تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
2

چرا عربستان در برابر اسرائیل ساکت است/ ایران امپراطوری نیست

  • کد خبر : 9830
  • 08 فروردین 1394 - 10:21

عصر ایذه: دبیر کل حزب الله لبنان در سخنانی ضمن انتقاد از سکوت عربستان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی و […]

عصر ایذه: دبیر کل حزب الله لبنان در سخنانی ضمن انتقاد از سکوت عربستان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی و ادعاهای کشورهای عربی درباره ایران تاکید کرد که ایران امپراطوری نیست بلکه یک کشور اسلامی و در قلب ملت هاست.

 

 

771360

 

 

به گزارش پایگاه خبری عصر ایذه به نقل از العالم، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان شب گذشته درباره تحولات اخیر به ویژه تجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی به یمن سخنرانی کرد.

نصرالله در آغاز سخنرانی خود تاکید کرد که هر لبنانی و هر شخص عرب در سراسر جهان حق دارد موضع خود را در قبال تجاوز به یمن مشخص کند و این حق طبیعی همه است.

سید حسن نصرالله با اشاره به اعلام تجاوز نظامی علیه یمن از سوی شبکه تلویزیونی العربیه گفت: یک ساعت از تجاوز به یمن نشده بود که سعد حریری رئیس جریان المستقبل سخنرانی کرد و از آن حمایت کرد و ما هم حق داریم که موضع خود را بیان کنیم و کسی نمی تواند این حق ما رامصادره کند.

وی افزود که امیدواریم این شکاف سیاسی جدید در منطقه خلیج فارس باعث تاثیر بر وضع لبنان نشود، چرا که ما از آغاز تصمیم به گفت وگو با جریان المستقبل گرفتیم.

دبیر کل حزب الله با ابراز شگفتی از نامگذاری تجاوز عربستان به یمن به عنوان “توفان قاطعیت”، پرسید: چگونه است که در برابر چند دهه تجاوز صهیونیست ها به مردم مظلوم فلسطین، علیه اسرائیل نه تنها توفان، که حتی “نسیم قاطعیت” هم برپا نکرد؟!

دبیرکل حزب الله گفت: ملت فلسطین که اهل سنت هستند، سالهاست که فریاد می زنند، اما شما کاری نکرده اید.

نصرالله سپس در ادامه مثالهایی از موارد مشابه در تونس و مصر را که وضعی مشابه یمن داشتند، بیان کرد و گفت: برگرداندن یک رئیس جمهور مستعفی هرگز بهانه مناسبی برای چنین حمله گسترده ای نیست.

دبیرکل حزب الله سپس از سردمداران سعودی خواست که تنها یک دلیل به مردم و علمای جهان اسلام و مفتی های خود ارائه کنند که نشان دهد وضعیت یمن، تهدیدی برای عربستان و کشورهای خلیج فارس است.

نصرالله پرسید: شبی که پادشاه پیشین عربستان درگذشت، هیئتی از انصار الله به عربستان رفت… پس این بهانه های عربستان دروغین و پوچ است و مبنایی ندارد.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: هر کسی که در این تجاوز شرکت کند و یا به آن راضی باشد، در قیامت مسئول است و نمی تواند بهانه بیاورد که عربستان تصمیم گرفت و ما هم به راه افتادیم.

بهانه دیگر عربستان برای تجاوز به یمن که نصرالله آن را دروغ بزرگ نامید، ادعای اشغال یمن از سوی ایران بود. نصرالله گفت: حمله تبلیغاتی در این باره از حمله نظامی وسیع تر است و ادعای اشغالگری ایران از دروغ های بسیار بسیار بزرگ است.

نصرالله ادامه داد: مشکل اصلی سعودی ها آن است که چیزی به نام «مردم» و «ملت ها» را درک نمی کند و به رسمیت نمی شناسند؛ نه مردم عربی و نه حتی ملت عربستان، برای حکام سعودی معنا ندارد.

سید حسن نصرالله در مورد ایران نیز گفت: ایران هیچ زمانی بر ما هیچ موضوعی را دیکته نکرده است و از ما در مورد موضوع داخلی چیزی نخواسته است و ما قدرتی مستقل هستیم.

