تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
5

مقایسه سرانه ورزشی و سرانه قلیانسرا در ایذه

  • کد خبر : 31631
  • 25 تیر 1394 - 1:38
مقایسه سرانه ورزشی و سرانه قلیانسرا در ایذه

عصر ایذه: گوشه گوشه‌ی شهرستان ایذه پر شده از قلیان سراها و قهوه خانه هایی که حجم انبوهی از جوانان […]

عصر ایذه: گوشه گوشه‌ی شهرستان ایذه پر شده از قلیان سراها و قهوه خانه هایی که حجم انبوهی از جوانان را به سمت خود می‌کشاند، کمبود فضاهای تفریحی، تفرجگاه و حتی آموزشی و… از یک سو و سرانه پایین ورزشی شهرستان را از سوی دیگر میتوان از علل گرایش جوانان به این مکان‌ها عنوان کرد.

 

 

 

139305041253532453294913

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیل عصر ایذه؛ طبق آماری که هوشنگ حاتمی رئیس اداره ورزش و جوانان ایذه در اختیار خبرنگار ما گذاشت، سرانه فضای ورزشی در ایذه به ازای هر نفر فقط ۲ سانتی متر است، این در حالیست که این آمار برای شهرهای دزفول و بهبهان به ترتیب ۴۰ و ۶۰ سانتی متر می‌باشد و میانگین کشوری نیز حدود ۷۰ سانتی متر است.

 

 

SAddM_1681

 

 

با مقایسه این آمار به وضعیت اسف بار ایذه در خصوص کمبود اماکن ورزشی پی می‌بریم، موضوع بدتر اینکه اکثر فضاهای ورزشی در محل استادیوم تختی متمرکز شده اند و محله‌های مختلف ایذه از آن محرومند، و بعضاً باید مسافت طولانی را برای اندکی ورزش کردن طی نمایند.

این موضوع درحالی است که در نقشه جامع شهری ایذه زمین‌های با کاربری ورزشی در مناطق مختلف پیش بینی شده اند که به دلایل مختلف، یا از کاربری ورزشی خارج شده‌اند یا مالکیت خصوصی دارند، و هیچ کس تاکنون پیگیر این موضوع مهم نشده است.

طبق اساسنامه، شهرداری‌ها باید سالانه ۳درصد از بودجه و یا درآمد خود را صرف توسعه و گسترش فضاهای ورزشی کنند که متاسفانه از بودجه ورزشی شهرداری ایذه نیز مدت هاست به ورزش ایذه چیزی نرسیده است.

حال میپردازیم به قلیان سراها که مانند قارچ های سمی هربار از گوشه ای سر بر می‌آورند، برخلاف فضاهای ورزشی، قلیان سراها در تمام محلات ایذه به وفور یافت می‌شوند، و جوانان ایذه ای به راحتی به تمامی آنها دسترسی دارند، ایذه مدت‌هاست در تولید دود قلیان به خودکفایی رسیده و پتانسیل صادرات آن را نیز دارا است.

وقتی پای درد و دل این جوانان مینشیم، آنها عواملی هچون بیکاری، عدم وجود مکان های فرهنگی و ورزشی و… را علت روی آوردن به قلیان سراها عنوان می‌کنند، این مراکز که مانند قارچ های سمی دامنه های کوه الهک و تنگه اشکفت سلمان را به اشغال خود درآورده اند، بخصوص کوه الهک که مکانی تاریخی و تفریحی و تنها تفرجگاهی برای خانواده ها است را به محیطی با کاربری دخانی مبدل کرده اند.

 

تنها راهکاری که مسئولین شهرمان برای مقابله با قلیانسرا ها در طول این چند سال انجام داده اند، کشف و پلمپ آنها و ضبط قلیان ها بوده، که متاسفانه با پلمپ کردن یک قلیانسرا، فرد مذکور به راحتی فضای دیگری را در گوشه کنار این شهرستان برا ادامه فعالیت خود راه اندازی می کند.

