تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
6

رفع بن‌ بست‌های فنی در مذاکرات اخیر/ اراده سیاسی زیادی در طرف مقابل وجود دارد

  • کد خبر : 8242
  • 16 اسفند 1393 - 15:23

عصر ایذه: رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در شرایط و موضعی قرار گرفته که آن‌ها […]

عصر ایذه: رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در شرایط و موضعی قرار گرفته که آن‌ها ناچار هستند تا از در تعامل با ما درآینده گفت: در دو جلسه‌ای که حضور پیدا کردم، احساس کردم اراده سیاسی هم تا حدود زیادی در طرف مقابل وجود دارد.
IMG18230028

به گزارش پایگاه خبری عصر ایذه به نقل از  باشگاه خبرنگاران، «علی‌اکبر صالحی»، در رابطه با حضور خود در جریان مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: ما در مذاکرات با یک بن‌بستی روبرو شده‌ایم و با تشخیص مقامات بالاتر و مسئولین نظام قرار شد بنده شخصاً در مذاکرات حضور پیدا کنم و در جزئیات مسائل فنی با بالاترین مقام طرف مقابل که وزیر انرژی امریکا است وارد گفتگو شوم، به نظر بنده این دو جلسه مثمر ثمر بوده و قدم‌های خوبی برداشتیم.

وی در ادامه افزود: نمی‌توانم وارد جزئیات جلسات شوم اما محورهایی که با طرف مقابل وارد گفتگو شدیم شامل بحث غنی‌سازی، بحث راکتور تحقیقاتی اراک، بحث تحقیق و توسعه، بحث فردو بود و همچنین به علاوه مسائل جزئی و کوچک‌تر دیگر به گفتگو پرداختیم.

صالحی با بیان این که در بحث مربوط به غنی‌سازی و راکتور تحقیقاتی اراک قدم‌های بسیار خوبی را برداشتیم، افزود: ما می‌توانیم دغدغه ساختگی و نگرانی آن‌ها را برطرف کنیم، با استفاده از پیشنهادهای فنی که ارائه داده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: از منافع ملی و انرژی هسته‌ای و دستاوردهایی که ایجاد شده دفاع خواهیم کرد.

وی با اشاره به این که در مجموع مذاکرات متوازنی برقرار بود، اظهار داشت: به اعتبار این که بنده سبقه سیاسی داشتم و تصادفاً در این زمینه مقداری فعالیت و همچنین آشنایی فنی و علمی داشتم، در این دو جلسه کمک کرد بن‌بست‌های فنی برطرف شود؛ البته این موضوع، فنی،‌ سیاسی و حقوقی است.
صالحی با تأکید بر این که اگر ابعاد فنی این موضوع را به نحوی حل و فصل کنیم، به نوعی مسائل حقوقی هم حل و فصل می‌شود و همچنین پس از آن زمینه سیاسی آسان‌تر می‌شود، گفت: حضور بنده در این مذاکرات کمک به عزیزانی کرد که در بعد سیاسی فعالیت می‌کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در کشور ما خوشبختانه اراده سیاسی وجود دارد و در این دو جلسه‌ای که حضور پیدا کردم، احساس کردم اراده سیاسی هم تا حدود زیادی در طرف مقابل وجود دارد.
وی افزود: این موضوع به اعتبار این واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران در شرایط و موضعی قرار گرفته که آن‌ها ناچار هستند تا از در تعامل با ما درآیند،‌ موضع ما شرایط بسیار عزتمندانه‌ای است و با توجه به اتفاقاتی که در منطقه رخ می‌دهد و با توجه به حمایت مردم از دولت آن‌ها بهتر دیدند که هرچه سریع‌تراز در تعامل با ما درآیند و موضوع را حل و فصل کنند.

