تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
6

قیمت نفت و ارز از بودجه ۹۴ منفک شد/تصویب سهم ۲۰درصدی صندوق توسعه از نفت علیرغم نقض قانون

  • کد خبر : 6045
  • 07 بهمن 1393 - 9:11

عصر ایذه: سخنگوی کمیسیون تلفیق از تصویب درآمد ۵۳.۷ هزار میلیارد تومانی درآمد نفت بدون اعلام قیمت نفت در بودجه […]

عصر ایذه: سخنگوی کمیسیون تلفیق از تصویب درآمد ۵۳.۷ هزار میلیارد تومانی درآمد نفت بدون اعلام قیمت نفت در بودجه ۹۴ خبر داد و گفت: سهم ۲۰درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد نفت به دلیل مغایرت با برنامه پنجم توسعه با دو سوم رای تصویب شد.

 

کمیسیون تلفیق

 

به گزارش پایگاه خبری عصر ایذه به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی مفتح در حاشیه جلسه علنی صبح امروز مجلس در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، سهم شرکت نفت از درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ۱۴٫۵ درصد و سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی ۲۰ درصد مصوب شد. با توجه به اینکه مغایرت با قانون برنامه پنجم داشت، این بند با دو سوم رای تصویب شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۴ افزود: همچنین مقرر شد ۲۰ درصد ارزش خالص صادرات گاز طبیعی پس از کسر واردات گاز به صندوق توسعه از ماه یازدهم سال به بعد محاسبه و واریز شود.

به گفته مفتح، بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، عوارض گاز طبیعی موضوع ماده ۳۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲٫۱ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۴ ادامه داد: کمیسیون تلفیق در مصوبه دیگری به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اجازه داد از محل آموزش‌های غیررسمی خود مثل آموزش‌های پیامکی و مجازی با مشارکت بخش دولتی جهت توسعه زیرساخت‌های مهارت‌آموزی مبالغی دریافت کند و آن را برای توسعه زیرساخت‌های مهارت‌آموزی و سیستم‌های هوشمند هزینه کند.

وی افزود: در مصوبه دیگری دولت مکلف شد جهت تکمیل مجتمع‌های آبرسانی ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برداشت و طی هشت سال آن را عودت دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۴ با اشاره به تعیین درآمد ۵۳ هزار میلیارد تومانی از محل صادرات نفت در سال ۹۴ نیز گفت: مقرر شد ۵۳٫۷ هزار میلیارد تومان در ردیفی که برای درآمدهای نفتی مشخص شده بابت درآمد حاصل از صادرات نفت تعیین شود.

مفتح افزود: ما در بودجه سیاستگذاری مالی انجام می‌دهیم و کاری به این نداریم که قیمت نفت یا ارز ما چقدر است. ما فکر می‌کنیم با این تصمیم بودجه‌نویسی و سیاستگذاری بودجه یک پله ارتقا پیدا کرده و به جای اینکه قیمت محاسباتی ارز و هر بشکه نفت و میزان صادرات را تعیین کنیم مصوب کردیم برای اینکه بودجه تراز شود و هزینه‌های جاری و عمرانی تعیین شود ۵۳٫۷ هزار میلیارد تومان از محل صادرات نفت خام، گاز و میعانات گازی در بودجه داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۴ با بیان اینکه قیمت ارز در قانون برنامه پنجم به شکل شناور مدیریت شده تعریف شده، افزود: بانک مرکزی مکلف است توازون بازار ارز را به این شیوه تامین کند بنابراین ما بحثی در مورد قمیت ارز نکردیم اما فرض‌مان این است که قیمت ارز همان چیزی است که در لایحه تعیین شده یعنی ۲۸۵۰ تومان زیرا ما سهم صندوق توسعه و شرکت نفت از صادرات نفت را تغییر ندادیم بنابراین کمیسیون تصمیمی بر تغییر قیمت ارز نداشته است.

وی درباره نحوه تعیین میزان درآمدهای نفتی کشور در سال آینده نیز تصریح کرد: ما سعی کردیم مقاومتی را در اقتصاد ایجاد کنیم تا اگر توطئه‌ها بخواهد به هر شکل قیمت نفت را رقم بزند انعطاف‌هایی را پیش‌بینی کرده باشیم که هم بتوانیم بودجه‌های عمرانی و هم جاری را داشته باشیم و هم اگر درآمد حاصل از صادرات نفت افزایش یافت نخواهیم مجددا متمم بودجه بیاوریم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۴ ادامه داد: ما پیش‌بینی کردیم برای بودجه عمرانی حدود ۲۷٫۵ هزار میلیارد تومان از درآمد صادرات نفت تامین شود. در بودجه ۹۴، ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و اسناد خزانه و ۲٫۵ هزار میلیارد تومان از سایر واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده که جمعا ۴۱ هزار میلیارد تومان می‌شود بنابراین ۴۱ هزار میلیارد تومان برای بودجه‌های عمرانی پیش‌بینی شده در حالیکه عملکرد بودجه عمرانی در سال ۹۳، ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده لذا ما رشد بودجه عمرانی در سال آینده را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما همچنین حکمی را در بودجه ۹۴ قرار دادیم که اعتبارات عمرانی سال ۹۴ از میزان تخصیص بودجه عمرانی در سال ۹۳ کمتر نشود بنابراین فعالیت‌های عمرانی کشور در سال آینده حداقل به میزان سال جاری خواهد بود. ضمن اینکه ما برای ۱۱ هزار میلیارد تومان باقیمانده آن هم منابعی تعیین کرده‌ایم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۴ در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در لایحه بودجه ۹۴، ۱۶۶ هزار میلیارد اعتبار جاری پیش‌بینی شده بود که کمیسیون تلفیق این رقم را ۱۵۵ هزار میلیارد پیش‌بینی کرده که نسبت به ۱۵۰ هزار میلیارد سال ۹۳ افزایش دارد. همچنین ۴۱ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی در سال ۹۳ در نظر گرفته شده که نسبت به عملکرد ۳۰ هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی در سال ۹۳ افزایش دارد.

مفتح اضافه کرد: ما همچنین دو سقف را برای ابلاغ اعتبار تعیین کردیم به این ترتیب که در شش ماه اول سال ۱۹۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ می‌شود که بودجه جاری و عمرانی را پوشش دهد. همچنین در شش ماهه دوم مابقی تا سقف قانون تصویب می‌شود یعنی اگر درآمدها در سال ۹۴ از آنچه تصویب شده بیشتر شود نیازی به متمم بودجه نخواهیم داشت و ما این فرصت را داریم تا با سقف لایحه دولت تخصیص‌ها را افزایش دهیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۴ با بیان اینکه با اتخاذ این تصمیمات، بودجه ۹۴ کاملا منعطف و منطبق با واقعیت نوشته شده، افزود: اگر درآمدها اضافه شود برنامه‌ریزی از پیش انجام شده و اگر درآمدها بیشتر از این مقدار نشود هم تکلیف کشور روشن است.

وی در پایان با بیان اینکه گام بلندی در جهت تفکیک بودجه از درآمدهای نفتی برداشته شده، افزود: ان‌شاءالله بتوانیم در سال آینده نیز این گام را عملیاتی کنیم و در جهت تحقق اقتصاد بدون نفت گام‌های بعدی را برداریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=6045

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.