بنابراین میطلبد همتی همگانی از مسئولین ذیربط و همه آحاد جامعه صورت گیرد تا این بیماری مسری که هر روز بر قربانیانش افزوده می‌شوند، درمانی قطعی برایش فراهم شود، نه اینکه با مسکن های مقطعی فقط این معضل را بصورت مقطعی فراموش کنیم.

[یادمان باشد که همه در معرض این بیماری می‌باشیم]

 

حرف آخر:
تعطیلی این مراکز زمانی مثمر ثمر است که جایگزینی برای پر کردن اوقات فراغت این جوانان پیدا کنیم، جایگزینی همانند مراکز فرهنگی، ورزشی که مسلماً با توسعه و گسترش اماکن ورزشی و بستر سازی برای ورود بخش خصوصی به این وادی، می‌تواند نقش چشم گیری در کاهش مراجعات جوانان به این مراکز را داشته باشد.

 

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=31631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. سلام متاسفانه کسانی که در راس ورزش ایذه هستند کسانی هستند که به فکر جوانان نیستن یک دلیل بسیار واضع در مورد سالن ها که قیمت وقت های دوبرابر شد درحالی که هیچ امکاناتی اضافه نشدیم وقت سالن درحال حاضر ۳۰هزار تومان هست که واقعا هزینه سنگینی است .کاش مسئولین بهبهان یا دزفول نصیب ما میشدن حیف……………………………… ..

  2. واقعا جای تاسف داره با این مسئولان…

  3. ۲ سانتی متر برای هر نفر؟ واقعا فاجعه س

  4. باسلام من یک مادرم وقتی پسرم برای تفریح به بیرون ازخانه میروددوستان اورابه اشکفت سلمان میبرندآیاپسرمن که اهل دودنیست برای سرگرمیش بازهم به حرف دوستانش گوش میدادنه اوبه جای سالمتری که درایذه بودوجودداشت میرفت افسوس هزاران افسوس

  5. من از شیراز هستم چند وقتی ایذه بودم واقعا از بی کفایتی مسعولان ورزش به چشم خودم دیدم لطفا دیدگاهم رو بزارید تا فکری به حال مردم محروم ایذه بکنن

  6. واقعا جای تاسف داره واسه مسعولان ورزش ایذه .فقط به فکر خودشون هستن و شعار الکی میدن.ورزش ایذه و جوانان رو به نابودی پیش میره و هنوز فقط شعار میدن.چرا مسعول تربیت بدنی رو عوض نمیکنن تا شرایط عوض بشه

  7. باسلام
    بنر پایگاه خبری تحلیلی عصر ایذه در شبکه تحلیلی واطلاع رسانی تــــاراز نیوز ثبت شد.
    تشکر

  8. از خبرتون ممنونم ولی باید مسئولین محترم در مرحله ی اول بفکر جایی برای جوانان باشند و سرگرمی اونها رو با ساختن ورزشگاه ها یا سالن های ورزش تامین کنند بعد بفکر جمع اوری قیلیونی ها باشند

  9. …همشون چشماشو بستن با اینکه وضعیت شهرو میبینن ولی کاری نمیکنن.نمونه کفپوش سالن کلدوزخه

  10. با سلام لطفا اطلاع رسانی کنید به مسوولین امر که درب این قلیانی ها که مثل قارچهای سمی هستند و جوانان این مرز وبوم را نابود کرده اند ببندند و یکی از این قلیانی ها در خیابان شهید عبدالمجید کیانی نبش کوچه شهید زمان محمودی روبروی منزل مدنی است. باتشکر

  11. با سلام . من وقتی بچه بودم همان ورزشگاه تختی با همین وضعیت بود الان که پنجاه سالمه هم همونه معلوم میشه قلیانی ها فعالتر از مسئولین ورزشی هستند . چرا بفکر این جماعت جوان نیستند که بخاط فقر مکانهای ورزشی و تفرجگاههای سالم به قهوه خانه ها پناه می برند . همیشه جوانها مقصر نیستند .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.