تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
6

خشنامه را باور کنیم یا افزایش قیمت‌ها را؟!/ وزیرخارجه عراق: ما به سردار سلیمانی نیاز داریم/ گلایه یک عضو خانواده قربانیان حادثه فرودگاه «جده»

  • کد خبر : 10731
  • 26 فروردین 1394 - 10:27

عصر ایذه: نخستین روز هفته بود که جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از ممنوعیت افزایش قیمت‌های دستگاه‌های دولتی و خصوصی و […]

عصر ایذه: نخستین روز هفته بود که جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از ممنوعیت افزایش قیمت‌های دستگاه‌های دولتی و خصوصی و نهادهای مختلف خبر داد و رسما با ابلاغ این بخشنامه گام نخست برای تثبیت قیمت‌ها در سال ۹۴ را برداشت.

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*کیهان

بخشنامه را باور کنیم یا افزایش قیمت‌ها را؟!

روزنامه‌های اصلاح‌طلب از حرکت دولت خلاف جهت بخشنامه خود برای عدم افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند.

روزنامه اعتماد با بیان اینکه «پلکان تعرفه گاز تغییر می‌کند»، تیتر زد «شنای دولت خلاف بخش‌نامه‌های صادره خودش» و نوشت: نخستین روز هفته بود که جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از ممنوعیت افزایش قیمت‌های دستگاه‌های دولتی و خصوصی و نهادهای مختلف خبر داد و رسما با ابلاغ این بخشنامه گام نخست برای تثبیت قیمت‌ها در سال ۹۴ را برداشت. بخشنامه‌ای که بنا به گفته فعالان و کارشناسان اقتصادی تکرار مکررات بخشنامه‌های مشابه قبلی است.

اعتماد افزود: این پیش‌بینی و تحلیل‌ها با آنچه در روزهای گذشته روی داد مطابقت داشت چرا که با وجود ابلاغ این بخشنامه خودرویی‌ها نخستین ساز ناکوک تقابل با دولت را به صدا درآوردند و با افزایش قیمت خودرو موجب شدند تا اجرایی بودن این ابلاغیه همانند تمام بخشنامه‌های قبلی با علامت سوال مواجه شود.

این روزنامه می‌نویسد: یکی از بخش‌هایی که مورد اعتراض تولیدکنندگان و کارشناسان اقتصادی است شنای دولت خلاف بخشنامه خود است، دولت که خود مجوز عدم افزایش قیمت‌ها را صادر کرده است پیش از ابلاغ مصوبه خود مجوز افزایش قیمت برخی کالاها را صادر کرده که این افزایش قیمت به خوبی تاثیر افزایشی بر قیمت بقیه کالاها دارد. افزایش ۲۰ درصدی حمل و نقل، تعرفه آب و تلفن و غیره از جمله این تعرفه‌هاست که اجرا شده است.

اعتماد در تیتر و گزارش دیگری نوشت: زنگ خطر گرانی مسکن به صدا درآمد. در این رابطه حسن محتشم رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه، اعمال سیاست ضدتورمی دولت در سال گذشته موجب رکود بیش از انتظار بخش مسکن شد، از ادامه رکود در سال ۹۳ سخن گفته که موجب کاهش ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز در کشور و تهران شده است.

محتشم در این باره گفته است: «در سال ۹۳ شاهد رکود بی‌سابقه در بخش مسکن بودیم که دلیل این رکود و شدت راکد ماندن خرید و فروش و اعمال سیاست ضدتورمی دولت بود.

اتفاقی که در سال ۹۳ رخ داد و با سال‌های قبل تفاوت عمده‌ای داشت این بود که احتمال سیاست ضدتورمی دولت باعث شد رکود بیش از انتظاری در بازار مسکن به وجود بیاید.»

