تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
2
گزارش؛

جولان پلاک قرمزها در خیابان‌های ایذه/ خدمت به مردم یا خوش خدمتی به خانواده!؟

  • کد خبر : 47317
  • 04 تیر 1395 - 7:40
جولان پلاک قرمزها در خیابان‌های ایذه/ خدمت به مردم یا خوش خدمتی به خانواده!؟

به دلیل برخی بی ‌توجهی‌ ها در سال‌ های اخیر قبح استفاده از خودروهای دولتی یا پلاک قرمز برای انجام امور شخصی شکسته شد و کار به جایی رسید که کارکنان دستگاه ‌ها حتی برای تفریح و … از ماشین ‌های دولتی استفاده می‌کنند.

به گزارش عصر ایذه، باوجود صدور بخشنامه‌های متعدد مبنی بر منع استفاده شخصی از خودروهای پلاک دولتی، گویا این نامه کتبی به دست تعداد زیادی از مسئولین ارگان‌ها نرسیده است و به دلیل بی‌توجهی در سالهای اخیر از خودروهای پلاک دولتی برای انجام کارهای شخصی و حتی برای گرفتن نان برای منزل حتی (رفتن به مراسمات، جشن‌های خصوصی) نیز استفاده می‌کنند.

 

استفاده از اموال دولتی را اگر از نظر فقهی، شرعی و دیدگاه اسلام در نظر بگیریم در این مورد کاملا روشن است.

امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و تعداد زیادی از مراجع و علما نیز استفاده از بیت المال برای استفاده شخصی را خلاف شرع و آن را جایز نمی‌دانند، اما عده‌ای بی‌توجه به این رهنمود‌ها همچنان راه خود را با این اتومبیل ها می‌روند.

بنابراین؛ استفاده از این اتومبیل‌ها در ساعات غیر اداری علاوه بر بالا بردن هزینه سوخت و سایر هزینه‌ها، موجب استهلاک خودرو و در نتیجه فرسودگی زودهنگام آن می‌شود، بنابراین هیچ توجیهی برای مدیران دستگاه‌ها و رانندگان این خودرو‌ها برای استفاده شخصی و خانوادگی از آنان باقی نمی‌گذارد.

برخی مسئولین و حتی کارمندان ادارات دولتی، علی رغم اینکه خودروی شخصی هم دارند ولی عمدتاً بیشتر کارهای شخصی خود را با خودروهای دولتی انجام می‌دهند که رساندن فرزندانشان به مدارس از این قبیل است.

امروزه اموال عمومی و دولتی از مصادیق بارز بیت المال به شمار می‌آیند، بنابراین وقتی گفته می‌شود بیت المال، یعنی اموالی که به همه اقشار جامعه تعلّق داشته و همگان در حفظ و نگهداری آن مسئولند، همانگونه که در آن حق نیز دارند. به عبارت دیگر بیت‏ المال به مالی گفته می‌شود که مالک خصوصی نداشته و همگان در استفاده از آن سهیم هستند.

 

دستورالعمل اجرایی و نحوه‌ی استفاده از خودروهای دولتی:

بخشنامه به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و استانداری‌های سراسر کشور

احتراماً، در راستای اجرای بخشنامه شماره ۶۸۹۶۳ مورخ ۱/۵/۱۳۸۶ (پیوست) و در جهت صیانت از حقوق بیت‌المال و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و بهره‌برداری بهینه از منابع و امکانات و با توجه به آیین‌نامه چگونگی استفاده از خودروهای دولتی موضوع تصویب‌نامه شماره (۱۸۹۲۱۱/ت۳۴۱۹۱هـ مورخ ۲۱/۱۱/۱۳۸۶) هیأت محترم وزیران کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند اقدامات ذیل را اعمال نمایند.

۱ـ هرگونه استفاده شخصی از کلیه خودرو‌ها با پلاک دولتی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی می‌باشد چه به صورت موردی و چه به صورت در اختیار موضوع این بخشنامه ممنوع می‌باشد و در صورت مشاهده تردد خودروهای موصوف در خارج از ساعات اداری و بدون برگ مأموریت نیروی انتظامی موظف به توقیف خودرو می‌باشد.

۲ـ کلیه دستگاه‌ها موظفند تمام خودروهای فرسوده خود را شناسایی، جمع‌آوری و از چرخه بهره‌برداری خارج نمایند.

۳ـ چنانچه نیروی انتظامی به دلیل عدم رعایت بخشنامه خودرویی را توقیف نماید رد خاطی و مقام مسئولی که اجازه استفاده از صادر نموده به عنوان متصرف غیرمجاز در اموال عمومی تحت تعقیب قرار گرفته و مورد برخورد قضایی و انظباطی قرار گیرد.

۴ـ ترخیص این قبیل خودرو‌ها منوط به اعلام مراجع قضایی و معرفی نماینده از سوی سازمان مربوطه می‌باشد.
۵ـ مسئولیت نظارت و اجرای دقیق این بخشنامه به عهده بالا‌ترین مقام دستگاه خواهد بود.

 

ارایه این گزارش نقدی است که تلاش دارد مسئولان شهرستان ایذه را در ارایه راهکاری مناسب برای برخورد و کاهش تبعات منفی آن در ذهن افکار عمومی حساس سازد.

آنچه مهم است بودن یا نبودن این جمله روی خودروهای دولتی نیست که نوشته است استفاده اختصاصی ممنوع بلکه مهم فرهنگ استفاده از خودروهای دولتی و وجدان بیدار مسئولان است که خود را خادم ملت می‌دانند و در سخنان خود دم از مبارزه با مفسدان بیت المال می‌زنند.

حال سوال اینجاست؛ کسانی که اموال بیت المال را اموال شخص و خانوادگی می دانند، آیا می توانند امین مردم هم باشند؟ و یک سوال دیگر این که آیا نظارتی بر خودروهای دولتی می شود؟

در هر حال استفاده شخصی از خودروهای دولتی در ایذه بعنوان یک معضل بارها از سوی شهروندان مورد انتقاد قرار گرفته است و مردم همواره بر نظارت و برخورد با استفاده کنندگان شخصی از خودروهای دولتی از سوی مقامات مسئول تاکید دارند.

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=47317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. بعضیا خو دسشویی هم میخان برن با ماشین پلاک قرمزمیرن

  2. سلام . .جای تاسف دارد البته بنظرم وقتی نظارت نباشه و همه چیز قابل دور زدن هستبه امید اینکه بهتر حق را درک کنیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.