تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
7

قراردادهای نفتی با اقتصاد مقاومتی کاملا مغایرت دارد

  • کد خبر : 49303
  • 09 مهر 1395 - 8:36
قراردادهای نفتی با اقتصاد مقاومتی کاملا مغایرت دارد

خادمی گفت: شاید این یک باجی ست که پیش بینی شده ما بدهیم چون توجیهی ندارد و همه سعی می کنند چراغ خاموش از این موضوع بگذریم حتی نمایندگان مجلس از این موضوع خبر ندارند .

به گزارش عصر ایذه، موضوع مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به آی.پی.سی (IPC) در دوران پسابرجام که از سال گذشته بحث‌های جنجالی و زیادی در میان کارشناسان این حوزه و همچنین اصحاب رسانه به راه انداخته است.

  این قراردادها کاملا با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد

در همین خصوص هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار باغملک نیوز با اشاره به اینکه این قراردادها کاملا با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد گفت : اقتصاد مقاومتی به معنای  استفاده بهینه از امکانات  ومنابع خودمان و بالابردن راندمان است اما این قراردادها با بلدوزر روی منابع و تخصص خودمان رفته و همه چیز را به خارجی ها واگذار کرده و داشته هایمان را از بین می برد.

نظرات و اشکالات رهبرمعظم انقلاب اعمال نشد  

خادمی بیان کرد: نظرات و اشکالات رهبرمعظم انقلاب اعمال نشد  و اگر اعمال می شد کسی حرفی نداشت و این خیلی مسخره بود که قراردادها رابه کمیته اقتصاد مقاومتی دولت بردند، این قراردادها به مملکت خسارت میزند و ظرف نیم ساعت ۴۶ نماینده بیانیه را امضا کردند و  بیش از۱۰۰ نماینده مخالف هستند اما بصورت شفاف نمی گویند.

این یعنی حاکمیت نداشتن بر منابع خودمان

وی عنوان کرد:  نکته مهم اینکه سهم تصمیم گیری ما در مرحله اول ۳۲ ساله این قرارداد ۵۰ -۵۰ است یعنی فقط ۵۰ درصد حق تصمیم گیری داریم ، باید به توافق برسیم و توافق مان را شرکت ملی نفت یا وزارت نفت سوری تایید می کند و اگر به توافق نرسیم باید صبر کنیم ببینیم هیئت داوری چه میکند و این یعنی حاکمیت نداشتن بر منابع خودمان

نماینده مردم ایذه و باغملک افزود : اگر پیماکار خارجی آمد و به تولید ما لطمه زد خسارت و جریمه که نمی دهد هزینه هایش را هم باید ما پرداخت کنیم و همچنین از نظر مالی قرارداد سقف ندارد و پیمانکار ۵۰ درصد حق تصمیم گیری دارد و می تواند تعیین کند.

این باجی ست که پیش بینی شده ما بدهیم

وی اذعان داشت : شاید این یک باجی ست که پیش بینی شده ما بدهیم چون توجیهی ندارد و همه سعی می کنند چراغ خاموش از این موضوع بگذریم حتی نمایندگان مجلس از این موضوع خبر ندارند .

هدایت الله خادمی عنوان کرد : این قراردادها نباید اجرا شود چون خسران زیادی به مملکت وارد می کندو  وقتی متوجه می شویم که با شرکت های خارجی متعهد شدیم و  کاری نمی توانیم کنیم ، ۵ تا ۱۰ سال دیگر مشخص می شود چه خسارت های زیانباری به مملکت وارد می شود و زیرساخت های ما را از بین می برد  .

 وی در پاسخ به این سوال که چرا برای این قراردادها عجله دارند گفت : عجله آنها به این دلیل که مردم و نمایندگان متوجه نشوند چه اتفاقی می افتد روز اول یک نفر بودم که اعتراض کردم ولی اکنون درمدت زمان  نیم ساعت ۴۶ نماینده این بیانیه را امضا کردند.

می خواهند کاری که در جنگ هشت ساله  نتوانستند با ما کنند در چند صفحه به نام الگوی عجیب غریب بر سر ما بیاورند 

عضو کمیسون انرژی با اشاره به اینکه این بحث جناحی نیست افزود :در آن زمان که عراق حمله کرد و هر ایرانی وطن پرست از هر جناحی برای مبارزه رفت اما حالا اینها می خواهند کاری که در جنگ هشت ساله  نتوانستند با ما کنند و در زمان تحریم هم نتوانستند در چند صفحه به نام الگوی عجیب غریب و من درآوردی و به درد نخور بر سر ما بیاورند  ، این الگو به دست نمایندگان نرسید وگرنه کسی اجازه نمی داد برای همین عجله دارند

وی خاطر نشان کرد : ناظری بر قراردادها نیست و نمی دانم چطور اجازه داده می شود اتفاق بیفتد ؛ مجلس را هم غیرعلنی کردند باید اطلاع رسانی می شد تا مردم متوجه می شدند .

خادمی ادامه داد: قرار بود با برجام تحریم ها  از بین برود حالا چه شد که چیز دیگه ای هم می دهیم ؟ عملکرد نشان داد به فکر میدان مشترک نیستم توتال را در میادین مستقل خودمان آوردیم حال خارجی را به میادین مستقل و ایرانی ها را به میادین مشترک آوردند .

اگر این قرارداد را به خود خارجی می دادید برای خودشان هم نمی نوشتند

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت : اندازه این قراردادها در مقابل کرسنت همانند کره بزدگی در مقابل یک نخود است و من در نامه ای که به آقای دکتر روحانی دادم  گفتم اگر این قرارداد را به خود خارجی هم می دادید برای خودشان بنویسند نمی نوشتند.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=49303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.