعش می رسد.

«فوأد حسین» رئیس دفتر «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در این رابطه گفته است: تا کنون برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به نیروهای مخالف دولت سوریه کمک مالی می‌کردند اما اکنون این افراد جذب داعش و النصره و القاعده شده‌اند و در واقع اکنون داعش و النصره و القاعده هستند که کمک مالی دریافت می‌کنند.

فوأد حسین درادامه دلیل کمک‌های مالی کشورهای عربی به داعش را ترس آنان از حملات داعش دانسته و می گوید: «داعش با دریافت کمک‌های مالی این کشورها، به آنان وعده می‌دهد عملیاتی در خاک‌شان انجام ندهد.»

کمک‌های مالی گروه‌های خیریه مذهبی

در همین حال بسیاری از ثروتمندان و شیوخ عرب همواره با دست‌ودلبازی کمک‌های مالی زیادی به انجمن‌ها و گروه‌هایی می‌کنند که به گفته خودشان در راه «ترویج اسلام» فعالیت دارند. مبالغ هنگفتی از این کمک‌های مالی از طریق کانال‌هایی در اختیار تروریست‌های داعش قرار می‌گیرد.برخی از این انجمن‌های خیریه و مذهبی در اروپا و آمریکا فعالیت دارند و اموال‌شان را از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری غربی در چرخه اقتصاد غرب به جریان انداخته و سود حاصله را به داعش، القاعده و گروه‌های مشابه ارسال می کنند.

منابع بانک‌های موصل

اصلی‌ترین جهش مالی «داعش» بعد از تصرف موصل صورت گرفت. این نیروها بسیاری از بانک‌ها و ادارات را غارت کردند و صدها میلیون دلار سرمایه به‌دست آوردند.به‌طوری‌که تنها اموال بدست آمده از بانک‌های موصل برای تامین دستمزد نیروهای داعش در طول یکسال اکتفا می کند. منابع عراقی گفته اند خزانه بانک مرکزی شهر «موصل» به هنگام حمله داعش به این شهر ۴۲۰ میلیون دلار آمریکا بودجه داشته است.

دریافت دقیق و با برنامه مالیات

داعش همواره تلاش کرده تا شبکه‌هایی را در جوامع تحت سیطره خود تأسیس کند تا بتواند منبع تأمین اموال خود را تضمین کند. این گفته را می‌توان از خلال سرمایه‌هایی که این گروه به طور برنامه‌ریزی شده به دست آورد به خوبی دید. «چارلز لستر» پژوهشگر اندیشکده بروکینگز دوحه می‌گوید: تخمین‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد داعش با تحمیل مالیات بر مناطقی همچون استان «الرقه» در شمال شرق سوریه که تحت سیطره خود قرار دارد، اموال خود را تأمین می‌کند.

سلاح‌های به‌دست آمده از ارتش عراق

با سقوط تعدادی از پادگان‌ها و مراکز نظامی‌عراقی مقادیر زیادی سلا‌ح‌های سبک و سنگین ارتش این کشور به‌دست تروریست‌های «داعش» افتاد. این سلاح‌های مدرن که نیاز جنگجویان «داعش» را تامین می‌کند، همگی در سال‌های اخیر توسط دولت عراق در راستای بازسازی ارتش این کشور خریداری شده بود.

اموال غیر مسلمانان عراق و سوریه

پس از فرار مسیحیان ، ایزدی‌ها و دیگر گروه‌های مذهبی غیر مسلمان در مناطقی که داعش در آن «خلافت اسلامی» اعلام کرده است، اموال آنان نیز به غارت رفت. از زمان آغاز «خلافت اسلامی» بیش از یک میلیون نفر در عراق آواره شده‌اند.

فروش زنان و کودکان به‌عنوان برده

بازار برده فروشی شهر موصل در کوی «القدس» دایر شده، تا به تبع آن در شهر رقه، در شمال سوریه نیز بازار مشابهی به همین منظور تشکیل و در عمل برده فروشی به یکی از منابع درآمد ثابت داعش تبدیل شود. هرچند که برده فروشی بیشتر از آنکه درآمد مالی داشته باشد به منظور تهییج نیروهای داعش استفاده می شود. البته احتمال دارد که گروه‌های سازمان یافته قاچاق انسان از این زنان و کودکان برای کمپ‌ها و کلوپ‌های جنسی بهره ببرند که هنوز گزارشی در این باره منتشر نشده است.

دارایی یک و نیم میلیارد دلاری!؟

با اینکه گفته می شود پس از حملات هوایی ائتلاف ضد داعش این گروه تروریستی به مشکلات مالی بر خورده است ولی از بعد از تصرف موصل یکی از مسئولان داعش درباره دارایی‌های این گروه تکفیری سخنانی گفت که می تواند تصویری از کلیات دارایی‌های داعش ارائه دهد. این فرمانده داعش گفت: چاره‌ای جز بازنگری در مجموعه حساب‌های داعش نیست زیرا قبل از اشغال موصل کل دارایی آنان ۸۷۵ میلیون دلار بود اما پس از آن با اضافه شدن اموال سرقتی از بانک‌ها و غارت تجهیزات نظامی، به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.

 

 

منبع:روزنامه قانون

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=7740

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.