تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
7
یادداشت/

محیط زیست ایذه، سرمایه‌ای که به آتش کشیده می‌شود

  • کد خبر : 48828
  • 26 مرداد 1395 - 16:06
محیط زیست ایذه، سرمایه‌ای که به آتش کشیده می‌شود

شاید اگر برای ایجاد یک تالاب یا یک رودخانه تلاش و هزینه‌ای به اندازه ساخت یک سد یا کارخانه انجام میدادیم، قدر این منابع طبیعی را بیشتر دانسته و برای حفظ آنها تلاش بیشتری می کردیم.

در چند روز گذشته خبرهای ناراحت کننده ای از آتش سوزی های پیاپی در محیط زیست و منابع طبیعی ایذه و اطراف آن شنیده ایم، خبرهایی که هر دوستدار محیط زیستی را دل آزرده کرده است.

 

اما تاثر زمانی افزون گردید که خبرهایی از عمدی بودن آتش سوزی در اطراف تالاب میانگران شنیده ایم. بدون تردید دلیل اصلی تمامی این آتش سوزیها دخالت بیجای انسان در طبیعت و استفاده بیش از حد از انرژهای فسیلی و تخریب محیط زیست است، که نهایتاً در قالب خشکسالی بروز و ظهور می یابد و در فصل تابستان به ایجاد آتش سوزی و از بین رفتن محیط زیست و منابع طبیعی که سرمایه نسل آتی است، منجر می شود.

 

 

426324331_20007_16663643638154444500

 

 

اما دخالت انسان زمانی تاسف بار می شود که در قالب تخریب عمدی محیط زیست و آتش سوزی منابع ملی و طبیعی نمود یابد.

هنوز از دلایل عمدی بودن آتش سوزی اطراف تالاب میانگران خبری مخابره نشده است، اما بدون تردید علت اصلی و بنیادین آن عدم آگاهی نسبت به سرمایه ای بنام محیط زیست و منابع طبیعی است.

سرمایه ای که خداوند منان در اختیار ما قرار داده است تا در کنار استفاده بهینه از آن به نسل های بعد انتقال دهیم. درست همانند چیزی که پدرانمان انجام دادند و این نعمت الهی را به ما انتقال دادند.

اما شاید دلیل دیگر عدم آگاهی نسبت به سرمایه های ملی و شهری مان باشد. بسیاری از ما امکاناتی نظیر راهها، بیمارستانها، فرودگاهها، صنایع و … را سرمایه می دانیم، اما محیط زیست و منابع طبیعی را سرمایه ندانسته و به هر طریقی که تمایل داریم با آن رفتار می کنیم. شاید دلیل اصلی این مسئله در عدم تلاش ما برای ایجاد این منابع خدادای است.

شاید اگر برای ایجاد یک تالاب یا یک رودخانه تلاش و هزینه ای به اندازه ساخت یک سد یا کارخانه انجام میدادیم، قدر این منابع طبیعی را بیشتر دانسته و برای حفظ آنها تلاش بیشتری می کردیم.

تالاب میانگران یکی از تالاب‌های مطرح کشور است که در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه واقع است و با مساحتی متغیر، اما در حدود ۲۴۰۰ هکتار در کنار ایذه همچون نگینی می درخشد.

در این تالاب پوشش های گیاهی ای از قبیل نی، لوئی، جگن، شبدر و یونجه و … وجود دارد و گونه های مختلف پرندگان نظیر تنجه، آنقوت، اردک بلوطی، نوک پهن، خوتکا، تیهو، اردک مرمری و انواع دیگر اردک و … در درون و اطراف ان زندگی می کنند.

وجود این پوشش گیاهی و جانوری و سایر جاذبه های گردشگری اطراف این تالاب قابلیت‌های تحقیقاتی، آموزشی و توریستی فراوانی به این منطقه داده است، که در صورت استفاده بهینه از آن، می توان این منطقه را به یک قطب گردشگری در منطقه تبدیل کرد.

بنابراین اگر از این دید به این تالاب و سایر مواهب طبیعی منطقه؛ از قبیل کوهها و بلوط زارهای زاگرس، تالاب بندون و سایر منابع بکر طبیعی اطراف ایذه نگاه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که محیط زیست و منابع طبیعی از هر کارخانه ای سرمایه تر و از هر سدی باارزشتر است.

پس تلاش کنیم تا آنها را حفظ کرده و به نسلهای آینده انتقال دهیم تا شاید آیندگان بهتر بتوانند در کنار لذت بردن از این مواهب طبیعی و خدادی، از آنها تولید سرمایه کرده و اقتصاد توریسم و در نتیجه اشتغال منطقه را رونق بخشند.

 

سید محمد موسوی

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=48828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.