تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
7

شاخص‌های یک نماینده مجلس

  • کد خبر : 43129
  • 06 دی 1394 - 12:05
شاخص‌های یک نماینده مجلس

عصر ایذه: طبق فرموده امام صادق علیه السلام باید صداقت و امانتداری افراد را سنجیده و آنگاه به آنان اعتماد […]

عصر ایذه: طبق فرموده امام صادق علیه السلام باید صداقت و امانتداری افراد را سنجیده و آنگاه به آنان اعتماد نمود .

آن حضرت ضمن حدیثی می فرماید: «لا تغتروا بصلاتهم ولا بصیامهم، فان الرجل ربما لهج بالصلاه والصوم حتی لو ترکه استوحش ولکن اختبروهم عند صدق الحدیث واداء الامان ( اصول کافی، باب الصدق و اداء الامانه، حدیث ۲)

به نماز و روزه افراد فریفته نشوید، چرا که شخص گاهی به نماز و روزه عادت کرده که اگر آن را رها کند احساس وحشت می کند . اما [برای شناخت افراد]، آنان را با میزان راستگویی و امانتداری بیازمایید.»
از منظر مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تمام مسئولیت‌های اجتماعی و سمت‌های مختلف حکومتی که از جمله آنها نمایندگی مجلس شورای اسلامی می باشد، در ردیف امانتهای سنگین به شمار می آید.
آن حضرت در نامه خود به یکی از کارگزارانش به نام اشعث بن قیس در آذربایجان می نویسد: «وان عملک لیس لک بطعمه ولکنه فی عنقک امانه (نهج البلاغه، نامه ۵ ) همانا این مسئولیت و پست تو، برایت طعمه نیست [که از آن به نفع خودواطرافیانت بهره گیری]  بلکه امانتی بر عهده توست.»
امام علی(ع) در نامه  ۴۵ نهج البلاغه خطاب به والی خود عثمان ابن حنیف که ظاهراً به فرمایش حضرت خطا کرده و دعوت مهمانی اشراف را قبول کرده و موجبات ناراحتی توده مردم را فراهم کرده می فرماید: «ای عثمان ابن حنیف شنیده ام که تو را به مهمانی خاصی دعوت کرده اند و تو شتابان رفته ای و خورش های رنگارنگ خورده ای آیا در آن لحظه نمی دانستی که تحت حکومت تو مردمی هستند که حتی یکبار سیری را به یاد ندارند…

ای عثمان ابن حنیف هرکس را مولا یی است و من مولا ی تو هستم. من در حالی که می توانستم عسل مصفا بخورم به دو قرص نان جو اکتفا کرده ام. تو نمی توانی مثل من باشی اما حداقل حدود حکومت علی را رعایت کن.با عنایت به فرموده امام علی علیه سلام نمایندگان بایستی زندگی ساده و مردمی داشته باشند همانند حضرت امام و مقام معظم رهبری. تا درد مردم را بفهمند و فشار سنگین تورم را که شانه های آنان را خرد کرده احساس کنند و آن وقت می توانند وظیفه خود را انجام دهند.
یکی دیگر از مصادیق انتخاب در حوزه زندگی اجتماعی،‌ انتخاب وکلا و نمایندگان مردم، جهت اداره امور سیاسی و اجتماعی به نمایندگی از مردم است. در نظام جمهوری اسلامی بر اساس تفکیک وظایف و اختیاراتی که بین قوای سه‌گانه شده است.

بحث قانونگذاری و نظارت بر قوه مجریه بر عهده قوه مقننه متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذارده شده است. بر این اساس، یکی از مهم‌ترین انتخابات در انواع انتخابات سیاسی، ‌انتخابات مجلس شورای اسلامی است که به دلیل گستردگی و اهمیت حوزه کاری آن قطعاً انتخاب اعضای آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

اکنون نیز که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، توجه به ویژگی‌های این افراد و دقت در انتخاب فرد مناسب ضروری می‌نماید. در رابطه با صلاحیت نمایندگان امام خمینی(ره)، فرمودند:  نماینده مجلس باید وفادار به مردم بوده، طعم تلخ فقر را چشیده باشد و در قول و عمل مدافع اسلام ناب محمدی باشد.

