تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
6

از عملکرد ضعیف شهرداری ایذه در جمع‌آوری و دفع زباله تا افتتاح اداره محیط زیست باغملک

  • کد خبر : 49773
  • 02 آبان 1395 - 19:27
از عملکرد ضعیف شهرداری ایذه در جمع‌آوری و دفع زباله تا افتتاح اداره محیط زیست باغملک

چهارمین میهمان دفتر عصر ایذه رئیس اداره محیط زیست ایذه بود و در نشستی دو ساعته بر روی چالش ها و موضوعات زیست محیطی شهرستان بحث و تبادل نظر شد که برخی از آنها را خبرنگار عصر ایذه به رشته تحریر در آورده است.

چهارمین میهمان دفتر عصر ایذه رئیس اداره محیط زیست ایذه بود و در  نشستی دو ساعته بر روی چالش ها و موضوعات زیست محیطی شهرستان بحث و تبادل نظر شد که برخی از آنها را خبرنگار عصر ایذه به رشته تحریر در آورده است.

 

مهم ترین مشکل اداره محیط زیست ایذه کمبود نیرو است

عباس سلطانی در گفت و گو با خبرنگار عصر ایذه، با بیان اینکه تعداد محیط بانان ایذه بسیار کم است، اظهار داشت: این موضوع در کل کشور شایع است بطوریکه در کل منطقه شهرستان ایذه جمعا ۱۰ محیط بان و در شهر تنها یک محیط بان در حال فعالیت است.

وی افزود: بارها درخواست جذب نیروهای جدید برای منطقه داده شده و نحوه استخدام و افزایش بکارگیری محیط بانان جدید بستگی به اعتبارات استانی دارد که در حال حاضر مهم ترین مشکل اداره محیط زیست ایذه کمبود نیرو است.

 

اداره محیط زیست باغملک بزودی افتتاح خواهد شد

رئیس اداره محیط زیست ایذه در ادامه با بیان اینکه حوزه ایذه و باغملک بزرگترین حوزه استحفاظی استان را دارد، اضافه کرد: تا به امروز کل منطقه باغملک، میداوود و صیدون به صورت یکپارچه زیر نظر اداره محیط زیست ایذه بودند.

سلطانی اضافه کرد: در یک سال اخیر پیگیری های زیادی برای راه اندازی اداره محیط زیست باغملک انجام دادیم که به دلیل نداشتن ساختمان تاکنون موفق به افتتاح این اداره نشدیم.

وی عنوان کرد: طی نشست‌های متعددی که با فرماندار و شهردار باغملک داشتیم چندین ساختمان پیشنهاد داده شد که هرکدام بنا به مشکلاتی انجام نشد و کار به تعویق افتاد.

رئیس اداره محیط زیست ایذه تصریح کرد: در نهایت ساختمان شهرداری در ورودی شهر، جنب پارک تلاش بصورت استیجاری برای اداره محیط زیست باغملک در نظر گرفته شد که حداکثر تا اواخر آبان ماه کار این اداره بصورت مستقل و جدا از شهرستان ایذه آغاز خواهد شد.

 

img_5452

 

فاضلاب از عمده دلایل نابودی تالاب میانگران است/ احداث تصفیه خانه در ایذه در هاله‌ای از ابهام

عباس سلطانی سرازیر شدن فاضلاب شهری به تالاب میانگران را یکی از دلایل تخریب و کوچک شدن تالاب میانگران ایذه عنوان کرد و افزود: فاضلاب باعث تکثیر جلبک ها و درنتیجه کم عمق شدن تالاب می شود و خاصیت سطحی به خود می گیرد.

وی احداث تصفیه خانه را تنها راه حل این مشکل دانست و گفت: برای جلوگیری از ریخته شدن فاضلاب به تالاب میانگران با توجه به شرایط و شروط احداث تصفیه خانه مکان هایی برای احداث سیستم تصفیه خانه در نظر گرفته شد که به دلیل مشکلات مالکیتی این کار انجام نشد.

رئیس اداره محیط زیست ایذه ادامه داد: متاسفانه پروژه فاضلاب شهری ایذه نیمه کاره رها شده و احداث تصفیه خانه نیز معلق مانده است که اگر این پروژه انجام شود هم به زیبا سازی شهر کمک کرده است و هم می توان از آب تصفیه خانه برای مصارف کشاوزی استفاده کرد.

