تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
13

جیره‌بندی آب در پرآب‌ترین شهر ایران داد کشاورزان را درآورد/ شالیزارهای دهدز در یک قدمی آب کارون خشک شدند

  • کد خبر : 49731
  • 24 مهر 1395 - 17:59
جیره‌بندی آب در پرآب‌ترین شهر ایران داد کشاورزان را درآورد/ شالیزارهای دهدز در یک قدمی آب کارون خشک شدند

کام دشت چند هزار هکتاری ایذه و باغملک در کنار رودخانه پر آب و دائمی کارون روز به روز تشنه تر و هر سال بر نگرانی کشاورزان دیم کار این دشت از افت برداشت محصول افزوده می شود .

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی عصر ایذه، با وجود رودخانه و سدهای پر آب کارون ۳ و۴ در اطراف دشت پهن آور ایذه و باغملک نبود کشت آبی و کشاورزی پایدار فقر و محرومیت مردم این خطه را به همراه داشته است.

کمبود آب و منع کشت کشاورزان در برخی از ایام سال در شهری که یکی از بزرگترین منابع آب کشور و حتی خاورمیانه را دارد، در نگاه اول شاید باورپذیر نباشد

اما باید باور کرد که کشاورزان دهدزی باوجود مجاورت در کنار دریاچه عظیم سد کارون سه و چهار، ضمن دست و پنجه نرم کردن با مشکل کمبود آب، در برخی نقاط نیز از کشت منع می شوند و حق استفاده از آب کارون را ندارند.

مشکلات این کشاورزان چند سالی است در لابه لای جنجال بر سر انتقال آب کارون گم شده است، آبی که به راحتی از سرچشمه هاش به استانی دیگر منتقل شد و آب از آب تکان نخورد.

تقسیم بندی آب و خشک شدن بخشی از شالیزارهای بخش دهدز به تازگی داد کشاورزان این منطقه را درآورده است.

یکی از کشاورزان معترض در گفت و گو با خبرنگار عصرایذه اظهار داشت: امسال آب را به شالیزارهای بالادست اختصاص دادند که شالیزارهای پایین دست در کمبود آب خشک شدند و به محلی برای چرا و تغذیه دام ها تبدیل شد.

وی افزود: اگر اینگونه کمبود آب وجود داشته باشد و هرسال آب چشمه را به یکی از شالیزارهای قسمت پایین و بالا تخصیص دهند، آن وقت هرسال باید شاهد خشکسالی اراضی قسمت بالا یا پایین باشیم.

این کشاورز در ادامه با اشاره به برداشت محصول امسال شالیزار خود عنوان کرد: پیش بینی کردیم امسال حدود ۸۰ کیسه محصول برنج برداشت خواهیم کرد که متاسفانه حاصل زحمت های ما حدود۳۰ کیسه محصول برنج همراه سبوس بوده که پس از آسیاب فقط ۱۵ کیسه برنج خالص برایمان باقی می ماند.

وی درپایان گفت: از مسئولین تقاضا دارم در سال آینده قبل از آغاز فصل نشاء کاری تلاش خود را برای اخذ مجوز برداشت آب از دریاچه بکار گیرند تا کشاورزان با خیال آسوده وبدون دغدغه به کشاورزی مشغول شوند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی دهدز نیز در گفت و گویی مجزا با خبرنگار عصر ایذه در خصوص اعتراض کشاورزان اظهار کرد: برای تأمین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی روستاهای سادات و شهپیری ها باتوجه به اینکه اهالی این روستاها پیگیر رفع مشکل آبرسانی هستند، ما نیز از مسئولین تقاضا کردیم و از طریق مسئولین و نماینده محترم رسیدگی به این موضوع در دست اقدام است.

قدرت اسماعیل پور افزود: میزان آبی که اکنون در دسترس کشاورزان است جوابگوی سطح زیر کشت محصولات نبوده و از کشاورزان عزیز تقاضا داریم که تا رفع مشکل آبرسانی و کارشناسی آن به سطح زیر کشت کمتری قناعت کنند.

وی ادامه داد: چناچه به اراضی خسارتی وارد شده، کشاورزانی که دارای بیمه هستند می توانند پیگیر دریافت خسارت باشند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی دهدز اضافه کرد: خسارت بیمه تاحدودی مشخص شده ولی نحوه پرداخت و زمان خسارت قطعی نشده و اداره ما پیگیر است تا سهم بیشتری از میزان بیمه تعیین شده شهرستان به منطقه دهدز تخصیص داده شود.

اسماعیل پور در پایان مطرح کرد: اگر مسئولین مجوز و اعتبار لازم راجهت تأمین آب مورد نیاز برای اراضی کشاورزی منطقه از دریاچه و یا نهرهای اطراف تخصیص دهند، مانیز آمادگی لازم برای تأمین آب مورد نیاز را داریم.

به گزارش عصر ایذه، قصه مشکلات کشاورزان ایذه و دهدز به کشت برنج ختم نمی شود، ماه گذشته بود که چند تن از باغداران و کشاورزان ایذه ای در حضور استاندار خوزستان مشکلات خود را فریاد زدند.

ماجرای انتقال آب کارون به دشت ها ایذه که سال هاست به شعار تبلیغاتی مبدل شده بود، بار دیگر توسط نماینده فعلی مطرح شد و حاکی از پیگیری های جدی وی در این خصوص می داد.

حال باید نشست و دید گره کشاورزی در ایذه که قرار بود به صنعت تبدیل شود و جوانان بیکار این شهرستان و حتی شهرهای همجوار را به خود مشغول کند، با انتقال آب کارون به دشت های ایذه باز خواهد شد یا نه…

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=49731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.