روزنامه شرق نیز دو گزارش خود را به «احتمال جهش قیمت‌ها با ادامه رکود مسکن» و «افزایش قیمت خودروها از سوی دو شرکت خودروساز دولتی» اختصاص داد و نوشت: افزایش قیمت خودرو توسط دو خودروساز بزرگ با بخش‌نامه معاون اول رئیس‌جمهور در ۲۲ فروردین ماه مقارن شد؛ بخش‌نامه‌ای که در تضاد با اقدام اخیر خودروسازان بود. بر اساس این بخش‌نامه، افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت و ستاد تنظیم بازار ممنوع است. معاون اول رئیس‌جمهور در این بخش‌نامه تاکید کرده کلیه نهادهای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌ها و مراجع قیمت‌گذاری از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع هستند و در صورت لزوم مکلفند قبل از هرگونه اقدام به تغییر قیمت، مراتب را با دلایل توجیهی برای بررسی به کارگروه تخصصی تنظیم بازار اعلام کنند تا پس از هماهنگی‌های لازم و در صورت مقتضی، تغییر قیمت اعمال شود. در بند دوم این بخش‌نامه هدف دولت ضرورت کنترل و نظارت بر قیمت‌ها و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در قیمت‌گذاری کالاها و خدمات عنوان شده است.با وجود ابلاغ این بخش‌نامه، بار دیگر این پرسش طرح می‌شود که آیا افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر قانونی بوده است؟

شرق اتفاق اخیر را نشانه شکست سیاست کنترلی دولت در بازار توصیف کرده است.
روزنامه آرمان نیز در تیتری مبنی بر «آغاز سال جاری با افزایش قیمت ۷ قلم کالای خوراکی» و «شکست دوباره تثبیت دستوری قیمت‌ها» نوشت: افزایش قیمت ۷  قلم کالای خوراکی در ابتدای سال ۹۴ خبری بود که دیروز در تناقض با اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر عدم تغییر قیمت‌ها بدون هماهنگی دولت منتشر شد. اسحاق جهانگیری در بخشنامه‌ای که در سایت اطلاع‌رسانی دولت نیز منتشر شده بود، همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت‌گذاری را از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع کرد. این فرمان دولتی به بازار در شرایطی بود که بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۱ فروردین ماه را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۷ گروه نسبت به هفته مشابه ماه قبل افزایش یافته است.

آرمان می‌افزاید: بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران  در هفته منتهی به ۲۱ فروردین‌ماه ۹۴ را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۷ گروه مواد خوراکی نسبت به هفته مشابه ماه قبل (اسفند ۹۳) افزایش و قیمت سه گروه دیگر کاهش یافت و نرخ یک گروه مواد خوراکی تغییری نکرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ لبنیات در هفته مذکور نسبت به هفته مشابه ماه قبل از آن ۱/۵، تخم‌مرغ ۰/۱، میوه‌های تازه ۱۸/۴، سبزی‌های تازه ۸/۷، گوشت قرمز ۰/۴، قند و شکر ۰/۴ و روغن نباتی ۰/۱ درصد رشد داشته است. البته در همین حال برنج ۰/۲ درصد، حبوب ۰/۴ درصد و گوشت مرغ ۵/۸ درصد کاهش یافته و قیمت چای تغییری نداشته است. در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای ماست غیر پاستوریزه معادل ۳/۳ درصد و شیر پاستوریزه ۴/۲ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل افزایش داشت.

طفره وزارت خارجه از همفکری با منتقدان اصلی بیانیه لوزان

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: در نشست وزارت امور خارجه شماری از اصحاب رسانه، منتقدان و موافقان بیانیه سوئیس حضور داشتند.

مهدی فضائلی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: در این نشست که از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فقط آقای عراقچی حضور داشت فقط از حدود ۱۵ نفر دعوت شده بود و از آن میان، هیچ یک از منتقدان اصلی و جدی بیانیه سوئیس دعوت نشده بودند.

وی افزود: گرچه افراد حاضر در این نشست به عنوان موافق یا مخالف دسته‌بندی نشده بودند و فقط دو نفر نقدهای جدی در باب بیانیه سوئیس و بخش‌هایی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کردند و باقی افراد یا صحبت‌ نکردند یا در تأیید و حمایت از تیم مذاکره‌کننده صحبت کردند.

