تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
4
مدیر پایگاه پژوهشی دره شمی

ثبت جهانی ایذه به عنوان موزه روباز کذب است

  • کد خبر : 47378
  • 05 خرداد 1395 - 15:58
ثبت جهانی ایذه به عنوان موزه روباز کذب است

مدیر پایگاه پژوهشی دره شمی گفت:ثبت جهانی ایذه به عنوان موزه روباز کذب است و انتشار این شایعات، درست نیست.

به گزارش عصر ایذه، اخیرا خبری در فضای مجازی مبنی بر ثبت جهانی ایذه به عنوان موزه روباز دنیا منتشر شد که مدیر پایگاه پژوهشی دره شمی با تکذیب این خبر، توضیحاتی ارائه کرد.
جعفر مهرکیان چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رسانه ها تا جایی که ممکن است واقعیت های عبرت آموز را بیان کنند، چرا که گذشته چراغ راه آینده است و نباید در آن اغراق شود.

 

کولفرح ایذه

وی افزود:روند و پروسه ثبت جهانی یک اثر بسته به ویژگی ها، مستندنگاری و نوبت پرونده ثبت جهانی، پروسه زمانی طولانی دارد و ثبت ایذه به عنوان موزه روباز ایذه حقیقت ندارد.
مهرکیان گفت:این موضوع نه تنها خوشایند نیست بلکه مطرح کردن عامیانه مساله بسیار مهم است و نباید این موضوع صورت گیرد.
این باستانشناس ادامه داد:طی سال های گذشته توانسته ایم مقدمات اولیه کار را و نه با این عنوان، بلکه به عنوان منظر فرهنگی’ آیاپیر ‘شامل میراث باستانی و میراث ناملموس فرهنگ بختیاری، فراهم آوریم.
وی اضافه کرد: اگر قرار باشد که تحت چنین عنوانی که به تازگی مطرح شده اقدامی صورت گیرد، تلاش فراوانی می طلبد که در این راستا اقدام قابل توجهی انجام نشده است.
مهرکیان با برشمردن برخی اقدامات انجام شده در منطقه باستانی ‘ آیاپیر’ ایذه یادآور شد:تهیه مولاژ از کنارکندهای شمار یک کول فرح و شماره ۳ اشکفت سلمان که هم اکنون نمونک های آن در باغ کاخ نیاوران نیز موجود است و نمونک دیگر در پایگاه نگهداری می شود از این اقدامات است.
وی افزود:همچنین تهیه اسکن لیزر نگارکندهای ایذه در سطحی ابتدایی انجام شده ولی اسکن لیزر سه بعدی هوشمند خنگ اژدر، خنگ کمالوند و خنگ یارعلیوند که منجر به کشف دو سطر به خط الیمایی (آرامی اشکانی) شده است شاید یکی از مدارک لازم در این راستا باشد.
مدیر پایگاه پژوهشی دره شمی همچنین گفت: برای ثبت دسترسی به میراث جهانی تلاش های چند ساله منجر به ورود در فهرست موقت میراث جهانی شده است که با رجوع به وبگاه یونسکو این مدارک قابل رویت است.
مهرکیان ادامه داد:صرفنظر از تمهیداتی که به منظور پاکسازی زوایدی که طی چند سال گذشته به طرز بی رویه ای در اشکفت سلمان و کول فرح منظر طبیعی و باستانی آنجا را مخدوش کرده است، لازمه این کار همت همه دستگاه های مسئول و دست اندرکار را می طلبد.
وی اضافه کرد: شعار ما باید پیش به سوی ثبت میراث باستانی ایذه باشد که در این مسیر به مقدماتی نیاز داریم که فرماندار، شهردار، اداره میراث فرهنگی و دیگر مسئولان باید در آن نقش داشته باشند.
این باستانشناس تصریح کرد: این امر می تواند مسئولیت های ما را به عنوان دوستداران میراث فرهنگی، باستانشناسان و مدعیان دفاع از حقوق میراث فرهنگی چند برابر می کند.
برخی از آثار تاریخی در ایذه از جمله دره شمی، اشکفت سلمان و کول فرح بسیار زیبا منحصر بفرد و دیدنی هستند.
دره شمی منطقه ای بکر و زیبا در ۳۰ کیلومتری شهر ایذه در استان خوزستان است که نشانه هایی از تمدن و حکومت الیمایی ها در آن کشف شده است.

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=47378

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. بابا به خدا مسخره کردین .تا بخواهند ثبتش کنن چیزی ازشون باقی نمونده .واقعا متاسفم .یه مشت …. نشستن نگاه میکنن .من خودم جدیدا رفتم کول فرح یعنی نابود شده .سنگ هاش دارن از بین میرن

  2. خواهشا ثبت جهانی ایذه رو هم در وعده گاه مسؤلین( بی مسؤلیت) بزارین

  3. وووووویخخخخخخخهنقو هعی حضرات فیس ایکردن پ درو بی!!!!!￿

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.