تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
6

کارون۳ فرشته نجات یا کابوس مرگ؟!

  • کد خبر : 52403
  • 18 تیر 1396 - 7:32
کارون۳ فرشته نجات یا کابوس مرگ؟!

سد کارون ۳ یکی از افتخارات صنعت سدسازی و مهندسی کشور ایران اسلامی به شمار می­رود که در سال ۱۳۸۳ با هدف تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور و تأمین آب لازم برای بخش کشاورزی مناطق همجوار در ۳۰ کیلومتری شهرستان ایذه، بر روی رودخانه کارون به بهره­برداری رسید.

در آن سال اهالی وزارت نیرو با افتخار تمام در آزمونی بزرگ سربلند بیرون آمده و با شور و نشاط بسیار به تبلیغ این حماسه ملی پرداخته و مواردی از جمله تأمین ۲۰۰۰مگاوات انرژی برق، بزرگترین مخزن آبی کشور و … را بیان نمودند.

این افتخار آن­قدر به کام مسئولین وزارت نیرو و اهالی دولت خوش آمد که بسیاری از مسائل و مشکلاتی که این حماسه ملی می­توانست به دنبال خود داشته باشد و اهالی رسانه هم به وفور متذکر می­شدند را به حاشیه برد و بسیاری از مطالبات مردمی را در سایه قرار داد.

در آن روز افرادی که این ادعا را مطرح کردند که این حماسه ملی اگر وزارت نیرو به تعهداتش عمل نکند در بلند مدت می­تواند برای بومیان منطقه تبدیل به یک فاجعه ملی نیز گردد کم نبودند. اما مسئولین وزارت نیرو این ادعا را نمی­پذیرفتند و از این سد به عنوان فرشته نجات اهالی منطقه یاد می­کردند.

از آن روز تا کنون بیش از ۱۱ سال می­گذرد و بعد از این مدت اکنون به جرأت می­توان مدعی شد وزارت نیرو هنوز نتوانسته حتی به بخش کوچکی از وعده­های خود در مورد اهالی این مناطق جامه عمل بپوشاند و همین مسئله سد کارون ۳ را برای اهالی منطقه تبدیل به یک فاجعه ملی نموده است که به صورت گذرا به چند نمونه­ی آن اشاره می­شود:

– با آبگیری سد کارون ۳ روستاهای بسیاری به زیر آب رفت و هزاران خانوار روستایی با از دست دادن مزارع کشاورزی خود راهی شهرهای همجوار شده و با کم­ترین امکانات رفاهی و معیشتی در حاشیه این شهرها سکنی گزیدند.

ابتدا قرار بود وزارت نیرو کارگروهی تشکیل دهد و مسئله اشتغال و بهداشت و مسکن آنها را سازمان دهد که این امر در سایه­ تبلیغ این حماسه ملی به فراموشی سپرده شد. روستاهای دیگری نیز که باقی مانده بودند راههای ارتباطی خود را از دست دادند که البته قرار بود مسئولین وزارت نیرو هرچه سریع­تر این مشکل را حل کنند. پس چه شده آن وعده ­ها…

– این پروژه عمرانی جدا از اثرات بد زیست ­محیطی، تخریب بسیاری از ابنیه تاریخی و تغیر در اکوسیستم مناطق همجوارش، افزایش بیکاری و گسترش حاشیه­ نشینی را نیز در شهرستان ایذه به دنبال داشت و اختلالی در خدمات­رسانی شهری نیز به وجود آورد. با توجه به این مشکلات حالا باید از مسئولین وزارت نیرو پرسید مگر یکی از اهداف احداث این پروژه انتقال آب به مناطق اطراف برای فعال کردن بخش کشاورزی نبود تا هم کمک به تولید ملی شده و هم مشکل اشتغال تا حدودی در این مناطق حل گردد تا به نوعی جبران مافات شود.

پس چرا این وعده نیز تا کنون عملی نشده است.؟ اگر هدف شما از احداث این سد فقط تولید برق و موارد درآمدزا برای خود دولت بوده است بحث دیگریست که در این صورت نباید آن را یک افتخار ملی تلقی کرد و به جای کلمه ملت باید کلمه دولت را اضافه نمود. آب را می­شود از کارون به استان­های مرکزی انتقال داد اما به فاصله ۳۰ کیلومتری خود سد کارون ۳ نمی­شود؟ پس چه شد آن  وعده ها…

– ای کاش مشکلات احداث این پروژه عمرانی تنها به موارد فوق ختم می­شد. سد کارون ۳ از زمان آبگیری تا کنون به دلیل عدم تعهد مسئولین زیربط تبدیل به کابوس مرگی برای ساکنان این منطقه شده است.

برای ذکر تنها نمونه­ای از این موارد به حوادث سه سال گذشته مروری کوتاه می­اندازم تا مسئولین دولت و وزارت نیرو و استانداری خوزستان کمی به حافظه تاریخی خود مراجعه کنند و از خود بپرسند واقعا پس چه شد آن وعده­ها…؟ وقایع رخداده در اطراف سد کارون ۳ آنقدر دلخراش است که روح هر انسان آزاده­ای را آزار می­دهد.

