تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
6
... و سوگند به " ديواری " كه " مهربان " شد!

دیوارها چگونه مهربان شدند ؟! حکمت یا شیطنت؟!

  • کد خبر : 44939
  • 24 بهمن 1394 - 19:25
دیوارها چگونه مهربان شدند ؟! حکمت یا شیطنت؟!

در آغاز مسئولانه باید گفته شود که حضور خردمندانه مردم در صحنه ی انقلاب، اعجازی است که اگر همواره مسئولان […]

در آغاز مسئولانه باید گفته شود که حضور خردمندانه مردم در صحنه ی انقلاب، اعجازی است که اگر همواره مسئولان در برابر آن به “سجده ی خدمت ” قعود کنند باز هم عظمت اسلامی و ملی این حضور را پاسخ نخواهند داد !!

 

ایرانیان همواره اهل مهر، مهربانی و بشری دوستی بوده اند، شاید واژه ی ایرانی در طول تاریخ بشر همیشه با دوستی، مهمان نوازی ، مهربانی، ایثار، مظلوم نوازی، ظلم گدازی و استبداد ستیزی، ملازم و مقارن بوده و البته خواهد بود. ایران اسلامی، مهد خدامحوری، مهربانی، اصالت، نوع دوستی، خردمندی، اندیشه، علم، ایده و ابتکار است.

 

16833129986

 

خاک پاک ایران زمین، زادگاه اندیشه های بزرگی بوده است که در ساختن تمدن بزرگ بشری و مدنیت جهانی به زیبایی نقش آفرینی نموده اند. اینک نیز ایران، در سایه سار عظمت دین مبین اسلام، به اوج عزت و فضیلت رسیده است و ایرانیان نیز جزو متقدمان و متأخران بیداری و دینداری نه فقط در عالم اسلام بلکه در کل گیتی می باشند.

امروزه نه تنها مسلمانان بلکه مردم سایر سرزمین های جهان بر این مهد تمدن، تفکر و خردمندی چشم تعامل و همکاری دوخته اند. در پهنا و بلندای چنین فضای انسانی و اسلامی، ایرانیان درس حریت و آزادگی را تدریس می کنند و تعلیم می دهند! و البته ثمرات شیرین آزادی و آزادگی چنین شجره ­ی طیبه ای مدیون شهادت شهیدان و حق طلبی آزادگان این مرز و بوم است.

در این آستانه‌ی حیاتی، بوستان های مهربانی و گلستان های دوستی با در هم تنیدگی زاید الوصفی سایه گستری نموده و مردم نوازی می کنند، آن گونه صمیمیت و صداقتی که رهبر معظم انقلاب در جمع مردم استان کردستان‌ می فرمایند؛

« با نگاه اسلامی، نگاه می کنیم، نگاه اسلامی، برادری، اتحاد، همدلی و صمیمیت است.هر کس که با این نگاه مخالفت کند و شیوه ی دیگری را انتخاب بکند بر خلاف سیاست نظام اسلامی رفتار کرده است.»

 

پرورش مهربانی

 

با این تمهید مطول و مفصل، یکی از ایده های اخلاقی، انسانی و اجتماعی که اکنون نقل محافل و حرف مجالس گردیده است ترکیب روح نواز و دلگشای «دیوار مهربانی» است! حتماً و قطعاً برای خیلی از ما این سوال مطرح است که این طرح، ایده و ابتکار از کدام کشور خارجی و بیگانه روانه‌ی ایران شد؟! چه شد که ایران را دیواره های مهربانی در آغوش گرفتند؟!

اولین دیوار مهربانی از چهره ی کدام کشور یا شهر لبخند زد؟! آیا ایران اسلامی”ما در” این ابتکار بوده است؟!! چه کسی یا کسانی چه تفکر یا افکاری در پشت این حرکت و عظمت انسانی بوده است؟! آیا این طرح پیشنهادی دولتی بوده است یا مردمی؟! چگونه شد که این عقیده‌ی انسانی و ایده ی بشر دوستانه متولد شد؟!! آیا دیوار مهربانی حکایت از حکمت دارد یا شیطنت؟! و …

