تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024
196

چند فرسخی یک انتخاب

  • کد خبر : 54319
  • 23 آبان 1398 - 23:06
چند فرسخی یک انتخاب

در مدینه فاضله نیت و حقیقت اقدام و حرکت افراد با خوبی و خیر صادر می شود. یعنی افراد آنقدر بر نفس خود مسلط هستند و آنرا ذلیل ایمان خود کرده اند که نمی توانند صادر کننده و بروز دهنده بدی باشند و هدفی جز ارشاد و رشد جامعه و تربیت مرشد و مبلغین رشید ندارد.

در مدینه فاضله نیت و حقیقت اقدام و حرکت افراد با خوبی و خیر صادر می شود. یعنی افراد آنقدر بر نفس خود مسلط هستند و آنرا ذلیل ایمان خود کرده اند که نمی توانند صادر کننده و بروز دهنده بدی باشند و هدفی جز ارشاد و رشد جامعه و تربیت مرشد و مبلغین رشید ندارد.
کمی رُک و ساده تر بگویم… در ولایت ما، آنچه کم و کمتر پیدا می شود، افرادی با نیت های معنوی و بدور از اهداف و اغراض شخصی، گروهی و طایفه ای است. این موضوع برای مردم عیب بزرگی نیست اما برای متولیان امور در رسته های مختلف یک فاجعه است.
قاعدتا درباره قانون سوت زنی چیزهایی شنیده اید، در این روش، افرادِ حتی عادی جامعه تخلفات مسئولین را گزارش می دهند و بخشی از سوءاستفاده های فرد خاطی به فرد گزارش دهنده تعلق می گیرد. همان روشی که میراث فرهنگی برای تشویق مردم جهت گزارش کردن اشیاء باارزش تاریخی پیاده می کرد و یا همان روشی که نیروهای امنیتی در برخی نقاط مرزی برای مبارزه با قاچاق خصوصا مواد مخدر پیاده کرده اند و تا حدودی موفق بوده اند. خب، حالا فرض کنید هم ولایتی های ما هم بتوانند برای رو کردن دست مسئولان خاطی ولو بدون بهره مند شدن از مزایایی سوت بزنند! قاعدتا در ادارات و سازمان های مختلفی از ولایت ما، نیمکت نشین ها و اخراجی های بسیاری خواهیم داشت!
سوت زنی در جوامع غربی برای آنانکه گاهی خدا را ناظر می دانند، موثر بوده؛ اما ضرورت آن برای ما که همیشه نظر به رحمت خدا داریم تا غضبش، بیشتر احساس می شود!
خب باز هم بالاتر برویم، فکر کنید بالاترین شخصیت حقوقی برای هر کدام از سه قوه در شهرستان ما چه کسانی هستند؟! انتصابی ها یا انتخابی ها!
قوه قضائیه و مجریه را فعلا کنار می گذاریم چون کاملا انتصابی هستند. اما قوه مقننه را کار داریم. یکایک ما در تعیین ایشان دخیل هستیم، چه آنها که رای آگاهانه، چه آنان که رای ناآگاهانه یا برای دلخوشی شخص سومی داده اند و چه آنان که رای سفید یا باطله داده اند و هم حضور خود را اعلام کرده اند و هم عدم حضور خود را! و چه آنان که خواب همیشگی خود را به تلاش برای یک انتخاب درست ترجیح داده اند.
در مدینه فاضله همه مسئولند در برابر همه چیز. هیچ چیزی نیست که بُعد اجتماعی بخود بگیرد و به دیگری ارتباطی نداشته باشد!
فاصله ما تا مدینه فاضله؛ با دخیل شدن همه برای بهتر شدن اوضاع، کوتاه و کوتاه تر می شود. تصور کنید ایذه، باغملک، دهدز و سایر بخش ها را؛ با همین چند ویژگی ای که برای فاضله شدن عرض کردم. در این مدینه فاضله قطعا کسی انتخاب می شود که صبور، خوش برخورد، مومن، پاسخگو و شفاف باشد. راستگو و درستکار باشد. برای رسیدن به کرسی سبز بهارستان خود را به لجن نکشد! اعیان و پولدارهای شهر از سر و کولش بالا نروند! مانند مدرس شهید، برای کارگر ساده هم ده دقیقه وقت بگذارد و از چند و چون قانون گذاری اش بگوید. ساده و خاکی باشد مثل ساده ترین مردم، نه اینکه کت و شلوار شیک و اتوکشیده اش را دو دست بلکه چند دست کند، یکی برای عزاها و یکی برای عروسی ها، یکی برای دیدارهای آنچنانی و…
