تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
7

چرا هیچ نشانه‌ای از تاریخ ایذه در فضاسازی شهر به چشم نمی‌خورد؟

  • کد خبر : 52774
  • 27 شهریور 1396 - 8:38
چرا هیچ نشانه‌ای از تاریخ ایذه در فضاسازی شهر به چشم نمی‌خورد؟

اگر سی سال پیش از ایذه مهاجرت کرده و هم اکنون قصد سفر به آنجا را داشته باشید، بزرگ شدن شهر بواسطه ساخت و سازهای جدید را که فاکتور بگیریم، می توان ادعا کرد با هیچ گونه تغییر محسوسی مواجه نخواهید شد.

اگر سی سال پیش از ایذه مهاجرت کرده و هم اکنون قصد سفر به آنجا را داشته باشید، بزرگ شدن شهر بواسطه ساخت و سازهای جدید را که فاکتور بگیریم، می توان ادعا کرد با هیچ گونه تغییر محسوسی مواجه نخواهید شد.

گذرگاه‌های اصلی شهر همانی هست که بود، تنها چند مورد از میدان های شهر حذف و به چهارراه تبدیل شده اند!

احداث چند میدان با المان‌های کاریکاتورگونه که ای کاش هرگز از آنها استفاده نشده بود و به همان فضای سبز درون آنها اکتفا می شد این به مراتب سنگین تر و با وقارتر بود.

«ایذه شهری با قدمت تاریخی چند هزارساله اما بی هیچ نمادی و نشانی»

قاطبه شهروندان ایذه آگاهند که شهرستان ایذه محل تلاقی و استقرار چندین تمدن بزرگ و مشهور دنیای باستان بوده است، یافته های باستانی بهترین گواه این واقعیت‌های بزرگ تاریخی است.

بنا به گفته کارشناسان ومتخصصین حوزه باستان شناسی ایذه مادر نقش برجسته های ایران است، این بدین معناست که نقش برجسته های ایذه حتی از بزرگترین شهر باستانی ایران (شیراز) نیز افزون تر است.

 

امروزه با وجود شهرستان ایذه در گذر جاده بین المللی که سه استان مهم کشور اصفهان ،چهارمحال و بختیاری و خوزستان مسافران فراوانی هر روزه از شهرستان ایذه عبور می کنند اما دریغ از یک نماد و نشان برای ترغیب و تشویق رهگذران و مسافران جهت توقف و بازدید از ظرفیت‌های گردشگری شهر(البته این خود به معنای رونق اقتصاد شهر می باشد.)

عصر کنونی تصویرها هستند که سخن می‌گویند و نه نوشتارهای عریض و طویل برای مثال: نصب یک نماد متناسب با شاخصه های فرهنگی و تاریخی شهر در میادین ورودی شهر خود بهترین زبان گویا برای معرفی و دعوت از مسافرین و گردشگران به توقف و بازدید از مکانهای دیدنی شهر می باشد.

باغداری را در نظر داشته باشیم که قصد عرضه و فروش محصولات خود را دارد، او گلچینی از بهترین محصول خود را در معرض نمایش می گذارد تا همه محصول خودرا به فروش برساند.

با این اوصاف شهری با داشتن این ضرفیت‌ها و استعدادهای بزرگ فرهنگی شایسته نیست آیا نمادی از فرهنگ و هنر خود را در معرض دید دیگران قرار دهیم!!؟حتی به اندازه یک میوه فروش!!؟

فرهنگ و هنر هر شهر گران ترین کالای آن شهر است.متاسفانه وضعیت کنونی شهر ما به لحاظ نمایش نشانه ها و نمادها(اعم از المان های شهری نصب در میادن و یا سایتهای باستانی و….)جهت تشویق گردشگران برای بازدید در حد صفر است،

سسستی و اهمال ما درباره عدم معرفی فرهنگ و تمدن خود موجب دست بکار شدن برخی شهرستهای همجوار برای معرفی شاخص های فرهنگی ما شده است نمونه آن استفاده از طرح زیبای چوقا برای خلق یک المان شهری در یکی از ورودهای شهرستان بروجن است که بسیار قابل تحسین است.

شهرداری این سال های متمادی چرا از استعدادهای هنرمندان بومی که متاسفانه غالبا به دلیل نا امیدی و سرخوردگی از وضعیت موجود از این شهر کوچ کرده اند استفاده نمی کنند!؟

کمبود بودجه توجیه مناسبی برای این نیاز ضروری شهر نیست این حرف همیشگی شهرداری ایذه بوده است.مگر شهرداری ما با شهرداری سایر شهرستانها چه فرقی دارد…!!!؟

 

حاتم نژاد/ یک شهروند ایذه‌ای

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=52774

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.