تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
15
علمای خوزستان:

انتقال آب کارون حرام شرعی و ظلم در حق مردم خوزستان است

  • کد خبر : 48513
  • 02 مرداد 1395 - 6:14
انتقال آب کارون حرام شرعی و ظلم در حق مردم خوزستان است

علمای خوزستان در گفتگوها، بیانیه‌ها و اظهارات جدید خود انتقال آب کارون را ظلم در حق مردم خوزستان و حرام شرعی عنوان کردند.

به گزارش عصر ایذه، اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر «انتقال آب کارون به کرمان باقیات‌صالحات است»، سبب واکنش علما و نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان شده است.

آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری بابیان اینکه در زمستان اخیر شاهد بارندگی خوبی بودیم و دریاچه سدها پر شد، اظهار داشت: ولی بااین‌حال هنوز سازمان آب و برق و مدیر آن اجازه کشاورزی را به برخی از کشاورزان خوزستانی ندادند و اعلام کردند، آب نداریم.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه در سالی که بارندگی خوب بود ما شاهد این معضلات و سختی‌ها هستیم، عنوان کرد: ما اکنون با این بحران‌ها مواجه هستیم و خیلی عجیب است که از زبان برخی از مشاهیر می‌شنویم که این آب باید منتقل شود.

زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان بابیان اینکه بنا ندارم به‌عنوان یک فرد جواب این شخص را بدهم، تصریح کرد: از زبان مردم خوزستان می‌گویم که فرد زن و مرد خوزستانی اجازه انتقال یک قطره از آب‌های خوزستان را نخواهند داد.

بنا بر رساله امام خمینی (ره) انتقال آب حرام است

آیت‌الله عباس کعبی نیز با صدور بیانیه‌ای برای بار دیگر موضع خود را درباره انتقال آب کارون اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: انتقال آب کارون به فلات مرکزی برای مصارف کشاورزی و صنعتی بر اساس آنچه در مسئله «بیست و نهم» احیای موات «تحریر الوسیله» امام راحل قدس سره الشریف و مسائل بعدازآن آمده است، حرام شرعی و ضمانت آور است؛ زیرا برخلاف حق سبق و اولویت در موارد تزاحم حقوق و باعث ضرر فاحش به مردم شریف استان خوزستان، خشک شدن و مردن هزاران هزار هکتار نخلستان و زمین کشاورزی است.

محرومیت از آب کشاورزی حتی درکشت صیفی‌جات تأثیر منفی گذاشته و نیز باعث تغییر اکوسیستم طبیعی استان خوزستان و یک جنایت محیط زیستی شده است.

یکی از عوامل پایه‌ای ریز گردها همین امر است. از شورای عالی آب و هیئت دولت و دستگاه‌های نظارتی کشور می‌خواهم قانون و شرع را اعمال کنند به فریاد مردم ولایتمدار و انقلابی خوزستان، کربلای ایران برسند و جلوی محرومیت بیشتر و این ظلم آشکار و تبعیض ناروا و بی‌عدالتی را بگیرند که فردا دیر است. اقدام هماهنگ نمایندگان مجلس خبرگان رهبری استان خوزستان و نیز نمایندگان خوزستانی مجلس شورای اسلامی برای مقابله با بحران آب و مدیریت صحیح مطالبات مردم حداقل انتظار برای استیفای حق قانونی و شرعی مردم صبور نجیب خوزستان است.

انتقال آب، عین ظلم و بی‌عدالتی است

آیت‌الله محسن حیدری، نیز در گفتگو با رهیاب با اشاره به اینکه اصل قضیه انتقال آب برای مصارف شرب امر معقولی است و همه قبول دارند افزود: شورای عالی آب کشور انتقال آب را تصویب کرده که تا ۵۵۰ میلیون آب در سال از سرچشمه‌های رودخانه‌های خوزستان برداشت شود ولی چیزی که عملاً اتفاق افتاده عملاً فراتر از این حرف‌هاست محدود ۵ برابر آن مقدار تصویب‌شده است.

وی بابیان اینکه زمانی که مردم خوزستان درگیر جنگ بودند استان‌های دیگر مثل اصفهان و کرمان پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند تصریح کرد: به‌جای اینکه دولت واقعاً سازندگی انجام دهد ماله‌کشی راه انداخته است چراکه اگر سازندگی می‌شد امروز مناطق حاشیه‌نشینی در خوزستان نبود یا بالاترین نرخ بیکاری در کشور را نداشتیم. قطعاً با برداشت بی‌رویه آب از سرچشمه‌های کارون در خوزستان حاشیه‌نشینی چندین برابر خواهد شد.

امام‌جمعه موقت اهواز مردم خوزستان را مستحق مجازات و مکافات انتقال آب ندانست و گفت: امسال حتی سازمان آب و برق در بعضی مناطق خوزستان مجوز کشت صیفی‌جات به خاطر کمبود آب به مردم نداد. خوزستان با فاجعه کمبود آب نه‌تنها برای کشاورزی حتی برای آب شرب مواجه است.

آیت‌الله حیدری تأکید کرد: انتقال آب از سرچشمه‌های کارون نه‌تنها باقیات‌الصالحات نیست بلکه عین ظلم، فساد و بی‌عدالتی است. کسی که انتقال آب را به کرمان باقیات‌الصالحات خوانده است باید از شهدا، پدر و مادر شهدا و همچنین از مردم دردمند و رنجور خوزستان عذرخواهی کند.