یک کد هم بدهم، در مدینه فاضله ما نیتمان خوبی است و نیت منتخبمان هم خوبی است. اما فاصله بسیار است میان نیت خوب ما و نیت خوب آنها. هر کسی در هر مراسم عزاداری و یا عروسی ای برای تبلیغ پیشتاز شد، فعلیت یک نیت خوب را ندارد. شما از بساطی که مردم چیده اند و دیگرانی که به احترام او گرد هم آمده اند، سوء استفاده می کنی و گمان می کنی که چقدر فرصت را غنیمت شمرده ای! همولایتی های عزیز! عروسی برای جشن عروسی و عزارداری برای عزاداری ست، هر نامزدی که در هر کدام از این مجالس قصد داشت نیت خوبش را علنی کند، شما بدانید که نیتش اصلا خوب نیست و از او روی بگردانید. این اولین گام است!
گام دیگر؛ جوان مومن و برومند کم نداریم، پیرمرد هرچند محترم، هر چند کاربلد، هر چند بازنشسته، هرچند ورزشکار، هر چند محبوب را انتخاب نکنید؛ چرا که اگر خودمان آنها را بازنشسته نکنیم، هیچ قانونی نمی تواند آنها را معاف کند مگر حضرت ملک الموت!
گام سوم؛ به دانش، اندیشه، سواد رسانه ای و تسلط نامزد بنگرید، او را به چالش بکشید و بگذارید ماهیت و هویت درونی اش برملا شود، آیا آنچه می نماید، هست؟!
گام چهارم، سخت ترین کار است اما به مدد الهی اگر انجام پذیرد و نَفَس حق بر دلمان بنشیند، ورق بر می گردد و شایسته منتخب می شود؛ و آن عبور از مرز قبیله گرایی است! می گویند طایفه شالو با وجود افراد شایسته تاکنون نماینده ای برای مجلس راهی نکرده و سهم دیگر طوایف یا بیشتر و یا حداکثر بوده است. خب! نوبتی است؟! به نظر حقیرانتخابات مجلس برای دوره جدید باید کاملا متحول شود و این نگاه ها را باید دور ریخت. عرض کردم سخت است اما غیرممکن نیست.
گام پنجم، قابل توجه نامزدهای محترم؛ معامله، بده بستان، خرید و فروش بر سر آینده یک ولایت و یک نسل جرمی نابخشودنی در پیشگاه مردم و خدای مردم است. شایستگی و اصالت و درک صحیح از مدینه فاضله را شما باید برای عموم تعریف کنید. چشم همه به شماست؛ چه او که تا آخر می ماند و چه او که احساس می کند، دیگری بهتر است و پشت او قرار می گیرد!
فارغ از همه کارهای خوب اندکی که از گذشته تاکنون شده، مسئول وضعیت فعلی همه آنهایی هستند که شان و جایگاه این رقابت سرنوشت ساز را در حد یک بازی فوتبال پایین آوردند و یک کازینوی پرپول و قدرت را رقم زدند که کرسی های مختلف اداری و سازمانی را تاجرانه تقسیم می کنند.
گام نهایی، مسئولین و متولیان برگزاری انتخابات(خصوصا محترمین وزارت کشور، فرمانداری، بخشداری و دهیاری ها) و ضابطین شواری نگهبان! رای هرکس، بفرموده رهبری حق الناس است و آنچه وبال گردن است در دنیا و عقبا همین حق الناس است؛ اگر بیندیشید!

حمزه محمدی رکعتی

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=54319

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.