 

شهرداری ایذه از لحاظ جمع آوری و دفع زباله بسیار ضعیف عمل می کند

رئیس محیط زیست ایذه با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ اخطار رسمی در خصوص دفع زباله در منطقه نوترکی و راسفند به شهرداری داده ایم، اظهار کرد: پس از عدم دریافت نتیجه، مجبور به شکایت از شهرداری شدیم و در حال حاضر پرونده این شکایت در دادگاه مفتوح است و علاوه بر شکایت انجام شده و فشار قضایی هیچ نتیجه ی مثبتی دریافت نکردیم.

سلطانی عنوان کرد: متاسفانه دفع زباله در منطقه راسفند اصولی نیست و شیرابه‌ی زباله ها که بسیار سمی و خطرناک هستند به زمین نفوذ می کنند و چه بسا به سفره های آب زیر زمینی برسند.

وی با تاکید بر اینکه برای رفع این مشکلات راهکارهایی در چند بند از جمله حصار کشی، درخت کاری، گذاشتن نگهبان، دفع لایه ای زباله ها و …. به شهرداری ارئه کردیم، گفت: متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

اداره محیط زیست ایذه به شهرداری مجوز دفع زباله در منطقه را بصورت مشروط و طبق قانون داده است که عدم رعایت قوانین از طرف شهرداری و عدم توجه به شروط مندرج شده در مجوز باعث شکایت شده و شروط به شرح ذیل است:

۱-دیوارکشی منطقه دفع زباله برای جلوگیری از ورود حیوانات و جلوگیری از پخش شدن زباله ها در اثر وزش باد و ورود به زمین های کشاورزی که متاسفانه انجام نشد.

۲-متذکر شدیم که دورتادور منطقه مربوطه را به میزان ۲۵% فضای سبز کار کنند که حتی یک درخت کاشته نشد.

۳-گفته شد باید برای این منطقه حصارکشی شده نگهبانی از طرف شهرداری قرار داده شود و کار کنترل را انجام دهد که میتواند به نحوی درآمدزایی داشته باشد که این مورد نیز انجام نشد.

۴-متذکر شدیم که دفع زباله باید طبق استاندارد باشد و بصورت لایه لایه انجام شود که شاهد هستید که شهرداری تنها عملیات تخلیه انجام می دهد، نه عملیات دفع

۵- می بایست انتهای منطقه دفع زباله لوله های شیرابه قرار میگرفت تا از ورود مایعات زباله ها به سفره های زیرزمینی آب جلوگیری شود که انجام نشد و این آب سمی وارد سیستم آب زیرزمینی شهر می شود و ناقل بیماری های بسیاری است.

 

img_5464

 

ایذه یکی از زیستگاه های مهم و پرجمعیت پلنگ ایرانی است

رئیس اداره محیط زیست ایذه گفت: اگر قوانین شکار رعایت و قانونی انجام شود هیچگونه مشکلی در خصوص انقراض نسل  موجودات و پرندگان در ایذه نداریم.

عباس سلطانی با بیان اینکه در کل ایران حدود ۴۰۰ قلاده پلنگ وجود دارد، تاکید کرد: شهرستان ایذه بزرگترین و بهترین منطقه از لحاظ تنوع و تکثر این نوع پلنگ ایرانی در کشور را دارد که با توجه به فیلم ها و عکس های گرفته شده اهالی منطقه میتوان به تراکم بالای تعداد این جانور در حال انقراض در رشته کوه های زاگرس اشاره کرد.

 

ثبت جهانی تالاب میانگران وقتی قدر آن را نمی دانیم بی فایده است

عباس سلطانی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان عصر ایذه مبنی بر اعلام روند ثبت جهانی تالاب میانگران گفت: وقتی ما قدر این تالاب را نمی دانیم و مدام در حال تخریب و تصرف آن هستیم چه فایده دارد جهانی باشد یا ملی!

 

وی ادامه داد: متاسفانه میانگران دارد به تالاب فصلی تبدیل می شود و در صورت ادامه این روند به سرنوشت تالاب بندون دچار می شود.

رئیس اداره محیط زیست ایذه با ابراز تاسف عنوان کرد: برخی از مردم حاشیه تالاب دوست دارند تالاب خشک شود تا بعنوان زمین کشاورزی استفاده کنند.

