تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
3

هزینه۱۰تریلیون و۲۰۰ میلیاردی زنان ایرانی برای خرید لوازم آرایش/استفاده از لوازم آرایش به ˝دختر دبستانی˝ ها هم سرایت کرد

  • کد خبر : 5416
  • 24 دی 1393 - 17:43

عصر ایذه: آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۹۸ میلیون دلار لوازم آرایشی و بهداشتی از طریق […]

عصر ایذه: آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۹۸ میلیون دلار لوازم آرایشی و بهداشتی از طریق مبادی رسمی وارد کشور شده است؛ آماری که تنها بخش کوچکی از مصرف واقعی لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری عصر ایذه به نقل از رهیاب نیوز،  امروزه در کشور ما لوازم آرایشی یکی از اقلام پرمصرف بسیاری از خانوارهای ایرانی به شمار می رود به طوری که برخی خانم‌ها بدون استفاده از آن حاضر نیستند وارد جمع شوند و استفاده نکردن از آن را به عنوان نقص و عیبی در خود می دانند!

آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۹۸ میلیون دلار لوازم آرایشی و بهداشتی از طریق مبادی رسمی وارد کشور شده است؛ آماری که تنها بخش کوچکی از مصرف واقعی لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور است.

آمار بالای مصرف لوازم آرایش در میان زنان ایرانی و پایین آمدن سن دختران مصرف کننده لوازم آرایش به دوره دبستان، نشان دهنده آن است که متاسفانه مادران، معلمان، مدیران مدارس، اساتید دانشگاه ها هیچ گاه خود را ملزم به این امر نکرده اند که اطلاعات پزشکی روز دنیا را درباره خطرات و لطمات جبران ناپذیری را که در اثر استفاده این لوازم به بدن انسان وارد می شود را با بیانی ساده و صمیمی به دختران خود بگویند.

براساس برخی آمارها، سالانه ۱۷ میلیون زن ایرانی ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند؛ یعنی هر زن ایرانی به طور متوسط سالانه ۶۰۰ هزار تومان صرف خرید لوازم آرایشی می‌کند.

در همین زمینه یک روان شناس در رابطه با استفاده بیش از حد جوانان امروز از لوازم آرایشی تند و غلیظ  می گوید: آرایش های تند، نشانه اعتماد به نفس پایین است، افراد خجالتی و کسانی که هنوز به خودباوری اجتماعی و شخصی نرسیده اند از آرایشی استفاده می کنند که به تصور خودشان برایشان شخصیت می آورد آرایش های خشن و تند مشخصه زنان بی اعتماد به نفس است.

وی در ادامه  عنوان می کند: با گسترش حس عدم اعتماد به نفس، دختران نوجوان تصور می کنند آرایش پوشاننده نقص آنهاست این افراد صورت خود را هر چند بی عیب باشد دارای معایب بزرگ می دانند  در نتیجه برای حل این مشکل رو به استفاده از لوازم آرایشی می آورند.

اما متاسفانه عدم نظارت کافی و مستمر مراجع ذیصلاح از نحوه استخدام خانم های جوان نیز دلیل دیگری است که برخی از افراد جویای کار، گاهی از سوی کارفرمایان خود مجبور به آرایش کردن می شوند و در صورت توجه نکردن به این مسئله ممکن است کار خود را از دست بدهند.

به هر حال حضور جدی خانواده ها در کنار هم و ایجاد فضای گرم و صمیمی برای فرزندان، هم کلامی و ابراز محبت پدران به دختران، ملاک قرار دادن ارزش های دینی به جای ملاک های غلط غربی، بیان خطرات استفاده از لوازم آرایش در مراکز آموزشی می تواند از جمله فعالیت های فرهنگی در جهت کاهش این آمار هشدار دهنده باشد.

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=5416

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.