تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024
5
گزارش؛

بازار تره‌بار در دل کتابخانه مرکزی ایذه/کتاب‌خواندن در ایذه باصدای گوش‌نواز میوه فروشان

  • کد خبر : 48575
  • 13 مرداد 1395 - 18:39
بازار تره‌بار در دل کتابخانه مرکزی ایذه/کتاب‌خواندن در ایذه باصدای گوش‌نواز میوه فروشان

به گزارش عصر ایذه، در مرکز شهر ایذه از میان شلوغی و همهمه‌ی بازارچه اصلی که عبور می‌کنی و با […]

به گزارش عصر ایذه، در مرکز شهر ایذه از میان شلوغی و همهمه‌ی بازارچه اصلی که عبور می‌کنی و با قیمت میوه و تره بار و حراج بساطی‌ها که آشنا شدی باکمی چرخیدن به سمت راست با یک ساختمان دوطبقه قدیمی روبرو می شوی

 

photo_2016-08-03_11-15-42

از حیاط راهرو مانند کوچکش که بگذری در ورودی ساختمان پیشخوان اصلی را می بینی و پشت سر متصدی قفسه‌های پر و خالی  کتاب‌ها با موضوعات مختلف در یک فضای نسبتاً کوچک چیده شده و قسمت انتهایی آن با یک میز و سه صندلی جهت استفاده از منابع مرجع آماده شده است.

 

photo_2016-08-03_11-27-38

 

photo_2016-08-03_11-27-53

 

کتابی انتخاب می کنی و رد پله‌ها را از کنار پیشخوان که می‌گیری به سالن مطالعه در طبقه بالا می‌رسی که با میز و صندلی هایی بافاصله کم در کنار هم چیده شده تا مراجعه کنندگان با داشتن منظره منتهی به عبور و مرور در بازارچه بتوانند به تحقیق و مطالعه بپردازند.

 

photo_2016-08-03_11-27-43

گوشه‌ای را انتخاب می کنی و می نشینی، ولی از پنجره سالن صدای فروشندگان که تلاش می‌کنند محصول خود را سریعتر از رقیب خود بفروشند بیشتر به گوش می رسد و همین باعث می شود یک خط در میان متن کتاب با قیمت گوجه و سبزی عجین شود و تمرکزت را سمت اتفاقات روزمره فروشندگان ببرد.

این تمام فضای کتابخانه مرکزی شهر ایذه است که موضوع گزارش ما شده

عصر ایذه ازآنجاکه پیگیر مشکلات مردمی بوده این بار بنا به درخواست کاربران پیگیر وضعیت کتابخانه عمومی مرکزی ایذه (شهید مفتح) شده و در این خصوص گفت‌وگویی با مدیریت کتابخانه‌های عمومی شهر انجام داده است.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان ایذه در گفت و گو با خبرنگار عصر ایذه، ضمن اشاره به استانداردهای یک کتابخانه عمومی اظهار کرد: ما قبول داریم فضای کتابخانه کنونی آرامش لازم را برای مراجعه کنندگان ندارد اما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا با انجام هزینه‌هایی فضا را جوری عایق کاری کنیم که اعضاء به دور از هرگونه سروصدا به مطالعه بپردازند.

جبار نوروزی با بیان اینکه سعی کردیم باوجود کمبود فضا تمام بخش‌ها را برای اعضا مهیا کنیم اضافه کرد: به‌طور مثال اتاق کوچکی را که در اختیار قسمت اداری بود به بخش کودک اختصاص دادیم و بخش مرجع را در حدتوان تعبیه کردیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که این فضا به‌عنوان یک کتابخانه مرکزی جوابگو نیست و ما از مدت‌ها پیش مشغول رایزنی به را گرفتن زمینی بزرگ‌تر هستیم که بشود کتابخانه مرکزی‌ای در خور شهرستان ایذه احداث کنیم.