فضائلی تصریح کرد: در مجموع این نشست به نوعی رفع تکلیف بود و مصداق و پاسخی به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری نشست با مخالفان برای شنیدن نکاتشان یا متقاعد کردن آنان نبود.
این کارشناس مسائل سیاسی، صراحت نداشتن لغو همزمان و یکباره تحریم‌ها و منوط کردن آن به راستی‌آزمایی آژانس در بیانیه سوئیس، نظارت‌ها و بازرسی‌های پروتکلی و فراتر از آن، غیرعادی بودن پرونده ایران و نادیده گرفتن معاهده ان‌پی‌تی درباره ما و نبودن ضمانت بین‌المللی برای تأمین سوخت را از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح شده در این نشست برشمرد.

وی همچنین، انتقاد به رفتارهای رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تاثیر منفی برخی شادمانی‌های سازماندهی شده و تاثیر آن بر مذاکرات را از دیگر مسائل مطرح در نشست مشترک برخی منتقدان با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برشمرد که آقای عراقچی هم آن را وارد دانست.

فضائلی گفت: در این نشست که خانم افخم نیز حضور داشت آقای عراقچی توضیحات مفصلی درباره محتوای بیانیه و چارچوب عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ارائه کرد.

وی درباره میزان پذیرش اظهارات منتقدان افزود: آقای عراقچی برخی نقدها را به صراحت پذیرفت، درباره برخی توضیحاتی ارائه کرد و برای رفع برخی دغدغه‌ها نیز وعده‌هایی داد اما در مجموع ضمانت مشخصی برای رفع دغدغه‌های منتقدان ارائه نشد.

در همین حال به گزارش فارس، در نشست مورد اشاره آقایان هانی‌زاده، فضائلی، مطهرنیا، مولایی، بهشتی‌پور، مرندی، بهروز، عمادی، جعفر محمدی، برزگر و ابوالفتح حضور داشته‌اند.

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب در بیانات مهم پنج‌شنبه گذشته تأکید کردند: «من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام. مسئولین باید بیایند مردم را و نخبگان را از جزئیات و واقعیات ]مذاکرات[  مطلع‌کنند. ما چیز محرمانه و مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است. همدلی یک چیز زورکی نیست، یک چیز دستوری نیست که کسی دستور بدهد که مردم همدلی کنند، مردم هم بگویید چشم. این همدلی نمی‌شود… یک عده‌ای مخالفند، یک عده‌ای اعتراض دارند. خیلی خوب، مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقه‌مند به منافع ملی‌اند، بسیار خب، یک جمعی از مخالفین را در آن افرادی که شاخصند دعوت کنند حرف‌های آنان را بشنوند، ای بسا در حرف‌های آنان یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود. اگر چنانچه نکته‌ای هم نبود، آنها را قانع کنند؛ این می‌شود همدلی. این می‌شود یکسان‌سازی دل‌ها و احساس‌ها و به تبع آن عمل‌ها. به نظر من‌ بنشینند، بشنوند، بحث کنند. حالا ممکن است بگویند آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم. خب حال سه ماه نبود چهارماه، آسمان که به زمین نمی‌آید؛ چه اشکالی دارد؟ کما اینکه آنها در یک برهه دیگر ۷ ماه زمان را عقب انداختند.

مگر در فتنه ۸۸ اصل نظام نشانه نبود؟!

حفظ نظام از منظر امام جزو اوجب واجبات است و باید دید آقای هاشمی در فتنه به هشدارهای بعدی خود در این باره عمل کرده‌اند؟

روزنامه رسالت با درج این مطلب به نقد اظهارات اخیر هاشمی در مراسم بزرگداشت خانم ثقفی همسر حضرت امام(ره) پرداخت. آنجا که هاشمی ادعا کرده «اگر راه امام منحرف شود خطرات بسیار جدی ایجاد می‌شود» و «سال ۸۴ راضی نبودم به رقابت‌های انتخاباتی وارد شوم اما خانم ثقفی (همسر امام) مرا خواستند و فرمودند: امام(ره) این انقلاب را به دست شما و دوستانتان سپرده‌اند. آیا می‌دانید اینها چه کسانی هستند و با انقلاب چه خواهند کرد؟ و با این حرفشان تکان خوردم و اشک به چشمم آمد و قبول کردم.» هاشمی در این همایش از رای مردم به عنوان حق‌الناس یاد کرد و انکار آن را بزرگترین منکر و ظلم نامید.