تابستان سال ۹۱ خبری بسیار ناراحت کننده بر روی سایت­های خبری آمد که سه دختر بچه روستایی در شهرستان ایذه‌ که برای جمع آوری هیزم به حاشیه دریاچه سد کارون ۳ رفته بودند، غرق شدند.

در اوایل تابستان ۹۲ نیز خبر تکان­دهنده دیگری ار حواشی سد کارون ۳ که نماد افتخار ملی شده بود به گوش رسید و آن مرگ یک خانم معلم جوان بود که در هنگام تلاش برای تأمین آب آشامیدنی از طریق الکترو پمپ خانگی دچار برق گرفتگی شد و در برابر دیدگان دو فرزند خردسالش جان باخت.

حالا شاید کسی ندانسته بپرسد خب این موارد چه ارتباطی با وزرارت نیرو دارد.؟ همان­گونه که مثلا وزارت راه طبق قوانین باید در جاده­های برون شهری در صورت نیاز از علائم هشدار دهنده استفاده کند حال این سوال از مسئولین وزارت نیرو مطرح می­شود که آیا  شما در نواحی مسکونی اطراف دریاچه سد کارون ۳ از علائم هشدار­دهنده­ و حصارهای مصنوعی به اندازه کافی استفاده نموده­اید.؟ مگر قرار نبود این دریاچه فرشته نجات جوانان این منطقه شود پس چرا تبدیل به قتلگاهی برای اهالی منطقه شده است.؟

در خصوص مرگ آن خانم معلم جوان نیز باید مطرح کرد که با فرو رفتن قسمت اعظم چشمه ­های سنتی روستاهای مناطق همجوار در دریاچه سد کارون ۳ آیا مسئولین وزارت نیرو نمی­دانند که تنها راه حل اساسی تأمین آب شرب این مناطق، لوله کشی آب از دریاچه سد می­باشد.؟

مرگ ۱۲ نفر از اهالی روستای سادات حسینی در تارخ ۹\۵\۹۲ در سد کارون ۳ موجب توجه مسئولان مربوطه به حل اساسی این معضل نگردید. مگر از سال ۱۳۸۳ قرار نبود مشکل ارتباطی مناطقی که با آبگیری آین سد جاده ­های ارتباطی خود به شهرستان ایذه را از دست دادند حل شود؟ پس چه شد آن وعده ­ها…؟

پنجشنبه مورخ ۱۲/۱/۹۵ باز هم رودخانه خروشان کارون که روزگاری حیات بخش زندگی اهالی منطقه بود و اکنون زندانی سدهای پی درپی گردیده است باز هم حادثه آفرید.

آری غرق شدن مادری چهل ساله به همراه دختر ده ساله اش که برای شستن لباس و بردن آب به کنار دریاچه رفته بودند، نشان داد که این قطار مرگ هم­چنان می­تازد و اگر فکری در این خصوص نشود قطعا حوادث بدتر از این نیز به وقوع  می ­پیوند.

 

و اما چند روز پیش در تاریخ ۹۶/۰۴/۱۶ جوان ۲۹ ساله ای که تنها یک بهار از زندگی مشترکش می گذشت، طعمه روخانه کارون ۳ شد و خانواده اش را عزادار کرد.

در پایان باید متذکر شوم ما در کشوری زندگی می­کنیم که پرچمدار تشیع علوی در عصر کنونی می­ باشد. بی­شک در عرصه سیاست چنین کشوری حکومت حضرت علی (ع) الگویی بسیار ایده­آل به شمار می­رود که باید سرلوحه کار همه مسئولین نظام قرار گیرد.

مگر همین امام بزرگوار هنگامی که شنید سربازانش خلخال از پای زن یهودی بیرون کشیدند آنقدر آشفته نشد که فرمود امروز اگر مرد مسلمان از غصه بمیرد رواست و در صدد رفع ظلم برآمد.

واقعا اگر ما ادعا می­کنیم علی (ع) الگوی ما در سیاست و دیانت و زندگیست پس چرا اینقدر نسبت به جلوگیری از چنین حوادث دلخراشی آن هم در مناطق محروم کشور بی­تفاوت هستیم.؟ امیدوارم که این حادثه باعث توجه جدی مسئولین کشور با این مناطق شود تا دیگر شاهد این حوادث  تکان­دهنده نباشیم.

 

 

ناصر مولایی

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=52403

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام و خسته نباشید خدمت دوستان زحمتکش عصر ایذه.فقط و فقط باید بهشون خستا نشدید از بس دزدی کردید و پول مردم فقیر و مظلومو بی زبون رو کشیدیده بالا.بابا مگه یع آدم چن سال زندس،پولا میدزدن خرجم نمیکنن.همش پس انداز برا اینکه با خودشون ایشالله ببرن توو گورشون.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.