تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
7

نگاهی به عملکرد مردی که می‌خواهد برود/ عمر حضورش به ۴ سال نرسید!

  • کد خبر : 9635
  • 03 فروردین 1394 - 17:04

عصر ایذه: سرمربی پرتغالی تیم ملی که بعد از جام ملت‌های آسیا برای ادامه همکاری با مسئولان فدراسیون فوتبال به […]

عصر ایذه: سرمربی پرتغالی تیم ملی که بعد از جام ملت‌های آسیا برای ادامه همکاری با مسئولان فدراسیون فوتبال به توافق رسید اما به خاطر اختلافاتی که در روزهای پایانی سال ۹۳ بوجود آمد، قصد ندارد دیگر در ایران بماند.

754672

به گزارش پایگاه خبری عصر ایذه به نقل از مهر ، ۱۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۴ دوران حضورش در ایران چهار ساله می‌شود. دستیار سابق «الکس فرگوسن» در تیم منچستریونایتد و سرمربی پیشین تیم‌های ملی پرتغال و رئال مادرید حالا در آستانه چهارمین سال همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال قرار دارد ولی هنوز با چالش‌هایی مواجه است که در طول این چند سال گذشته بارها در شرایط مختلف برایش تکرار شده بود. کارلوس کی‌روش که با عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌ها در میان مردم ایران محبوبیت بیشتری به دست آورد، هنوز باید به دغدغه‌های کهنه‌ای بپردازد که در بدو ورودش به ایران با آنها مواجه بود. نگاهی گذرا به عملکرد و داستان یکسال گذشته او در تیم ملی در لابه‌لای دغدغه‌هایش خالی از لطف نیست.

حضور در جام جهانی
تیم ملی فوتبال ایران خردادماه سال ۱۳۹۳ با هدایت کارلوس کی‌روش در جام جهانی برزیل حضور یافت. کاروان تیم ایران از چند هفته قبل از شروع مسابقات عازم برزیل شد تا بتواند آماده سازی مناسبی قبل از رویارویی با نیجریه، آرژانتین و بوسنی و هرزگووین داشته باشد. ایران در این مسابقات کارش را با تساوی مقابل نیجریه شروع کرد. در دومین بازی به مصاف آرژانتین رفت و عملکرد قابل قبولی به نمایش گذاشت ولی تک گل لیونل مسی رویای ایرانی‌ها را در این مسابقه بر باد داد. در نهایت تیم ایران با شکست ۳ بر یک مقابل بوسنی و با کسب تنها یک امتیاز، به کارش در جام جهانی پایان داد.

آغاز چالش کی‌روش با وزارت ورزش
بعد از جام جهانی بود که چالش اصلی کی‌روش با فدراسیون و وزارت ورزش آغاز شد. فدراسیون فوتبال که تا پایان جام جهانی مذاکره جدی با سرمربی تیم ملی برای تمدید قرارداد انجام نداده بود، با ناکامی ایران در برزیل می‌توانست امتیازات بیشتری در مذاکرات داشته باشد. مسئله‌ای که البته باب طبع محمود گودرزی وزیر ورزش و مجموعه تحت اختیار وی نبود. وزارت ورزش که حتی با وجود باخت ایران مقابل آرژانتین به بازیکنان تیم ملی پاداش داده و از عملکرد تیم ملی خوشحال بود، به خاطر آنچه که مبلغ بالای درخواستی کی‌روش و خواسته‌هایش عنوان می‌کرد، به فدراسیون فوتبال برای تمدید نکردن قرارداد فشار می‌آورد.

«ته دل» کفاشیان و مطرح شدن گزینه‌های جانشینی کی‌روش
فشارهای وزارت ورزش از یک سو و مشکلات مالی فدراسیون فوتبال از سوی دیگر باعث شد تا امید به تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش کاهش یابد. علی کفاشیان حتی برای انتخاب یک سرمربی جدید تلاش‌هایی را انجام داد و روی نام حسین فرکی سرمربی فصل گذشته تیم فولاد خوزستان که با این تیم عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورده بود، به جمعبندی رسید. کفاشیان یکبار خودش اعتراف کرد که «ته دلش» به خاطر مبلغ بالای درخواستی، برای تمدید قرارداد کی‌روش راضی نیست. با وجود این، فشار رسانه‌ها از یک سو و خواسته‌های مردم از سوی دیگر باعث شد تا وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال عقب نشینی کنند.