در این عصر که جبر زندگی ماشینی و سنخ پیچیده ی فنآورانه زندگی، انسان ها را “گرفتار خویشتن” کرده است! تولد دیوار مهربانی به اعجاز و اتفاقی محال! پهلو می زند!! آری ، مگر آدم شدن دیواره های سنگی و … مگر سخن گفتن جمادات و تبسم آنها بر روح و جان رهگذران مستمند حیرت آور و شگفتی ساز نیست؟! مگر …

در پاسخ باید گفت که، آن چنان که در فضاهای مجازی آورده اند، دیوار مهربانی نه آلمانی است و نه ایرانی بلکه این دیواره مهربان “کهکشان جهانی” را به “دهکده ای کوچک” متصل و مبدل کرده است!! و قامت عریض و طویل آن به بلندای انسانیت جهانی شده است! انسانی جهانی و جهانی انسانی!

 

5371686_734

 

شاید جای شگفتی باشد و شاید هم جای نا شگفتی!! که بگوییم مهد تولید و تولد این ابتکار اخلاقی، دینی و اجتماعی ایران زمین بوده است و مبتکر آن نیز ایرانی است!!

آری، آن گونه که مشام فضاهای مجازی از بوی مهربانی مملو و مشحون شده است، در آن جا گفته شده است که شخص ایرانی تبار و ایده پرداز در سال ۹۰ گفته بود که : دیوارهای سرزمینم ایران، باید رنگ مهر و مهربانی به خود بگیرد، ایرانیان همواره در جهان پرچمدار مهر و مهربانی بوده اند، آنهایی که مهر ورزیده اند جاودانه شده اند … دیوارهای ایران شهرمان را با مهر پرشکوفه کنیم و آنچه داریم را بر آن بیاویزیم و به هم ببخشیم … همدیگر را عاشقانه دوست بداریم که سفر زندگی کوتاه است.»

بعد از آن در سال ۹۴، اولین دیوار مهربانی در مشهد مقدس متولد شد! و بعد در سایر استان های کشور و اینک کشورهای جهان …!! مبتکر این ایده ی اخلاقی و انسانی از اهالی شیروان از خراسان شمالی بوده است.

برخی از مخالفانش (افراطیون منفی) او را شیادی می دانند! که خود را حکیم می خواند و برخی از طرفدارانش (افراطیون مثبت) او را پدر فلسفه نوین! پدر فلسفه جدید! پدر فلسفه مدرن! بزرگترین فیلسوف ایران! بزرگترین فیلسوف جهان! چهارمین حکیم بزرگ ایران! و البته درباره‌ی او نیز کتاب ها نوشته اند …

او کیست؟! نامش مجتبی است و شهرتش شرکاء ، بنحوه ی مجمل می توان گفت که درباره اش هم مخالفانش کم لطفی کرده اند که او را شیاد خوانده اند و هم طرفدارانش در حق حکمت و فلسفه ناسپاس کرده اند که اور را “حکیم بزرگ ! ” و بزرگترین فیلسوف ایران و جهان قلمداد کرده اند!

در این که او انسانی مهرورز، اندیشمند و دانا بوده است تردیدی نیست اما القاب ” حکیم ” ، ” فیلسوف ” از طرفی و شیاد از طرف دیگر … !!

براستی برخی از ما ایرانیان (که عده ای اندک نیستیم) چه قدر راحت انسان ها را تا اوج افلاک در اثر کم دانشی و جهالت بالا می بریم و چه قدر آسان در اثر غفلت آنان را از آن بلندای بزرگی بر نشیب و فرود زمین ساقط می کنیم!!

دیدگاه های این ایرانی پاک تبار در کتاب هایش کتاب سرخ و آرمان نامه، مصاحبه هایش ، هشت اصل اندیشه اش و برخی از جملاتش در کتاب ۵۱۵ گفتار نیک قابل پذیرش هستند، (مثلاً دیوار مهربانی) تعدادی قابل نقد و … هستند.

ان شاءالله در مجالی دیگر بدان خواهیم پرداخت. آن چه اکنون مهم است این است که در فضای مجازی آن چنان در باره ی ایشان تبلیغ شده است که هیچ فلسفه ای و فیلسوفی فرصت و رخصت تنفس و تکلم را ندارد!!! او خود را  ” اُرُد ”  طرفدارانش نیز خود را ” اُرُدیست” و نحله فکریش را اُرُدیسم می دانند!!

