تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
6

اشعاری که اشک‌ دبیر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل را درآورد

  • کد خبر : 9640
  • 03 فروردین 1394 - 17:29

عصر ایذه: رمی کنَزی در سومین مجموعه شعر خود دوباره به سراغ مسئله فلسطین و آزادی بیان و حقوق بشر […]

عصر ایذه: رمی کنَزی در سومین مجموعه شعر خود دوباره به سراغ مسئله فلسطین و آزادی بیان و حقوق بشر رفته است و اسرائیل را مسبب تمام و درد رنج‌های امروز بشر می‌داند.

 

remi kanazi poetic injustice رمی کنزی بی‌عدالتی شاعرانه

 

به گزارش پایگاه خبری عصر ایذه به نقل از خبرگزاری تسنیم، سال‌ها از آغاز اعتراض‌های مدنی و مردمی علیه رژیم صهیونیستی می‌گذرد اما در این میان تنها هنرمندان ایرانی و یا مسلمان در نقاط مختلف کشور نیستند که صدای اعتراض خود را با زبان هنر بیان کرده‌اند، هنرمندان در دل آمریکا نیز به سیاست‌های کشورشان در قبال فلسطین و مردم مظلوم غزه اعتراض کرده و انتقادات خود را با زبان هنر بیان کرده‌اند.

رمی کنَزی “Remi Kanazi” یکی از شاعران فعال در نیویورک است که تمامی فعالیت‌های هنری خود اعم از شعر و داستان خود را معطوف و منحصر به مصائب موجود در کشورهای اسلامی قرار داده‌است. در آثار او اشعار مختلفی برای دردها و مشکلات جهان اسلام دیده می‌شود، مشکلات عراق، افغانستان، مسلمانان در مناطق مختلف اما در میان این اشعار، «فلسطین» موضوع محوری است.

 

 

 

 

کنَزی جزء شاعران اجتماعی است که موضوع اصلی آثار او را موضوعات انسانی تشکیل می‌دهد. او در این میانه فرقی میان مذاهب و کشورها قائل نیست و تلاش دارد تا با نگاهی آزادانه به دردهای مختلف جهان امروز نگاه کند و علی‌رغم بایکوت رسانه‌های غربی، حقیقت را با زبان هنر به مردم کشور بیان کند.

از این رو، او علاوه بر انتشار اشعارش در مجموعه‌ای با عنوان «شاعرانه‌هایی برای مقاومت»، مجموعه‌ای دیگر با عنوان «اشعاری برای فلسطین» را ویرایش کرده است که در آن مجموعه‌ای از اشعار شاعران مقاومت، چه عرب و چه غیر عرب، به انگلیسی برگردانده شده است. این کتاب در سال ۲۰۰۸، پس از حملات اسرائیل به نوار غزه، در ۱۱۸ صفحه منتشر و در بازارهای جهانی کتاب توزیع شد.

 

 

 

چندی پیش او از کتاب جدید خود به نام «بی‌عدالتی شاعرانه» (poetic injustice) نیز رونمایی کرد که مورد توجه بسیار از منتقدان و هنرمندان قرار گرفت.

کتاب «بی‌عدالتی شاعرانه» شامل ۵۱ عدد شعر است. نام برخی از شعرهای مانند «نجلا، من سیاسی نیستم»، «گفته نشده، نوشته نشده»، «هارمونی دینی»، «مثل گاندی، مثل مارتین»، «یک نامه»، «شعری برای غزه» و «خانه» است.

بسیاری از شخصیت‌های مختلف و برندگان جوایز مختلف ادبی در جهان نیز نسبت به اشعار این شاعر مقاومت واکنش‌های بسیار مثبتی را نشان داده‌اند.

کریس هجز(Chris Hedges)، برنده جایزه پولیتزر و عضو ارشد موسسه ملت درباره این کتاب می‌گوید: اینها اطلاعات از طریق هنر به ما رسیده‌ است نه از طرف اخبار. از طریق این هنر است که ما شب طولانی درد و رنج و تحقیری که فلسطینی‌ها تحمل کرده‌اند را می‌فهمیم و حس می‌کنیم. در شعرهای رمی کنَزی حقایق و اخبار بیشتری به نسبت روزنامه‌ای که در دست شماست و یا گزارش‌های استریلی که در سراسر صفحه نمایش شما می‌درخشد، وجود دارد.

