تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
7

فوت کارگر فداکار ایذه‌ای پتروشیمی مارون در سایه سکوت مسئولان

  • کد خبر : 30108
  • 20 تیر 1394 - 1:50
فوت کارگر فداکار ایذه‌ای پتروشیمی مارون در سایه سکوت مسئولان

عصر ایذه: شهرام محمدی، جوان فداکار پتروشیمی مارون که چندی پیش خود را به دل آتش زد تا جان همکاران […]

عصر ایذه: شهرام محمدی، جوان فداکار پتروشیمی مارون که چندی پیش خود را به دل آتش زد تا جان همکاران خود را نجات دهد به علت شدت سوختگی، در سکوت مسئولان پتروشیمی و خودداری از تشریح جزئیات حادثه فوت کرد.

 

 

  1666109

 

 

حادثه در شرکت‌های صنعتی به خصوص در استانی مثل خوزستان که همواره با گرمای شدید در فصل تابستان مواجه است، همیشه رخ داده و در اغلب موارد هم این موضوع مربوط به ضعف سیستم ایمنی شرکت‌ها بوده ولی آنها به هر دلیل، هیچ‌گاه علاقه نداشتند این موضوع را قبول کنند.

اما بدیهی ترین انتظار رسانه ها و در اصل مخاطبان آنها یعنی مردم این است که شرکت‌هایی که در آنها حادثه‌ای رخ می‌دهد، فورا برای جلوگیری از هرگونه شایعه‌سازی و انتشار اخبار نادرست، اقدام به انتشار جزئیات حادثه کنند که در گذشته نمونه آن پیش آمده و شرکت‌های نفتی و صنعتی دیگری بوده‌اند که در مواجهه با حوادث غیرمترقبه، فورا اقدام به انتشار بیانیه یا مصاحبه مدیران با رسانه‌ها کرده‌اند و این امر از بروز شایعات و ورود مغرضانه رسانه‌های خارجی نیز جلوگیری می‌کرد.

روز ۹ تیرماه، در حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی مارون در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، متأسفانه یک کارگر ۳۴ ساله دچار سوختگی شد ولی پیگیری رسانه‌ها به منظور دست یافتن به جزئیات این حادثه از کانال رسمی بی‌نتیجه بود و اخلاق رسانه‌ای هم حکم می‌کرد که خبری بر اساس شنیده‌ها منتشر نشود. از سویی دیگر، شرکت‌های پتروشیمی به علت داشتن آتش‌نشانی، درمانگاه و حتی بیمارستان‌های مجزا از اطلاع رسانی های لازم جلوگیری می‌کردند زیرا در موارد مشابه، رسانه‌ها این امکان را داشتند که اخبار خود را از منابعی مثل آتش‌نشانی شهرداری، مراکز درمانی و دانشگاه علوم پزشکی به دست بیاورند.

وقتی رسانه‌های استان به دنبال یافتن منبعی برای دست یافتن به اخبار رسمی بودند، شبکه ماهواره‌ای فارس زبان بیگانه اقدام به انتشار خبر آن گونه که علاقه داشت، کرد اما بعد از انتشار خبر در برخی رسانه‌های داخلی، پتروشیمی به جای تشریح ابعاد رسمی حادثه و انتشار بیانیه، بازهم سکوت خبری نامعلوم خود را ادامه داد تا ضعف اطلاع رسانی در صنعت پتروشیمی کشور که بخش عمده آن در استان خوزستان قرار دارد همچنان نمایان شود.

جزئیات غیررسمی ماجرا

اما جزئیات وقوع این آتش‌سوزی در پتروشیمی مارون که از سوی برخی افراد به دست آمده است؛ حکایت از این دارد که روز ۹ تیرماه، تعدادی از کارگران در واحد «اچ دی» پتروشیمی مارون در حال تعمیرات بودند که متوجه شدند، خط لوله گاز هگزان نشتی دارد. تلاش کارگران برای جلوگیری از نشتی بی‌نتیجه بود. بخار گاز هگزان متصاعد شده و همه جا را فرا گرفته بود و این نشانه خطری بزرگ بود، خطری که می‌توانست فاجعه بیافریند.

در این میان، یکی از کارگران تلاش می‌کرد آتش نشانی را در جریان بگذارد، اولین انفجار اتفاق افتاد و شعله‌های سرکش آتش قدم به قدم جلو می‌آمد و به سایر قسمت‌ها سرایت می‌کرد. انفجارهای دیگری در راه بود. شهرام محمدی یکی از کارگران پتروشیمی فریاد می‌زد و از کارگران و سایر همکاران می‌خواست زودتر فاصله بگیرند و محل را ترک کنند. همه به سمت خروجی می‌دویدند اما شهرام به سمت شیرفلکه گاز هگزان می‌دوید. تلاشش نتیجه داد. توانست شیر را ببندد. وقتی تصمیم گرفت خودش هم از محیط دور شود، یکی از  لوله‌ها منفجر شد و او را به زمین پرتاب کرد. آتش‌نشانان خود را رساندند. همه‌جا دود و آتش بود. نیروهای کمکی هم آمدند و بالاخره آتش خاموش شد.