آیت‌الله حیدری خاطرنشان کرد: برداشت بی‌رویه آب از سرچشمه‌های کارون نه‌تنها ظلم به خوزستان است بلکه خیانت به مملکت اسلامی است بنابراین کسانی که درباره انتقال آب حرف‌هایی را مطرح می‌کنند باید در حرفشان تجدیدنظر و توبه کنند.

انتقال آب ظلمی آشکار در حق مردم خوزستان است

آیت‌الله عبدالکریم فرحانی نیز یکی دیگر از علمای خوزستانی بود که با صدور بیانیه نسبت به اظهارات هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داد. وی در این بیانیه نوشت: درحالی‌که دولت از طریق انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، دربی حل مشکل آب شرب سال‌های آینده‌ استان‌های فلات مرکزی است، مردم بخش‌های زیادی از استان‌ خوزستان، سالیان درازی است که از کمبود یا نبود آب سالم رنج می‌برند و در بسیاری از شهرها و روستاهای استان، آب شرب را به‌صورت بشکه‌ای خریداری می‌کنند! و تأسف و فاجعه این است که اعتبارات لازم برای تأمین آب شرب باکیفیت برای شهرهای استان خوزستان به‌مراتب کمتر از اعتبار سرسام‌آور پروژه‌های انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران است. چگونه است درحالی‌که مردم خوزستان به‌عنوان استان‌ اصلی حوزه‌ کارون، از کمبود یا نبود آب شرب رنج می‌برند آب استان به بخش‌های دیگر کشور انتقال می‌یابد؟

از طرف دیگر رئیس‌جمهور محترم در سفر استانی خود به مردم خوزستان وعده دادند که انتقال آب غیر شرب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان دیگر انجام نخواهد شد؛ اما امروز می‌بینیم که عملاً بنا بر اخبار واصله حدود ۵ برابر آن مقداری که درگذشته تصویب‌شده است انتقال می‌یابد که هرگونه انتقال، جهت مصارف کشاورزی و صنعتی، خلاف قانون و خلاف عدالت اجتماعی است.

اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان نه‌تنها به لحاظ اقتصادی، ‌اجتماعی و حقوق شرعی و قانونی موردقبول نیست بلکه بر اساس تحقیقات کارشناسان و با تکیه‌بر مستندات علمی، با توجه به تغییرات زیست‌محیطی، خشک شدن تالاب‌های مهمی همچون تالاب هورالعظیم، از بین رفتن نخلستان‌های اطراف شهرهای آبادان و خرمشهر به‌واسطه‌ی پیشروی آب دریا و شدت گرفتن و دائمی شدن پدیده ریز گردها، می‌بایست در همه طرح‌های انتقال آبی که در طول سالیان گذشته انجام‌شده، تجدیدنظر اساسی به عمل آید.

این‌جانب همان‌گونه که تاکنون در جلسات و برنامه‌های مختلفی در پی مقابله و حل این بحران بوده‌ام، از همه مدیران، بالأخص نمایندگان مجلس خبرگان رهبری استان خوزستان و نمایندگان خوزستانی مجلس شورای اسلامی، تقاضا دارم که در مقابل این ظلم ناروا و بی‌عدالتی آشکار بایستند و برای استیفای حق مردم صبور و رنج‌کشیده‌ی خوزستان از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.

چگونه می‌شود که آب خوزستان را کم کرد تا دیگر استان‌ها آباد شوند؟

آیت‌الله سید ابوالحسن حسن‌زاده نیز در گفتگو با رهیاب بابیان اینکه کمبود منابع آبی یک مسئله جهانی است، گفت: بحث ما این است که انتقال آب برای مناطق کم آب به چه قیمتی تمام می‌شود؟ آیا استان دیگری را با قطع کردن آب به روی استان دیگر باید آباد و سیراب کرد؟

امام‌جمعه موقت اهواز عنوان کرد: انتقال آب کارون توجیه اقتصادی، شرعی، سیاسی و امنیتی ندارد کشاورزی در خوزستان حرف اول را می‌زند و امرارمعاش جمعیت زیادی در استان از این مجرا است، چگونه می‌شود آب را بر این مردم بست یا ورود آب را کم کرد تا استان دیگری به توسعه برسد؟ قطعاً این قابل‌قبول نیست. انتقال آب به استان دیگر و فوت شدن ضروریات در استان دیگر نامش باقیات‌الصالحات نیست.

وی بابیان اینکه با توجه به اشراف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مسائل کشور مطرح کردن این اظهارات عجیب است، عنوان کرد: خوب است آیت‌الله هاشمی سفری به استان خوزستان داشته باشد تا با مرور خاطرات دفاع مقدس گوشه‌ای از مشکلات استان خوزستان را به چشم ببینند تا برای حل این مشکلات کمک کنند.

وی اضافه کرد: ما به آقای هاشمی و کسانی که خبرها را به وی می‌دهند توصیه می‌کنیم که نرخ بیکاری در خوزستان را با سایر استان‌ها مقایسه کند اگر گفتند نرخ بیکاری در خوزستان قابل‌قبول است ما می‌پذیریم اما هیچ باانصافی نمی‌گوید که در استان خوزستان نرخ بیکاری قابل‌قبول است. اشتغال با کشاورزی در خوزستان گره‌خورده است و اگر آبی نباشد کشاورزی و اشتغالی هم وجود نخواهد داشت

رهیاب

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=48513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.