بفرموده امام راحل یک نماینده خوب باید زجر کشیده و درد کشیده باشد یعنی از داخل قشر پایین یا متوسطه جامعه باشد که بتوان درد آنها را حس  کرده و دردشان را درد خود بداند و همیشه در پی رفع مشکلات آنان باشد.

 

نماینده باید مطلع به مسائل سیاسی و اسلام  باشد یعنی هم مسائل روز جامعه خود سر دربیاورد و هم از مسائل جهانی سر در بیاورد و بی تفاوت نباشد و متعهد به دین خدا و باورهای مردم باشد.
یکی از تصورات اشتباهی که در ذهن عموم مردم در رابطه با وظیفه نمایندگان مجلس می‌باشد، این است که وظیفه اصلی نمایندگان، پیگیری و جذب امکانات مختلف برای حوزه انتخابی خود است. بر همین اساس یکی از راهکارهای تبلیغاتی نمایندگان این است که وعده‌‌های مختلفی در زمینه‌ پروژه‌های عمرانی و رفاهی به مردم منطقه خود می‌دهند که بسیاری از این وعده‌ها غیر عملی است، در حالی که اساساً نماینده منتخب مردم یک حوزه انتخابی است که به عنوان نماینده افکار عمومی آن بخش از کشور،‌ در بحث قانونگذاری و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی ایفای نقش نماید.

بر طبق این آیه قرآن  کریم که « یا ایهاالذین آمنو لم تقولون مالا  تفعلون کبرمقتا  عندالله  ان تقولو مالا تفعلون»  نماینده باید  به مردم  قولی  را بدهد  که  بتواند  به آن عمل نماید  نه به خاطر رای  آوردن، آنها را سرکار گذاشته  و به وعده های فریبنده دلخوش  نماید.  او باید بداند که بالا خره  مردم به حقیقت  دست پیدا خواهند کرد.

بر این اساس، مقام معظم رهبری در بحث انتخاب نماینده می‌فرمایند: وظیفه نماینده این است که بتواند قانون مورد نیاز کشور را پیدا کند، آن قانون را جعل کند. وقتى قانون شد ‌ـ یعنى قاعده‏اى گذاشته می‌شود ‌ـ

دستگاه‌هاى اجرایى و قضایى مجبورند برطبق قانون عمل بکنند و عمل می‌کنند. وعده ‏هاى غیرعملى دادن، وعده‏ هاى بزرگ دادن، اینها ملاک نیست؛ باید مردم توجه کنند؛ گاهى علامت منفى هم هست.

باعنایت به فرمایش مقام معظم رهبری یک نماینده توانا باید آشنایی و شناخت لازم نسبت به قانون اساسی و قوانین عمومی و وضع شده هم داشته باشد . یعنی از قوانین سر دربیاورد و در مجلس بتواند خوب را از بد تشخیص دهد و صاحب رأی باشد و اظهار نظر نماید و در بحث های مجلس شرکت و دخالت داشته باشد.

 

 

 