صالحی با اشاره به این که پرونده ساختگی علیه ایران از سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شد افزود: در حال حاضر قریب ۱۳ سال است که این پرونده را برای ایران ایجاد کرده‌اند اما هدف‌شان این بود که یک نوع ایران‌هراسی ایجاد کنند و افکار کشورهای دیگر را نسبت به ما برانگیزند، البته برعکس شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: مردم دنیا و کشورهای اسلامی و منطقه احترام خاصی برای ملت کشور ما قائل هستند و می‌بینند ملت چگونه از حق خودشان دفاع می‌کنند.

وی با بیان این که متأسفانه دیوار بی‌اعتمادی در این چند سال بلندتر شد و برداشت غلط، استنباط و درک نادرست از ما داشتند، البته بخشی از آن به خاطر غلفت خودشان بود و بخش قابل توجهی از آن هم ناشی از دخالت دیگرانی بود که منافع‌شان را در بحران می‌دیدند، افزود: این بحران ساختگی که علیه جمهوری اسلامی ایران درست کرده بودند، موضوع مورد علاقه عده‌ای در منطقه و همچنین رژیم صهیونیستی بود.

صالحی با اشاره به این که کشورهایی در منطقه و رژیم صهیونیستی علاقه‌ای به حل و فصل این موضوع نداشتند و منافع‌شان را در ادامه این بحران و تشنج‌آفرینی در منطقه، داعش، تروریسم، افراطگرایی می‌دیدند و البته برخی از دولت‌های دیگر در منطقه در این مسیر حرکت می‌کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که غرب از حداقل منطق تبعیت می‌کند، گفت: آن‌ها به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم فشار نمی‌شود و اگر کشوری بود که تسلیم می‌شد، در جنگ ۸ ساله تسلیم شده بود. آن زمان که غرب و شرق علیه ما بسیج شده بودند، ما در نهایت مظلومیت و تنهایی استقامت کردیم و سربلند بیرون آمدیم اما شما ببینید دشمنان ما در کجا قرار دارند و آن‌هایی که جنگ را برافروختند کجا هستند و این موضوع واقعیتی است که نمی‌توان کتمان کرد. البته فشارهایی هم وجود داشت اما دستاوردهایی را هم برای ما به ارمغان آورد.

