تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
6

روغنی بی نظیر با خواص خوراکی، درمانی و آرایشی

  • کد خبر : 22789
  • 26 خرداد 1394 - 1:37

بیش از ۷۵۰۰ سال است که کنجد در هند مورد استفاده است و مردم چین نیز از ۵۰۰۰ سال گذشته […]

بیش از ۷۵۰۰ سال است که کنجد در هند مورد استفاده است و مردم چین نیز از ۵۰۰۰ سال گذشته از خواص این دانه بهره می برند. این گیاه مقاومت بالایی نسبت به خشکی دارد و به همین دلیل برای تهیه روغن قابل بهره برداری است. کشت دانه های کنجد پس از این کشورها در آمریکا و به تدریج در همه مناطق دنیا رایج شد.

 

سرویس سلامت و خانواده عصر ایذه: امروزه روغن کنجد کاربرد زیادی در آشپزی آسیا دارد و در چین، کره و ژاپن نیز به خاطر خواص پزشکی و درمانی معروف است. در کشورهای غربی نیز از روغن کنجد برای تهیه صابون، مارگارین و محصولات آرایشی استفاده می شود. چین بزرگترین تولید کننده روغن کنجد است و سالانه بیش از ۳ میلیون تن دانه کنجد در این کشور کشت می شود که نیمی از آن برای تهیه روغن کاربرد دارد.

 

 

ترکیبات موجود در روغن کنجد

دانه ها و روغن کنجد سرشار از ترکیبات مفیدی هستند که از جمله عبارتند از:

 

آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد که عامل پیشرفت بیماری های قلبی عروقی، بعضی سرطان ها و دیگر بیماری های مرتبط با پیری هستند، محافظت می کنند.لیگنام: این ترکیبات گیاهی خواص آنتی اکسیدانی دارد و در کاهش چربی خون و فشار خون نقش دارند.ویتامین Eمواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیوم، منگنز، آهن، روی و مس.ویتامین های B3, B2, B1 و  B6فولات یا ویتامینB9 که در تشکیل همه سلول های بدن از جمله گلبول های قرمز نقش دارد.

 

کاربرد روغن کنجد

ویژگی های خاص روغن و دانه های کنجد باعث شده تا تاثیر بالایی در پیشگیری از برخی بیماری های قلبی عروقی، بعضی سرطان ها و بی نظمی کلسترول خوب و بد داشته باشد.

 

آشپزی

روغن کنجد خام را می توان در سالاد یا غذا استفاده کرد. البته می توان دانه های کنجد را به شکل کامل یا پودر در انواع نان ها و شیرینی ها مصرف نمود. روغن حرارت دیده کنجد طعم خاصی دارد و توصیه می شود چند قطره از آن در انتهای مراحل پخت غذا افزوده شود.

 

 

آرایشی

یکی از ویژگی های روغن کنجد این است که به سرعت جذب پوست می شود و به همین دلیل برای ماساژ کاربرد دارد. از جمله دیگر خواص روغن کنجد در مورد پوست و زیبایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

حفظ نرمی و حالت کشسانی پوست به خصوص در موارد پسوریاز ( نوعی بیماری پوستی ارثی) و پوست خشکمحافظت طبیعی از اپیدرم پوست در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید و کلر موجود در آب استخرتسریع بهبود جای زخم ها و کاهش ترک های پوستمحافظت از پوست در برابر میکروب های بیماری زا به خصوص آکنهتقویت پوست سر کودکان، برطرف شده شپش های سر و کنترل تشکیل شوره های خشکپیشگیری از سوختگی و قرمزی پاهای نوزادان همچنین شستشوی دهان با روغن کنجد به کاهش ۸۵% باکتری های عامل بیماری های التهاب لثه کمک می کند. ماساژ مفاصل برای تحریک انرژی این قسمت ها مفید است.

 

نگهداری از روغن کنجد

روغن کنجد را می توان تا یک سال و نیم نگهداری کرد البته به شرط اینکه در محلی خنک، خشک، دور از نور  و در ظرفی بدون منفذ برای جلوگیری از اکسیداسیون هوا باشد. دانه های کنجد را نیز می توان با همین شرایط محافظت یک سال و حتی بیشتر نگهداری کرد.

 

منبع:www.ComprendreChoisir.com

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=22789

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.