رسالت در واکنش به این سخنان می‌نویسد: باید دید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در فتنه سال ۸۸ که دشمنان قسم‌خورده نظام اقتدار و امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده بودند به هشدار خود عمل کردند؟! وقتی حرامیان در خیابان‌های تهران شعار می‌دادند؛ «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» و وقیحانه فریاد می‌زدند: «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، آقای هاشمی رفسنجانی که در همه صحنه‌ها چه پیش و چه پس از انقلاب در برابر منافقان و نامحرمان سینه سپر می‌کردند، کجا بودند؟ برخی فرزندان او در لابه‌لای فتنه‌گران که اصل نظام را نشانه گرفته بودند، در اردوکشی خیابانی چه می‌کردند؟

محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت خاطرنشان می‌کند: آیا فیلم و عکسی از ایشان که نشانه حمایت از نظام مظلوم جمهوری اسلامی در فتنه ۸۸ باشد وجود دارد؟ غیر از فرمان شورش خیابانی که ساعات نخست رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ توسط همسر محترم ایشان صادر شد و نیز قبل از آن نامه بدون سلام و بسم‌الله ایشان که خبر از ظهور آتشفشان‌های جدید می‌داد، سند دیگری هست؟!

انبارلویی می‌پرسد: چرا آقای هاشمی در سال ۸۸ از این فریضه الهی که در خط امام(ره) یک شاخص است غفلت کردند و تاریخ خدمات خود به انقلاب را مخدوش نمودند و حاضر نیستند حتی آن را به نوعی ترمیم کنند؟

وی ادامه می‌دهد: ایشان در مورد نامزدی خود در سال ۸۴ مطالبی به همسر گرامی امام(ره) نسبت می‌دهند که موجب وهن و تحقیر نامزدهای مطرح در این سال می‌باشد. بانو ثقفی الان در قید حیات نیستند تا نسبت به صحت و سقم آن اظهارنظر کنند.

اولا: اگر این نقل قول درست باشد و ایشان نسبت به آینده برخی از نامزدها به هاشمی هشدار دادند که قرار است با انقلاب چه کنند، یکی از آن نامزدها آقای کروبی بوده است. چرا ایشان برخلاف توصیه همسر امام(ره) در فتنه ۸۸ در مورد خیانتی که کروبی به رای ملت کرد و با منافقان و ضد انقلاب همراه شد، چیزی نگفتند و جلوی محاربه او با نظام را نگرفتند؟

ثانیا: به غیر از آقای کروبی، عناصری چون آقایان لاریجانی، محسن رضایی، قالیباف و… نامزد بودند. آیا بانوی انقلاب در مقام تحقیر این افراد بودند که سابقه آنها در خدمت به انقلاب و کشور روشن است؟ آیا دلیل اینکه سال ۹۲ هم می‌خواستند نامزد شوند همین است؟ یعنی آقای روحانی را لایق این سمت نمی‌دانستند؟!

رسالت خاطرنشان کرد: مسئله حق‌الناس بودن رای ملت که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده و برای چندمین بار مورد تاکید آقای هاشمی قرار گرفته چیز بسیار خوبی است. آیا از نظر ایشان سال ۸۴ که مجری انتخابات، دولت خاتمی بوده است رای ملت به عنوان یک امانت و حق‌الناس رعایت شده است یا نه؟ اگر شده چرا وی و برخی افراد خانواده وی آن را زیر سوال می‌برند؟ چرا حق مردم را در تعیین سرنوشت خود به رسمیت نمی‌شناسند؟ چرا همین حق را سال ۸۸ به رسمیت نشناختند و از پروژه «دروغ تقلب» به عنوان رمز آشوب حمایت نموده و یا در خوش‌بینانه‌ترین تحلیل‌ها سکوت کردند؟! آیا رای ملت فقط در یک دوره خاص، حق‌الناس است و در ادوار دیگر حق‌الناس نیست و می‌توان نظام را تا مرز بغی و محاربه در معرض تاراج گرگ‌های جهانی قرار داد؟

*خراسان

دستور ویژه برای توقف مجوز خاص به دستگاه دولتی

در حالی که بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی، مقرر شده بود یکی از سازمان های متمول دولتی با الحاق به یکی از مصوبات سال های گذشته دولت، از پرداخت ۴۰ درصد از سود پیش بینی شده هر سال خود به حساب درآمد عمومی معاف باشد، بر اساس ابلاغیه رسمی یک نهاد نظارتی، این ابلاغیه به علت مغایرت با قوانین مختلف، قابلیت اجرایی نداشته و باید فرآیند اجرایی آن متوقف شود.