نوروزی تصریح کرد: قول‌هایی در این خصوص داده‌ شده و زمینی در مجاورت بخشداری مرکزی معرفی‌شده اما هنوز قطعی نشده است اگر موضوع زمین حل شود قطعاً با همکاری دلسوزانه سایر نهادها ما مشکلی برای تأمین اعتبار آن نخواهیم داشت.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی شهرستان ایذه اضافه: البته نباید نادیده گرفت که ساختمان کنونی علی رغم اینکه فضای آرامی ندارد اما برای عموم مردم که قصد امانت گرفتن کتاب را دارند در دسترس تر است ازآن‌جهت که در مرکزیت قرار دارد.

وی در توضیح به مشکل عدم موفقیت اعضاء در دستیابی به کتاب موردنظرشان گفت: در حال حاضر در تمام کشور هیچ کتابخانه ای اختیار سفارش دادن کتاب را ندارد و تصمیمات در خصوص نیازمندی و خرید و ارسال کتاب منحصراً در مرکز گرفته می‌شود و کتاب‌ها برای کتابخانه ها ارسال می‌شود،

نوروزی افزود: سابق بر این طرح خوبی به‌عنوان کتاب من وجود داشت که مراجعه‌کنندگان کتاب موردنظرشان را مستقیماً سفارش می‌دادند و برای کتابخانه ارسال می‌شد که متأسفانه این طرح متوقف‌شده، و خود ما نیز از این تمرکز تصمیم گیری خرید کتاب در مرکز کشور ناراضی هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر کاربران مبنی بر کمبود کتب درسی و کمک آموزشی در این کتابخانه، عنوان کرد: تهیه کتاب‌های درسی، مجموعه تست‌ها و…نیز کلاً از اولویت نهاد کتابخانه ها خارج شده و آن هم به دلیل تعدد مؤسسات علمی و به روز شدن هرسال مطالب می‌باشد که این نیز کتابخانه ها را متحمل بار مالی مضاعفی می‌کند.

نوروزی به‌عنوان سخن پایانی در توضیح به کاربران عصر ایذه گفت، مشکل ما ایجاد تشابه بین کتابخانه و قرائت‌خانه‌هاست، قرائت‌خانه‌ها که فضایی آرام و دل‌نشین صرفاً جهت مطالعه می‌باشد و عموماً در پارک‌ها قرار دارند متأسفانه با جای خالی خود در شهر ما، باری مضاعف را به دوش کتابخانه‌ها تحمیل کرده و ما باید پاسخگوی تمام نیازهای یک فرد پشت‌کنکوری که از ابتدای روز تا انتها قصد استفاده از سالن را دارد باشیم، درصورتی‌که فضای کتابخانه اصولاً برای استفاده و توقف کوتاه افرادی که قصد بهره‌مندی از کتاب‌های موجود در کتابخانه رادارند تعبیه‌شده نه برای مطالعه درسی و آمادگی برای کنکور…

 

به گزارش عصر ایذه این صحبت ها در حالی پایان می یابد که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اسفند ماه سال ۹۳ در گفتگو با خبرنگار عصر ایذه از ساخت یک کتابخانه بزرگ مرکزی در ایذه خبرداده بود و اظهار داشت: در دیداری که با مسئولین شهرستان، سرپرست فرمانداری، شهردار و شورای شهر خواهیم داشت تلاش می کنیم برای سال های آینده یک کتابخانه بزرگ مرکزی برای شهر ایذه داشته باشم که هم در کنار دانشگاه ها و مراکز آموزشی باشد و هم بتواند پاسخگوی پژوهشگران باشد و هم نیازمندی اهل مطالعه در بخش های تخصصی را فراهم کند.

 

حال باید دید پس از گذشت نزدیک به ۲سال آیا اقدام و پیگیری جهت ساخت و راه اندازی یک کتابخانه مرکزی در خور شهروندان ایذه ای ، صورت خواهد گرفت! و یا قرار نیست به این سادگی، کتابخانه مرکزی ایذه با صدای فروشندگان تره بار وداع کند!

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=48575

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ببخشید ادرستون کجاست یسوال داشتم میشه جواب بدید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.