تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024
12

پل تاریخی پاپیلا اثری کم نظیر در بخش سوسن ایذه

  • کد خبر : 52128
  • 15 خرداد 1396 - 17:51
پل تاریخی پاپیلا اثری کم نظیر در بخش سوسن ایذه

پاپیلا به معنای پایه‌های پل است و نام پلی بسیار مستحکم روی کارون است که اکنون پایه‌های آن با سنگ‌های قواره شده و ملات ساروج بسیار عالی که در چند نقطه روکش نیز شده به جا مانده است.

به گزارش عصر ایذه، پل ساسانی پاپیلا که در نزدیکی ده شیخ در بخش سوسن از شهرستان ایذه خوزستان واقع شده است و یک جاده باستانی را در دو سوی رود کارون به هم می‌پیوندد تنها پایه‌های سنگی عظیم آن باقی مانده است که چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند.

در این پل که با توجه به بقایای آجری، احتمالا طاق و عرشه آجری داشته است، حتی برای دسترسی افرادی که روی عرشه پل بوده‌اند به آب، پله‌هایی تعبیه شده است و شکل پل نیز به گونه‌ای است که آب در اطراف پایه آن جدا می‌شده و دو قسمت می‌شده است.

 

 

پس از سدسازی‌ها روی رود کارون که آب زیر پل کم شده است، در کنار پایه جنوبی، فضایی شکل گرفته بود که آب بسیار آرامی داشت و ماهی‌های زیادی آنجا جمع می‌شدند.

متاسفانه بسیار پیش می‌آمد که افراد با استفاده از انفجار دینامیت دست به ماهیگیری می‌زدند و این زیر پایه‌های پل را خالی کرده بود. یعنی با این که برای احداث پایه‌های پل تا روی بستر سنگی زمین پایین رفته و پایه‌ها را آنجا بنا کرده‌اند اما به مرور که آب کمتر شده و پایین رفته، بخشی از پایه خالی شده و دینامیت‌هایی که انداخته‌اند پایه را به نابودی کشانیده است.

 

این پل در سال ۹۳ مورد هجوم و نابودی توسط افراد ناشناس واقع شده است و یک پایه آن به طور کامل نابود شد.

یکی از پایه‌های عظیم پل سنگی پاپیلا که تا چند سال پیش بر کناره رود کارون خودنمایی می‌کرد اکنون دیگر وجود خارجی ندارد. مردم محلی معتقدند که این پایه عظیم شبانه منفجر شده است.

با توجه به ابعاد عظیم پایه از میان رفته پل، تخریب قطعا به صورت دستی انجام نشده و با استفاده از تجهیزات خاص صورت گرفته است.

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=52128

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.