کارلوس کی روش

تمدید قرارداد و امکان قطع همکاری در سه حالت!
در نهایت روز سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ بود که کارلوس کی‌روش پس از بازگشت از پرتغال، با حضور در هتل آکادمی قراردادش را تا جام جهانی ۲۰۱۸ تمدید کرد. نکته عجیب تمدید قرارداد کی‌روش این بود که امکان فسخ آن در سه حالت وجود داشت. اول نتایج تیم ملی در جام ملت‌های آسیا؛ دوم بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و سوم بعد از پایان جام جهانی.

طعنه وزارت ورزش بعد از ماندن کی‌روش
وزارت ورزش که بارها دخالتش را برای تمدید نشدن قرارداد کارلوس کی‌روش منکر شده بود، بعد از ماندن قطعی سرمربی تیم ملی واکنش جالبی داشت. مازیار ناظمی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ورزش روی صفحه شخصی خود نوشت: « … کی‌روش اتفاقا اینبار برای فوتبال ما بهتر کار می‌کند چون فقط مربیگری می‌کند به جای تصدی‌گری فدراسیون!»

شوک علی کریمی به نیمکت تیم ملی
از بدو حضور کارلوس کی‌روش در ایران بحث حضور مربیان ایرانی بر روی نیمکت تیم ملی مطرح و داغ بوده است. به جز امید نمازی و مارکار آقاجانیان، مربیان دیگری مثل مجید صالح و علی کریمی هم به نیمکت تیم ملی رسیدند ولی همکاری آنها کوتاه مدت بود. علی کریمی که پیش از جام ملت‌های آسیا با پیشنهاد فدراسیون فوتبال و استقبال کارلوس کی‌روش به عنوان مربی جدید تیم ملی انتخاب شده بود، پیش از اعزام تیم به استرالیا به یکباره از حضور در تیم ملی انصراف داد تا شایعات زیادی درباره قطع همکاری‌اش با کی‌روش مطرح شود.

جام ملت‌ها و افزایش محبوبیت کی‌روش
تیم ملی فوتبال ایران در حالی به مسابقات جام ملت‌های آسیا در استرالیا پا گذاشت که در مرحله گروهی موفق شد برابر قطر، بحرین و امارات پیروز شود و با اقتدار به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند. با وجود این، تیم ملی در بازی مقابل عراق و به خاطر اشتباهات داور استرالیایی، در ضربات پنالتی حذف شد. میدان دادن به بازیکنان جوانی مثل مرتضی پورعلی گنجی و سردار آزمون و درخشش این بازیکنان در استرالیا، جنگندگی ملی پوشان در بازی با عراق تا ثانیه‌های پایانی و نحوه اعتراض کی‌روش به داور بازی با عراق، باعث شد تا محبوبیت سرمربی تیم ملی به رغم نتیجه ضعیف، افزایش یابد و تیغ انتقاد بعضی از کارشناسان را کُندتر کند.

پایان همکاری کی روش با فوتبال ایران
سرمربی تیم ملی روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ را در حالی پشت سر گذاشت که به خاطر مصاحبه هایی که برخی مسئولان فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش و جوانان انجام دادند ساز جدایی کوک کرد و پس از نشست هایی که با علی کفاشیان داشت تاکید کرد دیگر به پایان خط رسیده و قادر به ادامه همکاری با فوتبال ایران نیست.

کی‌روش در شرایطی بر قطع همکاری‌اش تاکید کرد که رئیس فدراسیون فوتبال از تمایل این فدراسیون برای ادامه همکاری با وی خبر داد اما ظاهرا کی روش دیگر نمی خواهد با تیم ملی ایران ادامه دهد. او در شرایطی که قصد داشت به همراه تیم ملی راهی اتریش شود تا اخرین روزهای حضورش را کنار ملی پوشان سپری کند، ممنوع الخروج شد تا بیشتر از گذشته از برخی مسئولان فدراسیون دل چرکین شود.

با این حال مشکل ممنوع الخروجی کی‌روش خیلی سریع حل شد تا وی به اردوی تیم ملی ملحق شود. آنطور که وی تاکید کرده، این آخرین روزهای حضورش در تیم ملی است و در شرایطی که عمر حضورش به چهار سال نرسیده است، از فوتبال ایران خواهد رفت.

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=9635

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.