وی افزود: ایران امپراتوری نیست، بلکه کشوری اسلامی است و از این روست که به کمک لبنان، سوریه، عراق و یمن شتافته است، بدون اینکه چیزی بخواهد یا موضعی را تحمیل کند.

رهبر مقاومت لبنان ادامه داد: هنگامی که سعودی‌ها در دیدار با هیأتی از حماس از آن‌ها خواسته بودند تا رابطه‌شان را با ایران قطع کنند، آن ها در پاسخ گفته بودند که ایران از ما حمایت مالی، تسلیحاتی، آموزشی کرده است، اما اگر عربستان ما را حمایت کند و به ما سلاح دهد ما نیز با ایران قطع رابطه می‌کنیم.

وی در مورد یمن گفت: در یمن چه کار کردید؟ عربستان دهها سال است که بر یمن سیطره دارد و در هر موضوعی دخالت می‌کند، پس رفاه و ثبات در یمن کجاست؟ پیوستن یمن به شورای همکاری خلیج فارس را رد کردید و با مردم این کشور با استکبار و خواری برخورد کردید، آیا شما ۶ جنگ علیه انصارالله یا به قول شما، حوثی‌های محاصره شده در صنعاء به راه نینداختید؟ و پس از آن از آن ها خواستید تا نزد شما بیایند و با شما به گفت‌و‌گو بنشینند، شما در یمن جز حمایت از جماعت تکفیری و تغییر مذاهب چه کار دیگری انجام دادید؟

دبیر کل حزب‌الله لبنان همچنین به موضوعات داخلی لبنان نیز اشاره کرد و گفت که حزب‌الله گزینه گفت‌وگو با المستقبل را انتخاب کرده تا کشور لبنان از هم فرونپاشد. او تأکید کرد کشوری که مانع انتخاب رئیس جمهوری لبنان می‌شود عربستان است نه ایران.

وی گفت: لازم است تا هر انسان آزاده‌ای موضع خود را در قبال تحولات هر منطقه‌ای ابراز کند و ما نیز در لبنان با تأخیر در مورد یمن موضع گرفتیم و امیدوارم تا اوضاع یمن بر مسائل داخلی لبنان و بحرانی کردن اوضاع کشور یا دولت تأثیر نگذارد.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: همه می‌دانند که در مورد دادگاه (رفیق حریری) به وضوح صحبت می‌کنیم و موضع ما در مورد اصل و فرع و نتایج این دادگاه محکم است، اما برای ما مشخص نشده است که در این دادگاه چه می‌گذرد؛ ما توجهی به صداهایی که از دادگاه بین‌المللی بیرون می‌اید نمی‌کنیم و مذاکرات خود را با جریان المستقبل ادامه می‌دهیم اما برخی در المستقبل خواستار تعطیل کردن این گفت‌وگوها هستند.

سید حسن نصرالله در مورد انتخاب ریاست جمهوری نیز افزود: در هفته‌های اخیر اتهامات متعددی به ما در مورد کارشکنی درباره انتخاب رئیس‌جمهور زده شده است؛ شکی نیست که انتخاب رئیس‌جمهور امری ضروری است، من به صحبت‌های اخیر در مورد اتهام زنی به ایران و به ما در مورد تعطیلی روند انتخاب رئیس‌جمهور، توجهی نمی‌کنم؛ من تأکید می کنم که ایران دخالتی در این موضوع نکرده و نمی‌کند. فرانسوی‌ها با ایران تماس برقرار کرده و آنان را با لبنانی‌ها مرتبط ساخته‌اند و این به معنای کارشکنی ایران در انتخاب رئیس‌جمهور نیست.

وی تأکید کرد: مسئول اصلی شکست فرایند انتخاب رئیس‌جمهور، عربستان و وزیرخارجه‌اش «سعودالفیصل» است که انتخاب کاندید طبیعی ریاست‌جمهوری که نماینده مسیحیان است را وتو کرد. نظر من این است که جریان المستقبل مشکلی با این انتخاب نداشت، اما مشکل وتوی عربستان است.

 

خبرگزاری مهر

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=9830

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.