صالحی گفت: بنده از ابتدای انقلاب در جاهای مختلف مسئولیت‌هایی را داشته‌ام و درک و استنباط از مسیر تحولات کشورمان را حس کردم و می‌دانم کشور در چه وضعیتی قرار دارد، البته در حال حاضر کشور در سکوی جهش قرار گرفته و اگر یکی دو گردنه را عبور کنیم، آینده روشن و تابناکی خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: طرف مقابل دید که این ملت با توکل بر خدا و انسجام دولت و ملت و همچنین جهت‌گیری حق‌مدارانه و با شالوده حکمرانی که دارد ناچار است با این ملت کنار آید، البته این از روی دلسوزی و خیرخواهی نیست و از روی بنیه مقتدرانه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران از خودش نشان داده است و موجب شده آن‌ها با ما کنار آیند و در حال حاضر مسیرمان را پیش می‌بریم.
وی درباره اظهارات برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر چیدمان سانتریفیوز توسط آمریکا اظهار اشت: این پیشنهاد آن‌ها بود و بزرگ‌ترین دستاوردی که ایجاد شد در بعد فنی حاصل شد، زیرا حسنی که وجود دارد این است که در عالم فن دو ضرب در دو چهار می‌شود اما در عالم سیاست امکان دارد هر عددی به دست آید که جمهوری اسلامی ایران توانست با منطق در جلسه‌ای که صاحبان فناوری آمریکا هم حضور داشتند، خودش را از این پیشنهاد رها کند و آن‌ها خود اعتراف کردند این پیشنهاد، پیشنهاد معقولی نیست و اگر توافقی صورت بگیرد، تغییر چیدمان سانتریفیوژ نداریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تغییر طراحی راکتور آب سنگین و زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها گفت: راکتور اراک به عنوان راکتور آب سنگین باقی خواهد ماند اما با تغییراتی که در بازنگری در طراحی ایجاد می‌کنیم، نگرانی‌ها برطرف می‌شود و این از موضوعات مذاکره و چالش‌برانگیز بود و همواره اعلام کردیم که در چارچوب پادمان‌های بین‌المللی و فنی و اصول منطقی آماده‌ایم نگرانی‌ها را برطرف کنیم که تا به امروز خوب بوده است.
صالحی درباره مهم‌ترین موانع رسیدن به توافق گفت: نمی‌توانیم وارد جزئیات شویم و در مسائلی همچون فُردو مذاکره کرده‌ایم و پیشنهادات ما معقول و منطقی‌ است و اصولی که پیروی می‌کنیم حفظ هویت و نشاط فناوری هسته‌ای و حرکت رو به جلوست.
وی یادآور شد: این مذاکرات چالشی است و باید به اصول خود پایبند باشیم و با دلایل علمی نگرانی طرف مقابل را برطرف کنیم و منطق ما منطق مورد قبولی بوده و امیدواریم بتوانیم در جلسات بعدی به نتیجه برسیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که ما دوره اعتمادسازی را زمان X اعلام کردیم و یک زمان مشخصی تعریف نشده، تأکید کرد: پیشنهادات مختلفی اعم از ۱۰ سال و بیشتر از ۱۰ سال مطرح بوده و درباره زمان اعتمادسازی تصمیمی گرفته نشده که مورد قبول طرفین باشد.
صالحی با اشاره به تلاش فرزندان ملت ایران در حفظ دستاوردهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ فرزندان ملت در سازمان انرژی اتمی دستیابی به سانتریفیوژهای جدید است و ما در خصوص حفظ دستاورد مشکلی نداریم و مذاکراتی در مورد برخی امور مربوط به زمان تولید انجام شده و رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند ظرفیت ما این است که ۱۹۰ هزار سو ظرفیت سانتریفیوژ ماست و این تأمین کننده نیاز نیروگاه بوشهر است.
وی یادآور شد: در راستای سانتریفیوژ‌های نسل جدید قدم برمی‌داریم و با قدرت تحقیق و توسعه را ادامه می‌دهیم و طرفین در مذاکرات درخواست‌هایی دارند که تلاش بر این است که این درخواست‌ها تعدیل شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اقدام مشترک ژنو ۳ درباره تحقیق و توسعه و تلاش غرب در راستای خدشه وارد کردن به این قانون ادامه داد: باید با صبر و حوصله پیش برویم و برآشفته نشویم و ملت ما نشان دادند که مردمی صبور هستند.
صالحی یادآور شد: مردم ما پشتیبان نظام و دولتند و با پشتیبانی ملت، دولت مذاکره می‌کند و اگر دولت احساس کند که ملت حمایت نمی‌کند، نمی‌تواند با این اقتدار حضور پیدا کند و ما هم به سهم خود کمک می‌کنیم که دستاورد مورد نظر (نتیجه مذاکرات هسته‌ای) برد – برد باشد و من نسبت به آینده خوش بین هستم و ما تدبیر را انجام می‌دهیم و تقدیر دست خداست.
وی با اشاره به دور بعدی مذاکرات که در هفته آینده برگزار می‌شود و تقاضای حضور طرفین (طرف داخلی و طرف مذاکره کننده) برای حضور رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: من برای حضور در بار اول شرط گذاشتم که همتای ما هم حضور پیدا کند که خوشبختانه روی شرطم ایستادم و این شرط محقق شد و عزت ملت ایران محفوظ ماند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان درباره این که چگونه در مذاکرات حضور یافت، خاطرنشان کرد: به هر حال تصمیمی بوده که مسئولین نظام گرفتند تا بنده در مذاکرات شرکت کنم و قبلاً هم همکاران شرکت می‌کردند.
لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=8242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.