نظرات برخی دیگر از شخصیت‌ها و هنرمندان بین‌المللی در مورد اشعار رمی کنَزی را در ذیل می‌خوانید:

سرکوب، مقاومت را می‌سازد. این مقاومت آثار هنری زیبایی را تولید می‌کند که به سلاحی فرهنگی در مبارزه برای تحقق رویاها تبدیل می‌شود. این کتاب اشعار نمونه‌ای از آینده درخشان فلسطین است.  * رونی کاسرلز، وزیر سابق آفریقای جنوبی، فعال ضدآپارتاید و عضو رسمی کنگره ملی آفریقا

آیا شما می‌خواهید صدایی را بشنوید که ساکت نمانده است؟ فقط این صداها هستند که واقعیت‌های که امروز در غزه، عراق و اورشلیم می‌گذرد را می‌گویند. اگر شما بدنبال این صدا هستید به رمی کنَزی و هوشیاری خشمگین او گوش دهید. * جان برگر(John Berger)، رمان‌نویس و برنده جایزه بوکر

رمی کنَزی با کتاب «بی‌عدالتی شاعرانه» با نفسی صادق به صحنه آمده است تا تصورات از پیش‌پنداشته خوانندگان در مورد خاورمیانه را تغییر دهد و به عقل متعارف عموم مردمی تلنگر می‌زند که سوال نمی‌کنند. همین امروز بیرون بروید و این کتاب را تهیه کنید.  * سینتیا مک‌کینی(Cynthia McKinney)، عضو سابق کنگره ایالات متحده آمریکا و نامزد ریاست‌ جمهوری حزب سبز آمریکا

برخی از اشعار کاری می‌کنند که بنشینید و به آرامی تفکر کنید. اما اشعار رمی کنَزی اینگونه نیست. کلمات او را برای خود و دوستانتان بلند بخوانید. بگذارید خشم مهربانشان را نشان دهند تا رقص ایده‌هایشان را ببینیم تا اینکه شما را بلند کند و شما را به عمل کردن تحریک کند. * علی ابونیماح(Ali Abunimah)، بنیانگذار انتفاضه الکترونیک و نویسنده کتاب «یک کشور: پیشنهادی پررنگ برای پایان دادن به بن‌بست اسرائیلی-فلسطینی»

اشعار رمی کنَزی پر از بی‌اعتنایی و اشتیاق است که به ما اجازه می‌دهد که قدرت و درد مبارزه فلسطینیان را حس کنیم. * جان پیلگر(John Pilger)، فیلمساز، نویسنده و روزنامه‌نگار

شعر «بازگشت از غزه» رمی کنَزی، اشک را از چشمان من جاری کرد. شعر بیش از هر روش ارتباطی دیگر می‌تواند در وجود انسان تاثیر بگذارد. شعری که به ما از پس جنایت و ناامیدی، امید می‌بخشد. * استفان هسل(Stephane Hessel)،  رئیس دفتر جانشین دبیرکل سازمان ملل و دبیر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، عضو هیئت تدوین کننده منشور جهانی حقوق بشر، سفیر سابق فرانسه و مبارز سابق آزادی فرانسه

در کتاب «بی‌عدالتی شاعرانه»، رمی کنَزی سربازان کلمات خود را به خط کرده و به سمت جنگ هویت، اشغال، از دست دادن و تبعید راه انداخته است. با دوری از سیاست، کانازی حقایق را از زندگی خودش به عنوان یک فلسطینی-آمریکایی از دیدن ظلم و ستم، اشغال، تروریسم دولتی و نژادپرستی بدست آورده است. شعرهای او قدرت و دلاوری‌های بسیاری را دارد. او زیر هر کلمه و عبارت را با از خودگذشتی خط کشیده است. * الماز ابی‌نادر(Elmaz Abinader)، نویسنده، شاعر و برنده جایزه پن/فاکنر (PEN)

من این افتخار را دارم که رمی کنَزی را به عنوان یکی از اعضای گروه خودمان در مسئله مبارزه جهانی برای صلح و عدالت همراه دارم. کلمات او بر روی کاغذ طنین می‌اندازد همانطور که او به شخصه رها شده است. * عمر افندام (Omar Offendum)، هنرمند هیپ هاپ آمریکایی-سوری، شاعر و فعال صلح‌طلب

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=9640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.