تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
14
گزارش/

قتل عام ماهی های هور به خاطر وعده های عملی نشده ابتکار

  • کد خبر : 49159
  • 24 شهریور 1395 - 5:02

مرگ‌ومیر ده‌ها هزار قطعه ماهی در هورالعظیم در روزهای گذشته خبری بود که دل هم انسانی را آزرده‌خاطر کرد. خبری که صدایش هنوز به رئیس سازمان محیط‌زیست کشور نرسیده است.

به گزارش عصر ایذه، اهمیت محیط زیستی که در آن زندگی می‌کنیم امروزه برکسی پوشیده نیست چراکه با پیشرفت زندگی شهرنشینی آلودگی‌های ناشی از آن نیز بیشتر شده است.

بر این اساس سازمان محیط‌زیست نیز به باور بسیاری امروزه اهمیت بیشتری از وزارتخانه‌ها دارد لکن به عقیده بسیاری از کارشناسان ناکارآمدی در مدیریت امروز گریبان گیر سازمان محیط‌زیست شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان خوزستان نیز که در این سال‌های اخیر با مشکلات زیست‌محیطی عجیب‌وغریبی دست‌به‌گریبان است از این نوع مدیریت خانم‌رئیس! بی‌نصیب نمانده است.

مرگ‌ومیر ده‌ها هزار قطعه ماهی در هورالعظیم در روزهای گذشته خبری بود که دل هم انسانی را آزرده‌خاطر کرد. خبری که صدایش به گوش رسانه‌های آن ور آبی رسید ولی گویا هنوز به رئیس سازمان محیط‌زیست کشور نرسیده است.

قصه پر غصه این روزهای خوزستان تلخ‌تر از همیشه است، ارمغان خشکی تالاب هورالعظیم علاوه بر تشدید گردوخاک استان امسال نیز جان بسیاری از ماهی‌ها را گرفت اما گویا عده‌ای گوششان بدهکار این‌همه رنج مردم شهیدپرور خوزستان نیست.

تخریب تالاب و کم‌آبی این تالاب در سال‌های گذشته براثر عوامل مختلفی ایجادشده و موجب مشکلات فراوانی گردیده است. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور طی سه سال ۷ بار به استان خوزستان سفرکرده است و مشکلات تالاب هورالعظیم و گرد غبار در استان خوزستان از دستور کارهای همیشگی او بوده است ولی هرروز خبرهای ناخوشی از این تالاب به گوش مردم استان می‌رسد.

ابتکار طی سفر اخیرش به خوزستان گفته بود: شناسایی کانون‌های داخلی ریز گردها که یکی از عوامل آن تالاب هورالعظیم بود، گام مؤثری در جهت احیای این تالاب مهم به شمار می‌رود و با آبگیری آن، تعداد روزهای گردوغبار در استان خوزستان کاهش می‌یابد.

امروزه اما علیرغم اینکه روزهای گردوغباری خوزستان کم نشده است، خشکی تالاب به مرگ ده‌ها هزار ماهی منجر شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست خوزستان در خصوص مرگ ماهی‌های تالاب هورالعظیم در روزهای گذشته گفت: کم‌آبی در تالاب هورالعظیم موجب مرگ ده‌ها هزار قطعه ماهی در این تالاب شده و این تلفات درگشت‌های روزانه مرتباً دیده می‌شود.

حسن آقا شیرمحمدی افزود: هرچند در حال حاضر آن حرکت‌های عظیم نفتی که درگذشته در هورالعظیم انجام می‌شد، کنترل‌شده است ولی همین بخش که انجام می‌شود نیز موجب تخریب تالاب می‌شود. شرکت نفت با اقدام به ساخت جاده بین شرکت‌های نفتی فعال در هورالعظیم موجب شده که در برخی مناطق تالاب ارتباط آبی قطع شود و آب به گیاهان و جانداران نرسد.

این تنها گوشه‌ای از دردهای مردم خوزستان است، مردمی که از نفت فقط دودش و از باران تنگی نفس آن را تجربه می‌کنند.

خانم ابتکار امروزه سختی‌های مردمان رنج‌دیده خوزستان را می‌بیند و گویا ککش هم نمی‌گزد. وی سال گذشته وقتی صدای معترضان به سگ‌کشی را شنید، برآشفت و به معترضان پیوست و در جمع آنان از حمایت سگ‌ها گفت ولی امروز مرگ ماهی‌ها در خوزستان را نمی‌بیند و برای آن تره هم خورد نمی‌کند.

حمایت معصومه ابتکار از سگ‌ها در سال ۱۳۹۴ خبرساز شد. در فروردین همان سال بود که گروهی از حامیان حیوانات در اعتراض به سگ‌کشی در شیراز در مقابل سازمان حفاظت محیط‌زیست تجمع کردند. معصومه ابتکار نیز بلافاصله به میان معترضین رفت و معترضان به سگ آزاری را آرام کرد و قول داد که پیگیر موضوع باشد ولی همان سال مردم خوزستان نفسشان از وجود ریزگردها بالا نمی‌آمد و خبری از ابتکار در روزهای خاکی خوزستان نبود.

امروز نیز ده‌ها هزار ماهی در تالاب هورالعظیم خوزستان به دلیل کم‌آبی تلف‌شده است و بازهم خبری از ابتکار دولت نشد. کارنامه بانوی سیاسی محیط‌زیست فقط در خوزستان نشان می‌دهد که مدیریت این سازمان نیازمند تغییر جهت و تلاش مضاعفی برای بهبود شرایط زیست‌محیطی است.

 

رهیاب

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=49159

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.