تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
6

عدن در قبضه انصارالله؛ نقشه‌های «منصور هادی» نقش بر آب شد

  • کد خبر : 9743
  • 05 فروردین 1394 - 19:20

عصر ایذه: پیوستن نیروهای ارتش یمن به جبهه انصارالله، معادلات در تحولات این کشور را دگرگون کرده و بسیاری از […]

عصر ایذه: پیوستن نیروهای ارتش یمن به جبهه انصارالله، معادلات در تحولات این کشور را دگرگون کرده و بسیاری از توطئه‌های بین‌المللی برای عقیم جلوه دادن انقلاب مردمی در یمن با شکست مواجه شده است.

 

1626503

 

 با پیوستن نظامیان ارتش یمن به صفوف نیروهای انصارالله در مبارزه حامیان «منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی، معادلات در تحولات این کشور به یک باره رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و کاملا تغییر کرد. ماجرا از آنجا آغاز شد کهمنصور هادی روز گذشته در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی از این کشور و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مستقیما درخواست کرد تا برای جلوگیری از پیشروی نیروهای انصارالله در یمن، در این کشور اقدام نظامی انجام دهند. وی همچنین به این درخواست اکتفا نکرده و در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، دخالت نظامی و فوری این شورا در تحولات یمن را خواستار شد. جنبش حوثی انصارالله به این اقدام هادی واکنش نشان داده و ضمن وقیحانه خواندن آن اعلام کرد: انصارالله با هرگونه دخالت نظامی خارجی در یمن با قاطعیت تمام برخورد خواهد کرد.

 

مخالفت با مداخله خارجی 

فرماندهان ارتش یمن نیز در اقدامی غافلگیرانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که با هرگونه دخالت نظامی در یمن مخالف بوده و قاطعانه با آن مقابله خواهند کرد. اما در آن سوی، عربستان سعودی که سیاست خود در یمن را بر مبنای شعار «قدرت یمن یعنی ضعف عربستان و ضعف یمن یعنی قدرت عربستان» بنا کرده است، در اقدامی خصمانه، خودروهای نظامی سنگین خود را از روز گذشته در مرزهای یمن مستقر کرد. رسانه‌های یمنی در این خصوص گزارش دادند: این اقدام آل‌سعود نگرانی‌ها در خصوص احتمال دخالت نظامی عربستان در یمن و تشدید بحران این کشور را افزایش می‌دهد.

در پی این تحولات، ارتش یمن که تاکنون موضع رسمی خود در قبال تحولات این کشور را اعلام نکرده بود، به صفوف انصارالله پیوست تا به روند پیشروی‌های این جنبش حوثی در مناطق مختلف از جمله شهر عدن ـ محل اقامت منصور هادی ـ تسریع شود. ارتش در اولین گام با همکاری نیروهای مردمی و انقلابی کنترل کامل پایگاه هوایی العند واقع در استان لحج را در دست گرفت. این پایگاه که از اهمیت استراتژیک فراوانی برخوردار است پیش از این تحت سیطره حامیان منصور هادی بود. رسانه‌های یمنی در همین رابطه گزارش دادند: نیروهای حامی منصور هادی پیش از عقب‌نشینی از این پایگاه تسلیحات موجود در آن را سرقت کردند. در عملیات پاکسازی این پایگاه از حامیان هادی، یکی از بزرگترین گردان‌های تحت امر او تسلیم ارتش و انصارالله شد.

از سوی دیگر، در ادامه پیشروی‌های ارتش و نیروهای انصارالله، منابع خبری به یکباره از تسلط کامل آنها بر بندر استراتژیک مُخا واقع در کرانه دریای سرخ خبر دادند. رسیدن اخبار چنین تحولاتی به گوش حامیان منصور هادی برای درهم شکستن روحیه آنها کافی بود.

در گیر و دار درگیری‌های شدید در شهر عدن، جنبش انصارالله با صدور بیانیه‌ای یکی دیگر از توطئه‌های بین‌المللی علیه خود و انقلاب یمن را خنثی کرد. این جنبش به سخنان روز گذشته «جمال بن عمر» نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور مبنی بر لزوم انتقال محل گفتگوهای ملی از شهر صنعاء به دوحه واکنش نشان داده و اعلام کرد: به صورت قاطعانه با انتقال محل مذاکرات ملی به پایتخت قطر مخالفیم. سخنگوی این جنبش در بیان علت مخالفت با این موضوع گفت: ما هیچ تفاوتی میان مواضع خصمانه قطر و عربستان در قبال تحولات یمن مشاهده نمی‌کنیم. وی ادامه داد: قطر و عربستان با حمایت‌های سیاسی، تبلیغاتی و نظامی از تکفیری‌ها در یمن در ریخته شدن خون هزاران شهید یمنی در میدان‌های نبرد مسئول هستند.

بازداشت وزیر دفاع مستعفی 

در ادامه تحولات میدانی در شهر عدن، نیروهای ارتش و انصارالله سرانجام موفق به بازداشت «محمود الصبیحی» وزیر دفاع فراری یمن شدند. صبیحی چندی پس از منصور هادی صنعا را ترک و به عدن گریخته بود. در پی تشدید درگیری‌ها در عدن نیز بسیاری از کشورهای عربی از جمله مصر، امارات، کویت و عربستان، سفرای خود را از عدن خارج کرده و کشورهایشان بازگرداندند.

نیروهای انصارالله نیز با حمایت گسترده ارتش ضمن نفوذ به عمق استان لحج، اینبار دستاوردی دیگر را خلق کرده و کنترل کامل منطقه استراتژیک الحوطه را بر عهده گرفتند. این منطقه به عنوان پایتخت استان لحج شناخته می‌شود.

اخبار ضد و نقیض درباره فرار هادی 

درحالی که نیروهای انصارالله و ارتش یمن در حال پیشروی در عدن بودندبه یکباره خبر رسید که منصور هادی به فرودگاه ملکا واقع در استان حضرموت منتقل شده و از آنجا به کشور جیبوتی گریخته است. منابع رسانه‌ای در یمن گزارش دادند: برادر منصور هادی به نام ناصر که فرماندهی یکی از گردان‌های نظامی در عدن را بر عهده داشت به همراه چندین فرمانده ارشد دیگر در شهر عدن توسط ارتش و انصارالله بازداشت شدند. پس از منصور هادی نیز نوبت به نخست‌وزیر مستعفی وی رسید تا به دنبال پیشروی‌های انصارالله و ارتش بگریزد. «خالد بحاح» نیز به آمریکا گریخت.

این وضعیت در حالی بود که برخی منابع مدعی حضور عبد ربه منصور هادی در عدن بودند.

در نهایت کمیته‌های مردمی در یمن با صدور بیانیه‌ای دستاوردهای اخیر در مبارزه با حامیان منصور هادی را به مردم این کشور تبریک گفته و اعلام کردند که اغلب نقاط شهر عدن تحت محاصره انصارالله و ارتش است. آنها همچنین از محاصره منزل منصور هادی در عدن خبر دادند. در حالی که بسیاری از منابع خبری از فرار منصور هادی به جیبوتی خبر می‌دهند اما یک منبع نزدیک به وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد: هادی یمن را ترک نکرده است و تنها به مکانی امن در شهر عدن ـ محل اقامت سابق خود ـ منتقل شده است.

 

خبرگزاری مهر

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=9743

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.