تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
8
یادداشت/

مشکلات فراوان بهزیستی ایذه و لزوم پیگیری نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی

  • کد خبر : 48106
  • 08 تیر 1395 - 14:04
مشکلات فراوان بهزیستی ایذه و لزوم پیگیری نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی

سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه […]

سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می‌نماید که پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی کشور از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، آغاز به کار کرد.
پس از بررسی و مطالعات شهید گرانقدر دکتر محمد علی فیاض‌بخش، سازمان بهزیستی کشور به موجب لایحه قانونی مورخ ۲۴/۴/۱۳۵۹ و در جهت تحقق مفاد اصول سوم، بیست‌ویکم و بیست‌ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، موسسه و انجمن تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‌های غیربیمه‌ای با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت‌های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد، اقدام نماید.

در تیرماه سال ۱۳۸۳ بر اساس قانون ساختار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به همراه سازمان های تأمین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش منفک و به زیر مجموعه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ملحق شد.

قانون  تشکیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ هشتم تیرماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۱/۴/۱۳۹۰ به تأیید شورای نگهبان رسید: به موجب این قانون  ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی و رفاه و تأمین وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می‌شود و کلیه وظایف و اختیاراتی که طبق قوانین برعهده وزارتخانه های یادشده بوده است به وزارتخانه جدید و وزیر آن منتقل می‌گردد.

بر همین اساس در تیرماه سال ۱۳۹۰ بر اساس قانون ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه و تأمین اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور به زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ملحق شد.

با این همه این سازمان علی رغم تعریف و ابلاغ حدود ۱۷۰ وظیفه احصا شده و تنها نهاد دولتی حمایت از حقوق معلولین و افراد ناتوان که به نوعی و مشابهاتی بین المللی می باشد مورد بی توجهی و غفلت مسولین ارشد واقع شده است.

 

عمده مشکلات مرکز بهزیستی ایذه

 

چند سال است مبالغ مستمری مددجویان ریالی افزایش نیافته و در بهترین حالت به یک خانواده دارای ۵ نفر و بالاتر ماهیانه صد هزار تومان مستمری پرداخت میکنیم که به هیچ وجه تامین نیازهای این خانوار که قالب سرپرستش معلول است نمی کند علی رغم اینکه دولت هر سال خبر از افزایش مبلغ مستمری مددجویان بهزیستی می دهد و همین امسال نیز قول افزایش چهارصد در صدی مستمری مددجویان این افراد از ۲۲۰هزارتومان تا ۴۰۰هزارتومان برای هر خانوار در هرماه را دادند ولی هیچ خبری نیست.
نکته دیگر که مورد غفلت جدی مسئولین و دست اندر کاران قرارگرفته بحث مناسب سازی اماکن دولتی و عمومی برای افراد معلول، سالمندان و افراد ناتوان هست اگر چه قانون جامع حمایت از معلولان در ماده ۲ به صراحت هر چه تمام تر بر این مساله تاکید دارد.

 

عدم تناسب حقوق و مزایای پرسنل بهزیستی حداقل در بین دو سازمان هم ردیف خود در وزارت رفاه می باشد.

روزی نیست که بنده و همکاران مورد تهدید و ارعاب یک بیمار روانی مزمن یا نوازش کلامی به صورت فحش و ناسزا توسط مددجویان قرار نگیریم. حتی همکاران ما در معرض بیماری های خطرناکی چون هپاتیت قرار دارند و اگر  عشق و علاقه نباشد با این حقوق و مزایا بالغ بر ۸۰ درصد پرسنل از وضعیت موجود خود ناراضی هستند.

حدود دو سال قبل بحث تسری فوق‌العاده مشاغل خاص کارمندان سازمان انتقال خون به بهزیستی مطرح شد که متاسفانه مجلس وقت رای به طرح نداد و اکنون نیز در آغاز مجلس دهم بارقه امیدی در پرسنل بهزیستی به چشم می خورد.

 

تنها بارقه‌ی امید ما حضور مهندس خادمی نماینده محترم و ارزشمند مردم شریف شهرستانهای ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی است که با رایزنی و گفتگو بتوانند این مشکلات را به گوش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برساند.

 

لذا در این سه حوزه مطالبات جامعه هدف و کارمندان از نمایندگان محترم و دولت تدبیر و امید جدی است و امید است به این سازمان مظلوم و مددجویان مظلومش توجه در خور شانشان شود.
اسماعیل احمدی

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=48106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.