درخواست یک مسئول برای اعطای اقامت دائم ایران به سرمایه گذاران خارجی

بر اساس نامه یکی از مسئولان مهم اجرایی به مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری، درخواست شده است با توجه به اختیارات قانونی و علاقه برخی اشخاص حقیقی جهت سرمایه گذاری در کشورمان، مقرراتی تحت عنوان تعیین شروط جهت اعطای اجازه اقامت دائم به سرمایه گذاران سایر کشورها به تصویب هیئت دولت برسد. در این نامه، ضمن تعیین حداقل سرمایه مورد نیاز برای تحقق این موضوع، برخی مناطق خاص کشورمان به عنوان اولویت های اول ارائه اقامت دائم، پیشنهاد شده اند.

*ایران
وزیرخارجه عراق: ما به سردار سلیمانی نیاز داریم
ابراهیم الجعفری گفت: زمانی که مستشار ایرانی در زمان و در میدان جلوتر از دیگران حرکت می‌کند بی‌شک میزان کمک گرفتن ما از او بیشتر خواهد بود اما در مجموع، ما از همه مستشاران که به کمک ما آمده‌اند کمک می‌گیریم». به گزارش «انتخاب»، وزیر خارجه عراق که در برنامه پرسش و پاسخ مرکز بروکینگز در «دوحه» سخن می‌گفت، در پاسخ به این سؤال که مستشاران ایرانی چه تعداد هستند، گفت: « صراحتاً بگویم که شمار  مستشاران نظامی کشورها را به تفکیک نمی‌دانم».  وی در مورد نیروهای مردمی و سردار سلیمانی گفت:« ما به این‌گونه  مستشاران نظامی نیاز داریم. چرا در مورد مستشاران امریکایی و انگلیسی حساسیت وجود ندارد؟ ما در مورد ایران هم اجازه نمی‌دهیم پایگاه نظامی و نیروی نظامی به عراق وارد کند، اما از مستشاران نظامی استقبال می‌کنیم»

مواضع ضد ایرانی فابیوس
وزیر خارجه فرانسه ادعا کرد: «عملیات «طوفان قاطعیت» با توجه به حمایت ایران از حوثی‌های یمن، عملیات بازدارندگی علیه ایران در منطقه است». لوران فابیوس در گفت‌و‌گو با «عکاظ» عربستان مدعی شد: «ایران نمی‌تواند بگوید که خواهان صلح در منطقه است، اما در عین حال برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات گروه الحوثی تلاش می‌کند».  وی همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران به روزنامه «الریاض» گفت:«نگرانی ساکنان کشورهای منطقه و رهبرانشان را درک می‌کنم. همه از سخت گیر بودن من در این پرونده آگاه هستند… من در مذاکرات اصرار کردم که لغو تحریم ها، «تدریجی» و در صورتی که ایران توافق را نقض کند، برگشت پذیر باشد».

گلایه یک عضو خانواده قربانیان حادثه فرودگاه «جده»
یکی از اعضای خانواده ماجرای جده باانتقاد از عملکرد برخی رسانه ها و فضای محازی گفته: «این نوجوانان در ابتدای مسیر زندگی هستند. ما نباید کاری کنیم که شرایط برای آنان دشوار شود. این شایعاتی که در مورد خودکشی آن‌ها مطرح می‌شود، این جوک‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، واقعاً ناراحت‌کننده است. به هر حال این نوجوانان نیز به فضای مجازی دسترسی دارند، این جوک‌ها را می‌بینند. نباید کاری کرد که زندگی برای آن‌ها دشوار شود».  یکی از اعضای خانواده قربانیان حادثه فرودگاه «جده» با یادآوری این نکته در گفت‌و‌گو با «مشرق» افزود: « همه اقشار مردم اعتراض کردند. این افرادی که روز شنبه زیر باران جلوی سفارت عربستان تجمع کردند، نشان دادند که غیرت ملت از این حادثه به جوش آمده است».

