تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024
44

با انتقال آب کارون به فلات مرکزی، خوزستان با کمبود آب مواجه می‌شود

  • کد خبر : 54323
  • 24 آبان 1398 - 5:59
با انتقال آب کارون به فلات مرکزی، خوزستان با کمبود آب مواجه می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مافیای آب بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمینی به دنبال انتقال آب از خزر و کارون به سمنان و فلات مرکزی ایران هستند. مافیای آب در همه جا به خصوص در وزارت نیرو حضور دارند، چون وزارت نیرو دستور تخصیص آب را می‌دهد.

 

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از طرح انتقال آب دریای خلیج‌فارس به فلات مرکزی کشور گفت: آب کشور حدود ۳۰ یا ۴۰ سال است در دست یک گروه است. در این گروه کسانی حضور دارند که بیشتر اهل مناطقی هستند که مناطق‌شان با کمبود آب مواجه نبوده، اما آمایش سرزمین را نادیده گرفته‌اند و بی‌توجه به آمایش سرزمینی، صنایع آب‌بر را به شهر خودشان برده‌اند.

با انتقال آب کارون به فلات مرکزی، خوزستان با کمبود آب مواجه می‌شود

او ادامه داد: برخلاف آمایش سرزمینی در مناطقی از جمله اصفهان، کرمان و یزد که نباید فعالیت صنعتی در آنها انجام می‌شد، کارخانجات فولاد و پتروشیمی را که آب‌بر است احداث کردند. زمانی هم که با بی‌آبی مواجه می‌شوند می‌گویند باید آب انتقال داده شود و این آب را می‌خواهند از کارون که به فلات مرکزی نزدیک‌تر است انتقال دهند. در حالی که اگر آب کارون را انتقال بدهند، در استان خوزستان با کمبود آب مواجه می‌شویم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در کنار رودخانه کارون صدها چشمه به وجود آمده که آب چندین روستا را تامین می‌کند، حال با برداشت آب از این رودخانه همه این چشمه‌ها از بین می‌رود و مشکلات اساسی برای مناطق آب‌دهنده پیش می‌آید.

افرادی که در پی انتقال آب به فلات مرکزی ایران هستند لابی دارند

خادمی توضیح داد: افرادی که به دنبال انتقال آب به فلات مرکزی ایران هستند، لابی دارند و متاسفانه این کار را می‌کنند. برخی افراد خواستند صنعت را به مناطق خودشان ببرند و فکر می‌کردند بردن صنعت‌های سنگین برای مناطق‌شان مزیت است و این اشتباه را مرتکب شدند، اما آنها می‌خواهند این اشتباه را ادامه دهند. بنابراین برای اینکه این اشتباه را ادامه دهند کسانی که مربوط به همان مناطق هستند می‌کوشند تا در قدرت نقش داشته باشند. در حال حاضر این آقایان در قدرت نقش اساسی دارند و برای انتقال آب به فلات مرکزی، اداره منابع آب کشور را در اختیار گرفته‌اند و این اداره را رها نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: اگر من، به عنوان نماینده‌ای که رود کارون ۲۰۰ کیلومتر در حوزه انتخابیه‌اش جاری است، بخواهم حقابه برای آب شرب حوزه انتخابیه‌ام دریافت کنم نمی‌دهند و برای دریافت حقابه باید پیش مافیایی بروم که می‌خواهند آب کارون را برای راه‌اندازی فولاد و پتروشیمی به شهرستان‌های خودشان ببرند. این افراد باید مجوز آب شرب بدهند، اما در حالی که ما در جوار کارون هستیم، تنها روزی پنج ساعت آب برای خوردن داریم.

مافیای آب در وزارت نیرو وجود دارد

خادمی ادامه داد: آنها برای آب شرب به ما برای برداشت آب حقابه نمی‌دهند، اما برای کشاورزی و صنعت خودشان می‌خواهند آب را انتقال دهند. در وزارت نیرو مافیای آب کشور وجود دارد.

او گفت: برای انتقال آب نیاز به پیمانکارانی است که در این میان سود می‌برند، اما نمی‌توانند نقش پررنگی داشته باشند. ممکن است این پیمانکاران زیرمجموعه مافیای آب باشند، اما پیمانکاران نمی‌توانند باعث انتقال آب شوند.

این نماینده مجلس گفت: مافیای آب بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمینی به دنبال انتقال آب از خزر و کارون به سمنان و فلات مرکزی ایران هستند. مافیای آب در همه جا به خصوص در وزارت نیرو حضور دارند، چون وزارت نیرو دستور تخصیص آب را می‌دهد.

اعتماد آنلاین

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=54323

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. متاسفانه به مسایلی چون خلیج فارس که درسطح کلان می باشد به راحتی سخن به می اید اما هیچ حرفی از هدایت ابهای روان که حاصل آن چیزی جز فرسایش خاک که تبعات انرا امروز با ازدست رفتن عابرانی که در همان حوالی این ابها زندگی می کند بیان نمی شود.متاسفم چشم دولت بر همین مسایل زیست محیطی که هم می شود انها را فرصت دانست وهم اهمیت چالش وخطرات آن. اگر نگاهی به این امور ومسئولیت ان ناشی از تدابیر ناصحیحی است که چالشها را رها وطبیعت رابه حال خود رها کرده اند پس تکلیف تدبیر انسانی ومسیولیت امور و حفاظت ازجان آدمیان ساکن دراین نواحی و محیط زیست که انواع گونه های طببعی گیاهی و کانیها چه می شوشود.که پاسخ می دهد.آینده از آن کیست.ما یا ؟ چرا همیشه منتظر هستید کسی دیگر دستی از غیب بر آرد وکاری بکند؟

  2. من انتظارم از پیروان ولایی خط رهبر در مجلس گروه خادمان ولایت بیشتر که کلی نگاه کنن ایران و نفت و گاز مال همه است
    تک نگاهی منفعت طلبی و …..بلای جان کشور شده

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.