تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5

محکم‌ترین تار عنکبوت جهان تولید شد

  • کد خبر : 10658
  • 25 فروردین 1394 - 11:11

عصر ایذه: محققان اسپانیایی با پیروی از یک رویکرد سنتی، موفق به تولید محکم‌ترین تار عنکبوت جهان برای استفاده در […]

عصر ایذه: محققان اسپانیایی با پیروی از یک رویکرد سنتی، موفق به تولید محکم‌ترین تار عنکبوت جهان برای استفاده در حوزه پزشکی احیا شدند.

 

تار عنکبوت

 

با تبعیت‌کردن از همان فرآیندی که مردم شهر مورسیا در اسپانیا دو قرن پیش برای تولید نوعی نخ محکم از کرم ابریشم به نام hijuela از آن استفاده می‌کردند، محققان مرکز فناوری زیست‌پزشکی دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید، شیوه‌ای را برای تولید محکم‌ترین تار عنکبوت جهان ارائه داده‌اند.

 

تار جدید hijuela de araña نام دارد و قطر آن بیش از قطر تار عنکبوت طبیعی است. این ویژگی، باری که این تار پیش از پاره‌شدن تحمل می‌کند را به حداکثر می‌رساند. چنین ویژگی جدیدی به همراه مشخصه‌های زیست‌سازگارپذیری و مکانیکی، این ماده را برای کاربرد در پزشکی احیا مناسب می‌سازد.

 

در طول قرن نوزدهم، ناحیه مورسیا برای تولید نوعی نخ محکم به نام hijuela از کرم ابریشم، مشهور بود. فرآیند سنتی تولید این نخ شامل استفاده از محیط اسیدی مایع متشکل از آب و سرکه و از شکل‌انداختن غدد ابریشم در جایی بود که کرم‌ها پروتئین‌ها را در این مایع تولید می‌کردند. این نخ بسیار محکم بود و از آن در تولید تورهای ماهیگیری استفاده می‌شد.

 

محققان در تحقیق جدید، غدد ابریشمی عنکبوت‌های Nephila inaurata را استخراج کردند که این عنکبوت بومی افریقای جنوبی و ماداگاسکار است. تیم علمی توانست با استفاده از رویکرد مردمان شهر مورسیا محکم‌ترین تار عنکبوت جهان را تولید کند.

 

ابریشم ماده زیستی بوده و ویژگی‌های مکانیکی، استحکام و قابلیت‌ ازشکل‌افتادگی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توان از تار ابریشم جدید در حوزه‌های مهندسی بافت و مواد زیستی استفاده و آن را جایگزین ابریشم طبیعی کرد.

 

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Scientific Reports ارائه شده است.

منبع:ایسنا

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=10658

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.