خطبه های نماز جمعه نباید به دولت ستیزی تبدیل شود
امام جمعه مشهد با تاکید بر این که «ائمه جمعه نباید دولت را جریان مقابل خود بدانند» گفت: «خطبه های نماز جمعه نباید به فرصتی برای دولت ستیزی تبدیل شوند، بلکه باید بستر مناسبی برای تبیین خدمات دولت یا انتقاد سازنده باشد.» به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: «باید بدانیم که دولت از خودمان است و باید در کنار انتقاد سازنده، خدمات آنها برای مردم بازگو شود. نقطه نظرات در خصوص امر به معروف نباید با ادبیات خشن و دولت ستیزانه ارائه شود، بلکه باید با ادبیات نصیحت بیان گردد.»

مطهری: به خاطرات آقای هاشمی اعتماد کنیم
علی مطهری با اشاره به پخش گزینشی سخنان برخی از مقامات در رسانه ملی از صدا و سیما به دلیل بایکوت صحبت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پخش سخنرانی‌های همایش «بانوی انقلاب» انتقاد کرد و گفت: «هر کس باید در اظهار نظر خود آزاد باشد و رسانه‌ها هم باید نظر همه مقامات کشور را به طور دقیق منتشر کنند.» به گزارش «آنا»، نماینده تهران در مجلس پیرامون خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ۸۴ ریاست جمهوری گفت: «ما باید به کسی مثل آقای هاشمی که از یاران امام خمینی(ره) بودند اعتماد و خاطرات او را قبول کنیم و الا اساساً باید در اصل انقلاب شک کرد.»

*آرمان

طرح چهارمرحله‌ای ایران برای پایان درگیری‌های یمن

خبرگزاری رویترز در خبری از مادرید نوشت؛ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به اسپانیا سفر کرده است، طرحی چهار مرحله‌ای را برای پایان دادن به درگیری‌های یمن ارائه کرده است. وزیر خارجه ایران طرحی چهار مرحله‌ای متشکل از برقراری آتش‌بس، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوهای یمنی- یمنی و تشکیل دولت فراگیر برای پایان درگیری‌های یمن در نشست ارائه کرده است. ظریف افزود: موضوعات بسیار مهمی در سطح منطقه‌ای بخصوص موضوع یمن و مسائل نگران‌کننده دیگر ناشی از گسترش و حضور عناصر افراطی در منطقه وجود دارد که مشکلات مشترک کشورهای منطقه و سایر اعضای جامعه بین‌المللی است.
بررسی دو اقدام باقی ماندن در مذاکرات با آژانس

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: مذاکرات ایران و آژانس در ادامه گفت‌وگوهای قبلی در رابطه با مسائل باقیمانده فیمابین، روز چهارشنبه (امروز) برگزار می‌شود. رضا نجفی با بیان اینکه هیأت آژانس به سرپرستی تروواریو رانتا، معاون مدیرکل آژانس در امور پارلمان‌ها و کارشناسان دیگر امشب (دیشب) وارد تهران می‌شوند، گفت: در نشست قبلی که میان ایران و آژانس انجام شد، مقداری اطلاعات تبادل شد و همان‌جا قرار شد جلسه دیگری در اوایل آوریل داشته باشیم که این جلسه در همان چارچوب است. وی گفت: هدف از برگزاری این نشست ادامه گفت‌وگوها درباره مسائل باقیمانده در قالب «چارچوبی برای همکاری» از جمله دو اقدام عملی که از مرحله سوم باقی مانده است و هنوز آژانس تکمیل شدنش را اعلام نکرده، است.
تذکر ۳ نماینده به ظریف برای کاهش روابط با عربستان

