تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5

«وفاداری» مردم به شهدا جای کم و کاستی های مراسم تشییع را پر کرد

  • کد خبر : 23057
  • 27 خرداد 1394 - 13:52

عصر ایذه: این مراسم با تمامی کم و کاستی‎‌ها نمایشی از وحدت و همدلی و همزبانی مردم و تجدید میثاق […]

عصر ایذه: این مراسم با تمامی کم و کاستی‎‌ها نمایشی از وحدت و همدلی و همزبانی مردم و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و شهدا بود.مردم نشان دادند که شهدا چقدر برای آنان عزیز و ارزشمند هستند و شهدا چقدر می‌توانند در وفاق و وحدت ملی تاثیرگذار باشند.
جای خالی روحانی در مراسم وداع با پیکر پاک شهدای غواص

مراسم تشییع پیکر شهدای غواص با وجود حضور پر حرارت و پر شور مردم شهیدپرور تهران با کم و کاستی‌های زیادی در زمینه اجرایی و خدماتی همراه بود. میدان بهارستان برای برگزاری چنین برنامه‌ای بسیار کوچک بود و محیطی بسته داشت و کفاف خیل عظیم جمعیت را نمی‌داد.


از سوی دیگر در اغلب اطلاع‌رسانی‌هایی که برای اجرای مراسم صورت گرفته بود، شروع مراسم بدرقه شهدا از این میدان اعلام شده بود، در صورتی که مراسم پیشتر از جای دیگری شروع شد و همین موضوع سبب شد تا مردم مشتاق در حدود بیش از ۳ ساعت در انتظار شهدا بمانند و هر لحظه به حضور مردم در این میدان افزوده شود که این مساله سبب شد فشار جمعیت افزون و افزون‌تر شود و حتی برخی نیز به سبب چنین شرایطی به میدان نرسند و باز گردند.

از سوی دیگر کم کاری نهادهای اجرایی و خدماتی از جمله شهرداری تهران، آتش نشانی، نیروی انتظامی و ستاد برگزاری مراسم نیز مشهود بود و به نظر می‌رسد نهادهای مربوطه برنامه خاصی برای اجرای منظم این مراسم نداشتند. همچنین به نظر می‌رسد عدم مدیریت صحیح متولیان اصلی مراسم و عدم هماهنگی لازم با نهادهای اجرایی مربوطه مانند شهرداری تهران نیز در برگزاری ضعیف مراسم موثر بوده است زیرا ناهماهنگی و بی‌نظمی این نهادها در جای جای برگزاری مراسم مشهود بود. به عنوان مثال با وجود گرمای زیاد و فشار جمعیت هیچ جایگاه خاصی برای ارائه خدمات درمانی در سطح این میدان و دیگر نقاط تدارک دیده نشده بود و ماشین آتش نشانی برای جلوگیری از گرمازدگی مردم اقدام به پاشیدن آب روی جمعیت و خنک کردن آنها که موضوع متداولی در چنین مواقعی است، نمی کرد.

نبود ایستگاه‌های صلواتی که در گرمای طاقت فرسا بطری آبی به دست مردم بدهند و سیستم صوتی ضعیفی که حتی توان پوشش دهی مراسم تا چند قدمی را هم نداشت از جمله خدمات اولیه‌ای است که ضعف برگزاری مراسم و این ناهماهنگی را بیشتر به چشم می‌آورد.

جالب اینجاست که اقدامات اجرایی پیش از برگزاری مراسم نیز که شامل هدایت ماشین‌ها خارج از محدوده مراسم می‌شود توسط نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی به خوبی انجام نشده بود و شاهد ترافیک برخی ماشین‌ها در میان سیل جمعیت بودیم که همین موضوع نیز سبب شد تا برای رسیدن کاروان شهدای غواص زمان بیشتری سپری شود و مردم مشتاق بیشتر معطل بمانند.

همچنین علی رغم اطلاع قبلی راهنمایی و رانندگی باز هم در بخش‌هایی از فضای اصلی وسایلی مثل موتور سیکلت و در اطراف خودرو برای جمعیت مشکل ایجاد و فضا را به شدت برای رفت و آمد مردم دشوار کرده بود.

از سوی دیگر با اینکه مردم سنگ تمام گذاشته و از هر قشر و تیپ و قیافه‌ای در این مراسم شرکت کرده بودند، حضور مسئولان کشوری و لشکری بویژه مسئولان دولتی کم رنگ بود و جای حسن روحانی، رئیس جمهور و وزرای مهم کابینه همچون محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده هسته‌ای که با توجه به نزدیک بودن زمان مذاکرات حساس هسته‌ای می‌توانستند از فضا و حضور مقتدرانه مردم کشورمان استفاده کنند و نیرو و توان دوباره بگیرند و حرف دل مردم ایران را از نزدیک و از زبان خودشان در زمینه مقابله با استکبار جهانی، بشنوند در این مراسم پرشکوه خالی بود.

به هر جهت این مراسم با تمامی کم و کاستی‎‌ها نمایشی از وحدت و همدلی و همزبانی مردم و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و شهدا بود. درحالی که برخی افراد خاص در شبکه‌های اجتماعی با اشتراک گذاشتن متن‌ها و پیام‌های سیاسی و جناحی و تشویق مردم به حضور با رنگ‌های انتخاباتی درمراسم وداع با پیکر شهدای غواص سعی داشتند این مراسم را تبدیل به ابزاری برای خودنمایی سیاسی و جناحی کنند ناکام ماندند و حضور یک رنگ مردم همه این برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی را به هم ریخت.

مردم نشان دادند که شهدا چقدر برای آنان عزیز و ارزشمند هستند و شهدا چقدر می‌توانند در وفاق و وحدت ملی تاثیرگذار باشند.

مشرق
لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=23057

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.