تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
16

آسیب شناسی قلیان سراها/علل گرایش قشر جوان به این مکان ها

  • کد خبر : 8733
  • 21 اردیبهشت 1394 - 8:11
آسیب شناسی قلیان سراها/علل گرایش قشر جوان به این مکان ها

عصر ایذه: ازدیرباز وجود مکانهایی برای گردهم آمدن وتبادل اندیشه، و همچنین پرکردن اوقات فراغت و توسعه روابط اجتماعی امری […]

عصر ایذه: ازدیرباز وجود مکانهایی برای گردهم آمدن وتبادل اندیشه، و همچنین پرکردن اوقات فراغت و توسعه روابط اجتماعی امری ضروری بوده است. درجوامع متمدن کافه ها همیشه محیطهای پویا و مرکز گفتگو و پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی هنری بوده است.

 

assar1

 

خلا وجود این اماکن با کارکردهای مذکور درجامعه ما، باعث بوجود آمدن محیطهایی با بارمنفی شده است. قلیان سراها از سالهای گذشته به عنوان محیطهایی با بارمنفی و کارکردهای آسیب زا شناخته می شوند. محیطهایی که با مشخصات سنتی تبدیل به مکانی برای هنجارشکنی قشری ازجوانان شده است.

بسیاری از این افراد در اوایل شاید به قول امروزی ها در حد یک بار تجربه به اینگونه مکانها مراجعه میکنند و عده ای دیگر نیز به دلیل حفظ جایگاه خود در گروه همسالان و یا به عبارتی کم نیاوردن در محیط های دوستانه به این محافل رجوع کرده و همین موضوع باعث میل و رغبت بیشتر آنان به این مکان ها شده و در نهایت به نوعی اعتیاد و وابستگی دچار میشوند که گاهاً اگر خود نیز بخواهند، دل کندن از این مکان ها برایشان بس دشوار است.

طیفی از این افراد به دلیل برخورد باموانع مختلف در روابط اجتماعی و کمبودهای روحی و روانی هنگامی که هیجان آنها به اوج می رسد یا هنگامی که در راه رسیدن به هدف متوقف می شوند. اولین مکانی که می تواند تسلی بخش آن باشد قلیان سراها است.

این مکان ها باعث آشنایی های ناخوشایند و غیر متعارف دوستی های ناهمگون جوانان و نوجوانان سالمی است که پر از انرژی و هیجان های کاذب هستند و به دنبال راهی برای تخلیه انرژی و خودبزرگ بینی می باشند، که این موضوعات بعضاً منجر به حوادث شومی میشود، که وقتی موضوع تحقیق قرار میگیرند، از آشنایی، معاشرت، دوستی، تاثیر پذیری نادرست، و تحریک های نابجا در همین مکانها آغاز و به پایانی ناخوشایند می انجامد.

 

 

139305041253532453294913

 

بنابراین نبود مکانهای سالم و مناسب برای اوقات فراغت نیز دلیل دیگر وجود فضاهای فرهنگی که به رشد و توسعه شخصیت و فرهنگ افراد کمک کند می تواند افراد را به سوی خود جذب کرده و این مکانها را که بسیار آسیب زا و جرم خیز هستند بی رونق کند.

حمایت مسئولین برای دایرکردن محیط های همچون؛ کافه کتابها و مکانهایی برای اجرای موسیقی متناسب با شرع و عرف، همچنین تشویق گروهای مختلف هنری، سعی در بهبود محیط فرهنگی و ورزشی جامعه بنمایند.

درجامعه جوان وفعال ما عدم وجود امکانات، ومدیریت بسته وبی رونق فرهنگی و ورزشی، و کم کاری برخی مسئولین ذیربط عامل مهمی برای رونق مکانهایی شده است که کارکرد منفی داشته وجوانان جامعه ما را به سمت وسوی خشونت وبزهکاری سوق می دهد. هر چند در این میان عوامل زیادی تاثیر دارد، و نباید از نقش اساسی خانواده در این خصوص گذر کرد، فلذا امید که مسوولین فرهنگی و ورزشی باتسهیل شرایط و همیاری و مساعدت افراد هنردوست وگسترش و کم هزینه نمودن فضاهای ورزشی، فضای جامعه راتلطیف کرده وامور را بهبود بخشند.

در این میان نقش اطلاع رسانی و گوشزد کردن عوارض جسمی و روحی اینگونه مکانها میتواند نقشی بس موثرتر ایفا کند، زیرا مشاهده شده که بسیاری از جوانان دود قلیان را بدون ضرر دانسته و با انتشار این آگاهی نادرست در بین خود، تفکری مثبت گرایانه را در رابطه با این موضوع ارائه می دهند، بنابراین میطلبد با تشکیل کارگروه های ذیربط، با این موضوع به وسعت ناهنجاری اش برخورد نمود.

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=8733

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.