عبدالرحمان رستمیان، فرهاد بشیری و احمد فتاحی نمایندگان دامغان، پاکدشت و شهر بابک در تذکری به وزیر امورخارجه خواستار کاهش سطح روابط با کشور عربستان سعودی به‌دلیل هتک حرمت به دو زائر ایرانی شدند. حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات‌رئیسه در جلسه دیروز مجلس تذکرهای کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد. فرهاد بشیری و عبدالرحمان رستمیان، نیز در تذکری به وزیر کشور خواستار تسریع در انجام اقدامات اساسی برای برخورد با گروه‌های تروریستی در مناطق مرزی جنوب غربی کشور با هماهنگی سایر دستگاه‌های مرتبط شدند. مقتدایی، نماینده اصفهان نیز در تذکری به وزیر صنعت، برضرورت توجه به برنامه ریزی در جهت اعمال استانداردهای کیفی و نظارت بر تولیدات کارخانجات لاستیک سازی داخلی تاکید کرد.
ختم والده ابوترابی برگزار شد

مراسم ختم والده حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس اول مجلس عصر دیروز در محل مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد. در این مراسم چهره‌هایی همچون قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، علیرضا مرندی نماینده تهران، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، شهاب مرادی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس، حسین فریدون، علی مطهری، آیت‌ا… جنتی دبیر شورای نگهبان، حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، آرش میراسماعیلی و تنی چند از نمایندگان مجلس و مقامات لشگری و کشوری حضور داشتند.
۲۱۳ نماینده: فکت شیت را منتشر کنید

۲۱۳ نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای خواستار انتشار فکت‌شیت ایرانی شدند.به گزارش فارس، ۲۱۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز پارلمانی با امضای بیانیه‌ای از وزارت امور خارجه خواستند که فکت‌شیت ایرانی از بیانیه لوزان را برای تبیین بهتر مواضع جمهوری اسلامی ایران منتشر کنند. متن این بیانیه که ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد به شرح ذیل است:«چنانچه مستحضرید وزارت امور خارجه آمریکا برداشت و تفسیر خود از مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ را به صورت فکت‌شیت یا گزاره‌برگ متتشر کرده است و سپس مقامات آمریکایی بر مبنای آن پیوسته مصاحبه و اظهارنظر می‌کنند. از آنجا که جزء بیانیه مشترک، متن قابل استنادی از طرف جمهوری اسلامی ایران در دسترس نیست و توضیحات و تفاسیر و برداشت‌های وزارت خارجه می‌تواند در بررسی و تبیین مواضع مفید باشد و نقد کارشناسان می‌تواند کمکی بر تنظیم و نگارش صحیح متن نهایی باشد، از وزارت امور خارجه می‌خواهیم گزاره‌برگ یا فکت‌شیت ایرانی را منتشر نماید.»
ستاد حقوق بشر: حادثه جده بر اساس فتوا بوده است

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با صدور بیانیه‌ای اقدام کریه تعرض ماموران امنیتی عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی را محکوم کرده و خواستار پیگیری این موضوع در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد. دربخشی از این بیانیه آمده است: ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، اخبار تعرض ماموران امنیتی عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده را بسیار تاسف بار، خطرناک و نگران‌کننده می‌داند؛ به‌ویژه آنکه این اقدام بر اساس عقاید اعلام شده از سوی یکی از شیوخ و امامان جماعت جده که با عنوان فتوا بیان شده، صورت گرفته و نشان می‌دهد که وی اینگونه اقدامات را نه‌تنها غیراسلامی و غیرقانونی نمی‌داند، بلکه آن را مجاز و قابل قبول اعلام کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم حادثه تاسف‌بار فرودگاه جده را صرفا یک اتفاق تخلف‌آمیز یک یا دو مامور امنیتی تلقی کنیم، چرا که از قرائن برمی‌آید با یک روند سیستماتیک و بسیار خطرناک مواجه هستیم. از این رو، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از دولت عربستان سعودی می خواهد که علاوه بر پایبندی به تعهدات اسلامی خود نسبت به زائران بیت‌ا… الحرام، با توجه به کنوانسیون بین المللی حقوق کودک، تعهدات بین المللی خود را نیز محترم شمارد و فراتر از دو مامور خاطی، با همه کسانی که انجام اینگونه افعال را در جامعه عربستان تبلیغ، ترویج و حمایت می‌کنند برخورد قاطع و پیشگیرانه داشته باشد.
لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=10731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.