سلطانی در پاسخ به سوالات یکی از مخاطبان مبنی بر ادعایی مالکیت بر اراضی تالاب میانگران اظهار کرد: سال های گذشته وسعت هر دو تالاب ایذه چندین برابر بود، به گونه ای که دو تالاب به هم وصل می شوند، پس چگونه است که اکنون افرادی ادعای مالک اراضی را دارند که سال ها در دل آب بود!

وی افزود: افرادی که ادعای مالکیت دارند، می توانند با مراجعه به اداره منابع طبیعی مستندات و مدارک خود را ارائه دهند.

 

تا سال گذشته حریم تالاب میانگران مشخص نبود

رئیس اداره محیط زیست ایذه گفت: در طول این سال‌ها هیچ کس حریم تالاب میانگران ایذه را مشخص نکرده بود و همین عاملی برای تجاوز به حریم تالاب شد.

عباس سلطانی تصریح کرد: باپیگیری هایی که انجام دادیم سرانجام پس از جلسات متعدد با ادارات مربوط و شورای تامین حریم تالاب مشخص شد که بلافاصله با ماشین آلات اداره راه و شهرسازی، دور تا دور تالاب را معین کردیم.

 

وی اضافه کرد: به تازگی تعدادی بلوک سیمانی بزرگ برای قرار دادن و مشخص کردن محدوده تالاب میانگران تهیه کرده ایم که به زودی نصب خواهیم کرد.

 

تمامی آتش سوزی های تالاب میانگران عمدی و با هدف تخریب و تصرف انجام شد

سلطانی درخصوص آتس سوزی های اخیر تالاب اظهار داشت: دلیل مشخص و واضح این است که عده ای برای اینکه در این اراضی به کشاورزی و کاشت گندم بپردازند دست به این کار تاسف بار زدند.

رئیس اداره محیط زیست ایذه ادامه داد: سال گذشته اداره ما از ۶ نفر که عاملین اصلی ان حوادث بودند شکایت کرد که متاسفانه اقدام و برخوردی با این افراد انجام نشد.

وی متذکر شد: البته محیط زیست شاکی و‌ پیگیر خاطیان است و تاحصول نتیجه به شکایت و پیگیری های خود ادامه خواهد داد.

سلطانی عنوان کرد: متاسفانه وسعت این آتش سوزی ها زیاد بود و دلیل آن شاید عدم اطلاع رسانی مردم بوده است چندین هکتار به تالاب ضرر رسانده است.

سلطانی در ادامه  تالاب را زیستگاه پرندگان درنا ، فاز پیشانی سفید،کبک و … خواند و به اهمیت آن اشاره کرد و گفت : تالاب ایذه از لحاظ سرشماری خیلی مهم است و آمار تالاب ثبت جهانی می شود

 

اجرای طرح ملی محیط یار سال گذشته برای اولین بار در ایذه برگزار شد

سلطانی در ادامه به فعالیت های انجام شده اداره محیط زیست ایذه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ایذه فرهنگ محیط زیستی میان مردم جایگاهی ندارد و این مساله از ناگاهی مردم رشد پیدا کرد.

وی در ادامه به اجرای طرح ملی محیط یار برای اولین بار در سطح چند مدرسه ایذه اشاره کرد و افزود: سال گذشته با کمک گرفتن از چند خیر و مدیرعامل چند شرکت در ایذه و باغملک توانستیم به ۶هزار دانش آموز در ایذه و‌ باغملک آموزش های محیط زیست بدهیم.
رئیس اداره محیط زیست ایذه عنوان کرد: امسال هم همانند سال گذشته در حال جمع آوری هزینه از طریق کمک های خیرین، صنایع و ادارات تا ان شاء الله امسال دانش آموزان بیشتری را تحت این آموزش ها قرار دهیم.

عباس سلطانی در پایان ضمن قدردانی از کسانی که سال گذشته در برگزاری این طرح کمک و همکاری کردند، گفت: باوجود اینکه اولین سالی بود که این طرح در ایذه و باغملک انجام شد اما از لحاظ تعداد دانش آموز و کیفیت آموزش از دیگر شهرهای استان چند سال متوالی مجری این طرح بودند، برابری کردیم.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=49773

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.