تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
17
گزارش؛

قصه های هزار و یک شب ژانرال نفتی و دانشجویان نفت

  • کد خبر : 48825
  • 25 مرداد 1395 - 6:20

درحالی‌که تجمع دانش‌آموختگان مقابل مجلس شورای اسلامی وارد روز پنجم شده است باید دید سرانجام دانش‌آموختگان دانشگاه‌های صنعت نفت در دوران روحانی و وزارت ژنرال نفت! چه خواهد شد و پیگیری‌ها و وعده‌ها در این خصوص تحقق می‌یابد.

به گزارش عصر ایذه، ساختمان هرمی شکل خیابان بهارستان تهران در چند روز گذشته شاهد تجمع و تحصن دانشجویان صنعت نفت بوده و هست. صبح ۱۷ مردادماه بود که جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به لغو اولویت استخدام این دانشگاه مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

صدور ابلاغیه وزیر نفت خردادماه سال گذشته مبنی بر «ممنوعیت هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی در تمامی دستگاه‌های تابعه وزارت نفت و بسط آن به دانش‌آموختگان ممتاز دانشگاه صنعت نفت» علی‌رغم امتیازات و وعده‌های داده‌شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، سرنوشت فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه را در هاله‌ای از ابهام فروبرد. ابهاماتی که پس از گذشت بیش از یک سال نه‌تنها رفع نشده بلکه مشکلات فراوانی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به وجود آورده است.

فارغ‌التحصیلان دانشکده صنعت نفت معتقدند که طبق آئین‌نامه این دانشکده، می‌بایست با شرط معدل و پس از فارغ‌التحصیلی به استخدام وزارت نفت درآیند. بلافاصله بعد از صدور این دستور، پیگیری‌های مصرانه و جدی مسئولین، تشکلات دانشجویی و سایر دانشجویان شروع شد. نتیجه این پیگیری‌ها صدور نامه سوم مهرماه از طرف وزیر نفت شد.

بر اساس این دستور روند استخدام دانش‌آموختگانی که مراحلی از جذب را طی کرده بودند ادامه پیدا می‌کرد و تعیین تکلیف سایرین تا ورودی ۹۴ به کمیسیونی خاص محول می‌شد. پس از گذشت سه ماه از این دستور، از برگزاری و خروجی این کمیسیون هیچ اطلاعی داده نشد. بنابراین تجمع مسالمت‌آمیز دانش‌آموختگان مقابل وزارت نفت مورخ ۵ دی‌ماه اتفاق افتاد.

طبق ادعای شخص رئیس آموزش کل وزارت نفت کمیسیون مذکور تشکیل و مصوبه به سمع و نظر جناب وزیر رسانده شده و اصلاحات مدنظر وی اعمال‌شده بود؛ وعده‌های وزیر به معترضین مبنی بر بازگشت روند جذب به روال سابق بود.

اما دکتر سلحشور، معاونت تأمین نیروی وزارت نفت در مصاحبه خود با بخش خبری ۲۰: ۳۰ مورخ ۱۶ دی‌ماه، اذعان داشت نه‌تنها این روند به شکل سابق درنخواهد گشت بلکه اولویت به سایر دانشگاه‌ها نیز داده می‌شود. به گفته دانش‌آموختگان دانشگاه نفت این قانون کاملاً برخلاف قوانین وزارت نفت در زمان ورود به دانشگاه بود.

دانشجویان نیز که راهکار نامه‌نگاری به مسئولین را ناکارآمد دیدند از همان تاریخ دست به تحصن در دانشکده‌ها، اعتصاب غذا و لغو امتحانات زدند تا شاید از این طریق ندای مطالبات خود را به گوش مسئولین برسانند.

در پی این اعتراضات ابلاغیه‌ای در ۲۷ دی ۱۳۹۴ صادر شد که بر اساس آن اولویت استخدام به دانشجویان ممتاز دانشگاه صنعت نفت بازمی‌گشت و مبنی بر وعده مسئولین، روند کاریابی فارغ‌التحصیلان ممتاز در صف استخدام از همان روز شروع می‌شد.

اما باگذشت بیش از ۶ ماه از صدور ابلاغیه ۲۷ دی‌ماه تغییری در وضعیت استخدامی دانشجویان حاصل نشده و مسئولین مربوطه پاسخ روشنی در قبال این تأخیر و نابسامانی وضعیت موجود فارغ‌التحصیلان ارائه نداده‌اند.

بر این اساس، بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و بازهم دانشجویان صنعت نفت تحصن کردند و این بار مقابل مجلس شورای اسلامی.

دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعارهای «به وعده‌های خود عمل کنید»، «تعهد وزارت نفت چه شد؟» و … خواستار رسیدگی مسئولان وزارت نفت به این وضعیت شدند. دانش‌آموختگان تجمع‌کننده همچنین با امضای طوماری، به لغو اولویت استخدام این دانشگاه اعتراض کردند.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم اندیمشک با حضور در جمع تجمع‌کنندگان دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت، با آن‌ها به صحبت پرداخت و از تشکیل جلسه کمیسیون انرژی با حضور این دانشجویان و اعضای کمیسیون خبر داد.

اگر می‌خواهند دانشگاه را تعطیل کنند این راهش نیست
هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به بررسی مشکلات دانشجویان صنعت نفت در کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: در جلسه روز سه شنبه با وزیر نفت اعلام کردیم که این برخورد با دانشجویان رشته صنعت نفت مناسب نیست. اگر می‌خواهند دانشگاه را تعطیل کنند این راهش نیست.

وی تأکید کرد: در این جلسه به وزیر متذکر شدیم اگر قرار است دیگر دانشجویان را جذب نکنند باید از امروز برای ۴، ۵ سال آینده اعلام کنند که دیگر استخدام نداریم.

خادمی در پایان خاطرنشان کرد: وزیر در پایان این جلسه اعلام کرد که این مسئله را پیگیری می‌کند. بخشی از افراد را جذب کرده و تلاش در جهت حل این مسئله خواهد داشت. البته نمی‌دانیم قول زنگنه چه قدر عملی شود.

زنگنه باید هر چه سریع‌تر این مشکل را حل کند
همچنین قاسم ساعدی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای پیگیری رفع مشکل دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت و حذف اولویت استخدام آن‌ها، اظهار کرد: سه‌شنبه گذشته نزدیک پنج دقیقه با وزیر درباره تعهدات وزارت نفت در خصوص بورسیه‌های دانشجویی صحبت کردم که برای وزارت بار حقوقی دارد و اگر از بُعد عقلایی نگاه کنیم، کسی نمی‌تواند از زیر آن شانه خالی کند و دانشجویان حق‌دارند.

نماینده مردم دشت آزادگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: تمام اعضای کمیسیون معتقدند که زنگنه باید هر چه سریع‌تر این مشکل را حل کند و در این راستا قولی داده شد که کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون انرژی و وزارت تشکیل شود و با بررسی وضعیت دانشجویان شیوه حل مشکل را به وزارت ارائه کند.

درحالی‌که تجمع دانش‌آموختگان مقابل مجلس شورای اسلامی وارد روز پنجم شده است باید دید سرانجام دانش‌آموختگان دانشگاه‌های صنعت نفت در دوران روحانی و وزارت ژنرال نفت! چه خواهد شد و پیگیری‌ها و وعده‌ها در این خصوص تحقق می‌یابد.

 

رهیاب

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=48825

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.