تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
5

وعده هایی از جنس اصلاحات / آقای روحانی ! چند صد روز دیگر ، اوضاع خوب می شود؟

  • کد خبر : 529
  • 26 آذر 1393 - 7:05

عصر ایذه: حسن روحانی در دوران تبلیغات ریاست جمهوری از برنامه صد روزه برای حل مشکلات کشور سخن گفت و […]

عصر ایذه: حسن روحانی در دوران تبلیغات ریاست جمهوری از برنامه صد روزه برای حل مشکلات کشور سخن گفت و وعده هایی در این باره به مردم داد که تاکنون عملی نشده اند.

به گزارش عصر ایذه به نقل از رهیاب نیوز/جواد نوروزی:  رئیس جمهور در شلوغی بازار گرم انتخابات ریاست جمهوری حرف هایی زد که بسیاری از کارشناسان در همان ایام معتقد بودند این وعده های بزرگ و تقریباً ناممکن ، بعدها به پاشنه ی آشیل دولتی تبدیل خواهند شد که روحانی آن را دولت راستگویان نامیده است.

شاید اولین ناقض ادعای رئیس جمهور مبنی بر راستگو بودن دولت یازدهم  را بتوان در همین یک وعده عمل نشدنی جست وجو کرد.وقتی که وی با صراحت از برنامه صد روزه اش برای حل مشکلات اقتصادی مردم سخن گفته بود.

هر چند او پس از پیروزی در انتخابات طی یک چرخش ۱۸۰ درجه ای در حضور خبرنگاران ادعای خود را پس گرفت و آنچه قبلاً بدان وعده داده بود را به یک فرصت صد روزه برای بررسی وضعیت کشور تعبیر کرد.

با این حال آنهایی که به امید بهتر شدن وضعیت اقتصادی به روحانی رای دادند علیرغم تغییر موضع رئیس جمهور اما باز هم به دولت یازدهم امید بسته بودند که لااقل در چندمین صد روز فعالیت خود ، بار فشار اقتصادی بر گرده ی ملت را کم کند.

اما چندی نگذشت که آرام و بدون سر و صدا قیمت بنزین سهمیه ای و  آزاد به یکباره افزایش یافت و پس از  آن با بی اعتنایی تمام به شورای رقابت و وزارت صنایع ، قیمت خودروهای وطنی به شکلی نامتعارف بالا رفت و هرچه رئیس جمهور و دولت و وزرای مربوطه تلاش کردند تا شرایط را کمی بهتر کنند باز هم کاری از پیش نبردند.

بعد از آن وزیر اقتصاد در جمع نمایندگان مجلس  از جمع آوری اطلاعات خانوارهای ایرانی برای شناسایی افراد متمول و متمکن و قطع یارانه آنها خبر داد و حتی دولت از مردم خواست تا یکبار دیگر با مراجعه به پایگاه های مورد نظر ، نسبت به انصراف یا عدم انصراف از دریافت یارانه اقدام کنند.آنها برای به نتیجه رسیدن در این موضوع از مراجع عظام تقلید نیز کمک گرفتند که البته باز هم این طرح ناموفق ماند. گواه عدم توفیق این طرح را می توان در گفت و گوی اختصاصی رئیس جمهور با خبرنگاران شبکه یک سیما به خوبی دید. جایی که روحانی به صراحت اعلام کرد به این دلیل که دولت سعی دارد از حمایت همه جانبه مردمی برخوردار باشد نمی تواند از واریز یارانه ۴۵ هزار تومانی به حساب افراد خانوارهای ثروتمند جلوگیری کند.

در اثنای اجرای برنامه های ناموفق اقتصادی دولت ، صحبت از سبد کالا برای خانواده های ایرانی به میان آمد تا توان دولت یازدهم هم در سازماندهی و هم تکریم ملت برای اولین بار محک بخورد. طرحی که بخاطر آن صف های انسانی  طولانی تشکیل شد و حتی قربانی نیز گرفت تا هیئت دولت و شخص وزیر مجبور به عذرخواهی از ملت شوند.

همزمان ، مذاکرات هسته ای نیز که رئیس دولت یازدهم بر روی آن به عنوان برگ برنده خود در حوزه های مختلف اقتصادی و سیاسی حساب ویژه ای باز کرده بود ، عملاً بعد از گذشت بیش از یک سال ، راه به جایی نبرد و علیرغم نرمشی که طرف ایرانی از خود نشان داد ، مواضع خصمانه آمریکا و اروپا در قبال ایران نه تنها تغییر نکرد بلکه دست آخر ، نیاز جمهوری اسلامی به مذاکره را نتیجه ی تحریم های سنگین اعمالی بر سر ملت ایران دانستند و بر ادامه این روند مصمم شدند.

سخنگوی دولت هم که زبان شیرین و ادبیات خاص او تاکنون جلوی سرعت کاهش محبوبیت دولت یازدهم را گرفته است از “شیب ملایم” افزایش قیمت ها خبر داد و قول داد روند افزایشی نرخ ها ،  چندان به زندگی مردم فشاری وارد نکند.

با این وجود وقتی قیمت نان ۳۰ درصد و در بعضی مراکز حدود ۵۰ درصد افزایش یافت ، حنای نوبخت هم نزد مردم رنگ باخت تا اعتماد مردم به توان تیم های سازندگی و اصلاحات برای اداره امور کشور  از بین برود.

اضافه بر این تصمیمات خلق الساعه رئیس جمهور مبنی بر رفع مشکلات شهرستان ها نیز سوژه رسانه ها شد که از نمونه ی آنها می توان به راه اندازی تصفیه خانه غدیر و بهره مندی مردم اهواز از آب شیرین اشاره کرد. ضمن اینکه تصمیم از قبل پیش بینی نشده ی رئیس جمهور مبنی بر اعلام منطقه آزاد شدن آبادان و خرمشهر نیز در نوع خود عجیب بود چرا که با گذشت یکسال از این ماجرا هنوز دعوای حاکمیتی دولت-منطقه آزاد در این دو شهر ، برنده نداشته است و مردم در ابهام به سر می برند.

فیلتر وب سایت های اصولگرا ، ممانعت از سخنرانی نمایندگان منتقد دولت در شهرستان ها ، حملات پی در پی به منتقدان و بی سواد خواندن آنها و … نیز نشان می دهد دولت نه تنها از حیث مادی و اقتصادی بلکه از جهت معنوی و فرهنگی نیز هنوز رفتار شایسته ای از خود بروز نداده است.

به هر ترتیب امروز چندمین صد روز از عمر دولت یازدهم گذشته است و وعده هایی که اصلاح طلبان و روحانی به مردم دادند هنوز روی زمین مانده اند.هر چند آمارهای ارائه شده توسط دکتر روحانی از بهتر شدن اوضاع حکایت دارند اما شیخ دیپلمات را به سخنانی که در مناظرات قبل از انتخابات در نقد دولت های قبل گفته بود ارجاع می دهیم. همان وقتی که وی گفت آمارها ملاک رشد اقتصادی نیست بلکه بالارفتن قدرت خرید مردم و رضایتمندی آنان معیار پیشرفت دولت در زمینه اقتصاد است.

حالا باید از رئیس دولت پرسید که بعد از گذشت این مدت، آیا قدرت خرید مردم بالا رفته و رضایت آنها از اقدامات اقتصادی دولت افزایش یافته است؟ یا هنوز هم به چند صد روز دیگر نیاز دارید تا اوضاع را سر وسامان دهید؟! ساده تر بپرسم : کلیدی که قرار بود قفل های اقتصاد کشور را باز کند چه زمانی رونمایی خواهد شد؟

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.