مجلس

از ویژگی های دیگرنماینده تجربه کاری نماینده که تجربه بالاتر از علم است چون اگر نماینده ای کار نکرده باشد و چاره کارها و انجام آنها را نداند تازه اول کار اوست و فردی بی تجربه می باشد که باید در پی تجربه لازم بر آید اگر نماینده ای در این راه موانع و مشکلات و پیچ و خم های اداری را تجربه کرده باشد و کارکشته و آشنا به ابزار باشد سریعتر و زودتر می تواند در صدد رفع آنها برآید و وقتی با تجربه باشد کاردان هم هست و تأثیرگذاری و نفوذ او هم بیشتر است و نواقص و نیازهای قانونی مردم را هم می داند.
نماینده موفق نماینده ایست که قبل از انتخابات یک برنامه قوی و کارشناسی شده در همه ابعاد با مشورت متخصصان متعهد و نخبگان درد آشنا به حوزه انتخابیه اش فراهم نماید و از مشارکت مردمی که به وی رأی داده اند و به عنوان پشتوانه مردمی او را به مجلس فرستاده اند آنها را در جریان کارخود بگذارد و در مواردی که با مشکلی و یا مانعی برخورد نمود از افکار عمومی حداقل حوزه استحفاظی خود به نحو مطلوب استفاده نماید و به عنوان اهرمی قدرتمند مسئولان امر را متوجه رفع گرفتاری ها و مشکلات آنها بنماید.
نفوذ و شخصیت فردی میتوانند یکی دیگر از خصلت های یک نماینده خوب میباشد که در بیشتر کارها مخصوصاً ارتباط با مسئولین رده بالای کشور کارساز می باشد.با اشنایی و ارتباط و مشورت و کمک و … خیلی از مشکلات قابل حل هستند. یک نماینده خوب کسی است که دارای  روابط عمومی بالا باشد. نماینده موفق باید شجاع باشد بتواند در مقابل دولت با شجاعت و قدرت بر حق و حقوق مردم پافشاری و استقامت نماید و از  خود فداکاری  نشان داده و از هیچ کوششی دریغ نورزد و از کسی نهراسد و منافع عمومی مردم را بر منافع خود ترجیح دهد و در راه پیشرفت جامعه و مردم حاضر باشد از حق خود بگذرد.
در آخر این مقال یادآوری این نکته شایسته است که یک وکیل مسلمان و شیعه که پیرو علی علیه السلام و دلسوز کشور و مردم متدین آن می باشد، همیشه این شعار علوی را آویزه گوش خود قرار می دهد که آن حضرت می فرماید: «اللهم انک تعلم انه لم یکن الذی کان منا منافسه فی سلطان ولا التماس شی ء من فضول الحطام، ولکن لنرد المعالم من دینک ونظهر الاصلاح فی بلادک، فیامن المظلومون من عبادک و تقام المعطله من حدودک(نهج البلاغه، خطبه ۱۳۱)

خداوندا! تو می دانی که فعالیت های ما تلاش های رقابت جویانه برای کسب قدرت نبود و در جستجوی ثروت و امکانات افزون تر دنیوی انجام نیافت، بلکه هدف ما [از بدست گرفتن قدرت] فقط بازگرداندن نشانه های دین تو و اظهار اصلاح در سرزمینهای تو بود تا مظلومان از بندگانت امنیت یابند و قوانین معطل [و متروک] شده ات برپای داشته شود .»
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
مهران فتحی مقدم

مدرس دانشگاه

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=43129

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. امیدواریم که موارد عنوان شده رو نماینده آینده، ملاک قرار بده

  2. واقعا موافقم که یک نماینده باید شجاع و با تقوا باشد البته درعمل

  3. سلام خسته نباشید
    اگر واقع نگر و منطقی باشیم واقعا این صحبت ها توی این دوره زمونه شعار هست
    مطمئن باشید همه اولش با این آرمانها میخوان برن سرکار
    هیچکس از دوست نداره خدا ازش راضی نباشه
    اما خودمان را گول نزنیم و ما این دوره زمونه نیاز به مطالبی داریم که بتونه راهگشا باشه و نه اینکه فقط بگیم
    چون بقول امام (ره) : عالم محضر خداست و در محضر خدا معصیت نکنیم
    معصیت فقط گناه بد نیس همین گول زدن ها همین شعارهای دروغین و ..
    مستدام و عاقل باشید

  4. با سلام …ویژگی ها و معیارهای یک نماینده ی خوب را بسیار عالی و کامل بیان کرده اید. واقعا تک تک این خصوصیات برای یک نماینده ی خوب لازم است . با مطالعه ی این مقاله , بیشتر احساس مسئولیت کردم .اینکه من هم مسئولیت سنگینی بر عهده دارم برای انتخاب یک نماینده که این ویژگی ها و خصوصیات را داشته باشد. با تشکر 

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.