در آینده نزدیک ما از دو منظر (عقلانیت و دیانت) اندیشه های وی را نقد خواهیم نمود. ان شاءالله

 

« من از رخت بر دیوار دانستم

که آدم “می شود” “دیوار”

کزین طوفان رحمت های رحمانی

چه اعجازی کند آن دلبر و دلدار

در این فصل و همه ایام سبحانی

چه اعطایی کند آن حضرت دادار

وزین اندیشه های ناب ایرانی

جهان خفتگی گردد چنین بیدار

در این مهرانه های پاک اسلامی

جماد بی دل و بی جان شود هشیار »

« حیران»

 

هومان مرادی اشکفتی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ایذه

 

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=44939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. سلام…همگی نخسته….خووووووش اومدیدآقای مرادی دلمون خواست یه بار یه چیزی بنویسید صاف و پوست کنده بفهمیم مقصودتون چیه!!!!؟؟//فقط همینقدر بگم که مهم نیست یه رسم خوب مال کجاست…پیغمبر مگه نفرمودن علم رو از چین هم شده فرا بگیرید!!!پس تلاش در جهت اینکه بگیم طراح این ایده یک ایرانی نیک سرشت بوده به عقیده حقیر کاری بیهوده و عبث ….من میگم هر رسم خوبی هم باشه اگه مردم یک سرزمین نتونن با نیت نیک به دستش بیارن هیچ ارزشی نداره…برخی مردم شهرم با دیوار مهربانی نامهربان بودن(ولودر حدنیت)که البته العمال بالنیات….حالا شما بگو حتی پیغمبر هم ایده این طرح رو میداد بازم اگ حق مطلب ادا نشه..اجحافه….ضمن اینکه منتظر هیچ جوابی ازسمت شا نیستم سپاسگزاری میکنم….البته به عنوان یه کاربر معمولی و در حدی که نظرم مهم باشه اعلام میکنم خواهش میکنم تمام کنید این مقالاتتون رووسپاس بیکرانوالسلام.

    • سلام، درود و سپاس آری، “إنّما الأعمال بالنیّات” هدف این نبوده است که مشخص شود رسم و سنت خوب از آن چه کسی است، بلکه مقصود ریشه شناسی خیرات است، نه افراد. لازم است بدانید که به قول یکی از بزرگان « دستم را قلم می کنم و قلمم را از دست نمی گذارم ،
      چشم هایم را کور می کنم ، گوشهایم را کر می کنم ، پاهایم را می شکنم ،
      انگشتم را بند بند می برم ، سینه ام را می شکافم ، قلبم را می کشم ، حتی
      زبانم را می برم و لبم را می دوزم…. اما قلمم را … »با احترام و ارادت

  2. درود بر مغز متفکر ایلمان عالی و به جا بود.بنده که کمترین اطلاعی در این مورد نمیدانستم.تشکر   منتظر ادامه مطلب هستیم.مرد دانش   درود بر شما

  3. ببخشید  نداشتم…نه نمیدانستم.ممنون سعی کنم با کسی  که دیدگاه و طرز فکر خاصی داره  و  موضوعات مختلف از جنبه های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار میده  آنچنان که شایسته اوست با ادب  بر

  4. با سپاس فراوان از شما برای توجه به فرهنگ مهربانی که فراموش شده

  5. جناب آقای مرادی از سرمایه های علمی این شهر هستن .مطالب ایشان علمی و فلسفی هستن و مقاله های ایشان در زمینه های مختلف سودمند ومفید فایده هستن.

  6. جناب آقای ناشناس باسلام و درود. جناب استاد مرادی بحث دیوار مهربانی را ریشه یابی کردن و ما افتخار میکنیم که ابتکار ایرانیان بوده و مقصود آقای مرادی در تمام نوشته های ایشان کاملا روشن و واضع می باشد اما نیاز به کمی دقت و دوراندیشی دارد . بهرحال ایشان چهره علمی و تخصصی مورد وثوق مردم ایذه می باشند برای ایشان موفقیت آرزو داریم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.