تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
3
یادداشت‌های خیابانی/

معضلی شرم‌آور در ایذه که سال‌ها به قوت خود باقی است + عکس

  • کد خبر : 47321
  • 07 خرداد 1395 - 17:33
معضلی شرم‌آور در ایذه که سال‌ها به قوت خود باقی است + عکس

شهرستان ایذه با روستاهای متعدد و عبور و مرورهای روزانه روستاییان به شهر و همچنین شهرنشینی‌های روستایی گونه، درسال های گذشته بایک معضل بزرگ مواجه بوده و هست.

به گزارش عصر ایذه، این معضل را می توان در بسیاری از شهرهای دیگر هم دید، امابحث ما در این نوشته به شهرستان ایذه مربوط می شود.
معضلی بزرگ بنام عدم وجود سرویس‌های بهداشتی درخیابان‌های منتهی به میادین اصلی شهر و نیاز مردم به چنین سرویس هایی که عدم وجود آنها باعث هجوم بی رویه مردم برای رفع قضای حاجت در هرنقطه کوری که بشود، می شود.
متاسفانه درطی سال‌هایی که گذشت این موضوع درشعارهای تبلیغاتی برخی از مسئولین شهری و کاندیداهای کرسی های شورای شهر در حد گذرا دیده شد، و به همین شکل ماند

عموماً «مافقط خوب بلدیم حرف بزنیم»

تاجایی که خاطرم هست چند سال پیش یک سرویس غیر بهداشتی در بازار قدیمی «بازار سبزی» بود که باتمام کمبودهای امکاناتی‌اش در رفع نیازهای اولیه برخی از بازاریان تاحدودی جوابگو بود، اما متاسفانه مشخص نشد سرنوشت آن به کجا انجامید.
سوال اینجاست:
« دوستان بسیار خلاق ما که یدطویلی درفروش املاک بلااستفاده شهرداری داشتند «دوستان خوب ما دردوره دوم شورای شهر» و زمین فرمانداری سابق را لطف کردند و به بازار تبدیل نمودند، اصلاً به این موضوع فکرکردند که هر بازاری نیاز به یک سرویس بهداشتی هم دارد !؟

بیچاره مردمی که درحین خرید و کار یک باره «زیرفشار!» قرار بگیرند و بخاطر پیداکردن یک سرویس بهداشتی به هرکس و ناکسی رو بیندازند، درب خانه‌های اطراف بازار را بزنند، به بهانه مهمانی و دلتنگی ولی به خاطر رفع حاجت هزار سناریوی نانوشته طراحی کنند تا به نزدیکترین خانه دوست یافامیلی بروند که سالی یک‌بار هم سراغش را نمی گرفته اند!

 

یا درصورت نیاز شدیدتر یک جای خالی بی چشم و نگاه پیدا کنند باید چه مرارت ها که … !

 

photo_2016-05-27_21-47-32

 

احتمالاً داستان ادرار کردن کریستین رونالدو بازیکن و الگوی ورزشی فوتبال جهان درخیابان های پاریس را شنیده اید و حتماً می دانید که این عمل غیراخلاقی چه هزینه‌هایی برای او، باشگاه ورزشی‌اش و فوتبال جهان درپی داشت.

 

حال، درنظر داشته باشید اگر یک مسافر، رهگذر بیرونی، بازاریاب، میهمان نوروزی، دانشجوی بخت برگشته، میهمان عزیز یا یک توریست وارد شهر ما شود و از برخی کوچه‌های منتهی به خیابان های اصلی شهر ما گذر کند!

 

باورکنید در اولین برخورد همین که ازکوچه های عطرآگین منتهی به بازار وخیابان اصلی شهرما گذر کند، ما را با لطیف ترین، انسانی ترین و… تعاریف ممکن توصیف خواهدکرد، توصیفاتی که هیچ وقت ازخاطرمان بیرون نخواهد رفت.

اکنون شما درنظرداشته باشید که یک جهانگرد، نویسنده، روزنامه نگار یا وبلاگ نویس از این کوچه ها بگذرد، باورکنید تصویری از این کوچه ها درنوشته هایش ثبت خواهد کرد که برای همیشه مثل یک وصله ناجور همراه ما خواهد ماند!

آن وقت این شهر چه هزینه هایی که متحمل نخواهد شد.
هزینه های فرهنگی، اجتمایی، سیاسی، اقتصادی و مرگ زودرس یک شهر !
پس لطفاً پیش از وقوع این اتفاق بیاییم فکری به حال این معضل کنیم، موضوعی بسیار تلخ بنام “نیاز یک شهر به چندسرویس بهداشتی” ناقابل !
اتفاقاً وقتی خبر ورود وزیر محترم بهداشت را به شهر شنیدم پیش خودم فکرکردم اگر می شد یک جوری این موضوع را به « گوش و مشام مبارک » ایشان رساند چه لطفی درحق این مردم بی چاره می شد.
این وضع نامیمون «نیاز به سرویس های بهداشتی در میادین اصلی شهر» باعث ناراحتی و آزردگی خاطر بسیاری از مردم شریف کوچه های منتهی به بازاراصلی شهر شده است.

مردم آبرومندی که آرزوی آسایش و سلامت و بهداشت برای خودوخانواده هاشان دارند ولی متاسفانه بخاطر کم کاری مسئولین شهری و بخصوص کمیسون فرهنگی و عمرانی شهرداری و شورای شهر باید زندگی در شرایط سخت و غیرانسانی راتحمل کنند.