اگر این حادثه به انفجاری بزرگ منجر می‌شد مشخص نبود چه تعداد آدم می‌سوختند و چند میلیون دلار خسارت مالی به این مجتمع ملی پتروشیمی وارد می‌شد. در زمان این حادثه حدود یک هزار و ۵۰۰ کارگر پتروشیمی مارون سر کار حاضر بودند.

عیادت محسن رضایی از شهرام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزهایی که شهرام محمدی در بیمارستان شهید چمران تهران بستری بود از وی عیادت کرد. رضایی با حضور در بیمارستان شهید چمران تهران، ضمن عیادت از این کارگر ایثارگر پتروشیمی، برای بهبود وی دعا و از شجاعت و  فداکاری وی تقدیر کرد. رضایی که پس از اطلاع از وضعیت این کارگر فداکار با تغییر برنامه‌های کاری خود به عیادت این کارگر فداکار رفته بود، با گفتگو با کادر پزشکی بیمارستان در جریان روند درمان وی قرار گرفت.

تلاش بی‌نتیجه پزشکان

اما تلاش پزشکان برای بهبود شهرام محمدی بی‌نتیجه بود و عصر روز جمعه خبری شوک‌آور همه شبکه‌های اجتماعی را فراگرفت چرا که این کارگر فداکار به علت شدت سوختگی فوت کرد. بعد از آن سیل پیام‌های تسلیت از سوی مدیران و  افراد مختلف آغاز شد.

خاکسپاری در ایذه

هم‌اکنون مسئولان پتروشیمی مارون و بستگان مرحوم «شهرام محمدی» در بیمارستان چمران تهران حضور دارند و پیگیر امور مربوط به ترخیص پیکر و اخذ مجوز دفن نامبرده هستند. انتقال و تشییع پیکر مرحوم محمدی به سمت زادگاهش پس از انجام تشریفات قانونی انجام خواهد شد. پیکر این مرحوم امروز با پرواز به اهواز منتقل و از آنجا به زادگاهش انتقال داده خواهد شد.

اعزام تیم بازرسی به پتروشیمی

در همین خصوص به نقل از روابط عمومی اداره تعاون خوزستان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از اعزام تیم بازرسی این اداره کل برای بررسی سانحه آتش‌سوزی پتروشیمی مارون به ماهشهر خبر داد.

هوشمند صفائی اظهار کرد: تیم بازرسی این اداره کل متشکل از رئیس و کارشناسان اداره بازرسی کار برای بررسی سانحه آتش‌سوزی پتروشیمی مارون و تهیه گزارش مستند به ماهشهر اعزام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت پتروشیمی مارون نخستین روز بهمن‌ماه سال ۱۳۷۷ برای اجرای الفین هفتم تأسیس و در سال ۱۳۸۷ به بخش خصوصی واگذار شد. در این شرکت برای اولین بار در کشور +۲C (اتان) از گاز طبیعی استحصال شده، طی فرآیندهایی به مواد الفینی، فرآورده‌های پلیمری و شیمیایی تبدیل می‌شود.

شرکت پتروشیمی مارون با دارا بودن کارخانه بازیابی اتان، با بازیافت اتان از گاز طبیعی آن را برای تولید محصولات شیمیایی و پلیمری به کار می‌برد. این شرکت با توانایی تولید سالانه یک‌میلیون و صد هزار تن اتیلن، ۲۰۰ هزار تن پروپیلن، ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین، ۳۰۰ هزار تن پلی پروپیلن و بیش از۴۴۳ هزار تن انواع گلایکول یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی در ایران و جهان به شمار می‌رود.

مهر

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=30108

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. آفرین بر شجاع مرد بختیاری!!!!!!
    ریز علی خواجوی پیراهنش را سوزاند و نامش ثبت شد ،اما….. شهرام محمدی خودش را سوزاند و نامش ثبت نخواهد شد…..
    ای کاش زندگی نامه و فداکاری شهرام محمدی هم همانند ریز علی خواجوی در کتاب های مدارس به چاپ میرسید.ای کاش!!!!! ولی هرگز چنین نمیشود

  2. درود بر شرافت چنین مردانی

    شهادتت مبارک.

  3. ایذه باید سر به آسمان بساید که چنین فرزندان شجاعی در دامانش بالیده اند.

  4. درود بر شرفش
    واقعا ایولا داره
    خدا رحمتش کنه

  5. درود بر تو ای پهلوان

  6. مرگ شهادت گونه و افتخار آفرین شهرام محمدی را به همه همشهریان محترم و همه بختیاری ها و جامعه کارگری تسلیت می گویم خداوند به خانواده و فرزندانش صبر عنایت کند امیدوارم مسولین امر در کنار خانواده اش ایستاده و از آنها حمایت کنند .

  7. درود بر شرف و انسانیت این مرد پاک شهادتت مبارک شهرام جان

  8. درود برتو برادر..انشاالله جایگاه توبهشت خواهد بود درکنارشهدا

  9. یاد این شهید سنگر کار همواره گرامی باد و غیرت و شرف و جوانمردی اش الگویی برای ما باشد. انشاالله

  10. تشکر

  11. درود بر دستان پاک ودرود بر پدر ومادرت که چنین مردی به دنیا آوردند روحت شاید یادت یاد آور فداکاری شهیدان باد خداوند رحمتت کند براد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.