مردم این کوچه ها بارها درخصوص برطرف کردن این مشکل، اعتراض کرده اند، پیگیری های فراوانی نموده اند، اما نشد

درست خاطرم هست که دوست هنرمندی چند وقتی درگیر همین مشکل بزرگ شده بود، اما با خلاقیت خاص و هنرمندانه اش راه برون رفت را در نصب دوربین مداربسته دید و محل زندگی خود را نجات داد !
ولی متاسفانه کوچه های دیگری هنوز هستند که باهمان وضعیت فجیع وشنیع به چشم می خورند، به مشام هر رهگذر خودشان را معرفی می کنند.
کافیست باران بیاید تا این غده های افن و بدبو از دل شهر سرباز کنند و چهره خود را نشان دهند.

کوچه هایی که بنابه قول دوست هنرمندم بانام کوچه «مسته»خوانده می شوند.

لطفاً نخندید!
برعکس بایداشک ریخت، گریست و به نگاه بی تفاوت مسولین شهری افسوس خورد.

عموماً «مافقط خوب بلدیم حرف بزنیم»

مسته: اصطلاحی در زبان لری، یعنی “ادرار”

به قلم: #بهنام_رضایی

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=47321

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. سلام.مطلب روخوندم.قبلاهم ازنوشته های بهنام رضایی خونده بودم.من بهنام رضایی وبیشتربه عنوان نویسنده وکارگردان تاتروبازیگرتلویزیون می شناسم…اماازنگاه ایشان به موضوعات اجتماعی بسیارلذت می برم.به عصرایذه هم تبریک می گم که انقدخوب فرهنگ سازی می کنن…

  2. یعنی ایذه الان همه مشکلاتش حل شده فقط مونده دستشویی هاش درست شن؟؟ ول مون کنید بابا

  3. واقعا زشته اگه کسی دنبال توالت عمومی بگرده و آدم ندونه آدرس کجا روبده

  4. انصافا مو داخل مدرسه هم دسشویی نیرهدم .فقط خونه خودمون.تحمل ایکردم تا بیابم خونه .مگر اینکه چند روز برم مسافرت.

  5. خخخخخخ.ولی واقعا به غیر از جنبه شوخی که اکثرا مردم شوخ طبع ایذه به خود میگیرند ،اثرات زیان بار این موضوع در آینده می تواند نه تنها به این شهر بلکه به شهرهای در حال پیشرفت هم صدمه وارد کند .به قول خود شما یارو از اون سر دنیا بیاد وداخل کتابش از این واقعه به عنوان های مختلف مثل تولید کود در مرکز شهر یا از تولید به مصرف و…. نام ببره .به هر حال‌ممنون از آینده نگریتون.فقط ی چیز دیگه واقعا این مسؤلان شهرداری کمی فکر کنن هم بد نیست .اصفهان یا هر شهری که واقعا پیشرفت می کند به خاطر همین آینده نگری است نه به خاطر خسیس بودنشان .همانطور که از گذشته به ما رسیده که چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی .داخل اصفهان ابتدا محدوده زمین فلان شخص را مشخص و با پول صاحبش انشعابات برق ،گاز،آب رو می کشند و بعد آسفالت میکنن .اما ایذه ابتدا آسفالت ،سپس انشعابات و باز هم ااااگگگگگر شد آسفالت …و جالب اینکه ممکنه شخصی که بخواهد ده سال دیگه خونه درست کنه هم حالا اقدام به تخریب آسفالت نکرده ،و این یعنی باز هم آسفالت کنده میشه .ببینید هزینه به خاطر درنظر گرفتن چند اصول ترتیبی ساده چند برابر شده .به هر حال بیایین از همسایه شمالی خسیسمون یاد بگیریم .هر چند اونها این صفت در عمل به دور از شخصیتشون است ولی ما ها صفت های زیادی باید بهمون وصله بشند .به هر حال ممنون .موارد این چنینی را حتما گوشزد کنید .

  6. حال که به عمق فاجعه یعنی همین مسایل که از ذهن خیلی هامون به دورند نگاه می کنیم ،باید افسوس بخوریم و بگوییم ک ما چقد بدبختیم .خداوند کسانی که خدمتی به این شهر کرده اند را خیر بدهد و کسانی که باعث چنین اوضاع پیچیده شده اند را …….

  7. آفرین به عصرایذه ونگاه متفاوت بهنام رضایی دوست داشتنی….مابه شماافتخارمی کنیم که مسایل اجتمایی روگوشزدمی کنین…

  8. دم بهنام رضایی وعصرایذه گرم…..بازم خداروشکرکه شمامعضلات اجتماع ماروخوب می بینید.

  9. من نمیدونم همین وکلا ک دفتر دارن و بازاریا و …..اینهمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه سال چطور با این مساله کنار اومدن!!!!یه حالتش اینه ک اصولا نیاز ب قضای حاجت پیدا نمیکنن کلا‌….یا هم اینکه این فشارهایی که ما در اثرعدم مدیریت تو شهر به دوش،میکشیم در واقع ناشی از همون فشاریه حضرات کسبه و بازاری و کلا صاحبان زور و قدرت به دلیل تحمل همون قضای حاجت تو شهر میکشن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.