تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
4

یوزپلنگ خارتوران بر اثر برخورد با اتومبیل کشته شد

  • کد خبر : 888
  • 01 دی 1393 - 19:46

عصر ایذه: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با ابراز تاسف از کشته شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده در […]

عصر ایذه: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با ابراز تاسف از کشته شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده در محور مواصلاتی شاهرود – سبزوار بر اثر برخورد با خودرو گفت: این یوز ماده بوده و دارای سه توله است.

به گزارش عصر ایذه، عباسعلی دامنگیر در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به برخورد یک قلاده یوزپلنگ ماده طی چهارشنبه شب هفته گذشته در محدوده منطقه زیستکره خارتوران بیارجمند شاهرود اظهار داشت: با کمال تاسف این حیوان که دارای سه توله نیز بوده بر اثر شدت برخورد در دم کشته می شود.

وی با بیان اینکه خودرو متواری شده و اطلاعی از آن در دست نیست گفت: خوشبختانه توله های مورد نظر بیش از یکسال سن داشته و سالم هستند و احتمال اینکه بتوانند در طبیعت دوام بیاورند بسیار زیاد است و محیط بانان نیز پس از حادثه این حیوانات را زیر نظر داشته و چندین بار مشاهده کرده اند.

.

خارتوران شاهرود

.

علوفه رسانی برای افزایش طعمه های یوز در منطقه خارتوران

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: محیط بانان زیستکره خارتوران طی ساعتها برای حفاظت از توله ها در محدوده حادثه حضور داشته اند چون این حیوانات طبق غریزه حاضر به ترک محل مرگ مادر خود نبودند.

به گفته دامنگیر، ایجاد سرعت گیر، نصب چراغ گردان، نصب دوربین و … برای کنترل تردد و سرعت خودروهای عبوری از منطقه بسیار مهم و حساس خارتوران در دست پیگیری و اقدام است.

وی با اشاره به نصب تعداد قابل توجهی تابلوهای هشدار دهنده پیرامون محل عبور یوزپلنگ در حاشیه جاده این محدوده نیز گفت: جلوگیری از فعالیتهای عمرانی، علوفه رسانی برای افزایش طعمه های یوز، تخلیه دامهای منطقه از قبیل گوسفند و شتر با تعامل دامداران و … از جمله برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در راستای حفظ حیات وحش و خصوصا یوز ایرانی بوده است.

سگهای گله تهدیدی جدی برای یوزها

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ضمن تقدیر از دامداران بیارجمند با توجه به همراهی با برنامه های این اداره کل در راستای حفظ حیات وحش بکر منطقه، گفت: حضور سگهای گله تهدیدی جدی برای یوزها به شمار می رود.

دامنگیر آموزش افراد محلی را مهمترین عامل برای حفظ محیط زیست منطقه دانست و خاطرنشان کرد: دامداران باید توجه داشته باشند که یوز هیچ گونه خطری برای دامهای آنها خصوصا شترها محسوب نمی شود.

وی “خارتوران” را بزرگترین منطقۀ حفاظت شدۀ خاورمیانه و پارک ملی توران را دومین ذخیره گاه بزرگ زیست کره بعد از سرنگیتی تانزانیا ذکر کرد و افزود: این منطقه یکی از امن ترین مناطق برای پرورش گونه های گیاهی و جانوری نادر و منحصر به فرد است، گونه هایی که با نام گورخر ایرانی و یوزپلنگ ایرانی و زاغ بور (زاغ ایرانی) به نام کشورمان در مجامع جهانی ثبت شده است.

.

روز جهانی یوزپلنگ وحشی

.

۲۲ مورد مشاهده یوزپلنگ در خارتوران شاهرود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با یادآوری اینکه حیات وحش منطقۀ خارتوران شاهرود به “آفریقای ایران” مشهور است، گفت: در این منطقه بیشترین مشاهده یوز را شاهد هستیم و خوشبختانه طی سالجاری تا کنون ۲۲ مورد مشاهده را داشته ایم که این رقم طی سال گذشته ۱۷ مورد بوده است.

دامنگیر ابراز داشت: امیدواریم با توجه به همراهی های قابل توجه مسئولان خصوصا جناب آقای وکیلی استاندار محترم در راستای حفظ محیط زیست بتوانیم آغل های دامداران منطقه را هر چه زودتر خریداری کنیم تا محدوده مورد نظر خالی از هرگونه مواردی که حیاط وحش را تهدید می کند شود.

وی در خاتمه با بیان اینکه سازمان محیط زیست چهار منطقه را به عنوان طرح پایلوت مدیریت چهارگانه محیط زیست کشور مشخص کرده است تصریح کرد: منطقه پرور مهدیشهر و خارتوران شاهرود با توجه به حساسیت مکانی و ذخیره گاه جانوری و گیاهی از جمله این مکانها هستند.

لینک کوتاه : http://www.asreizeh.com/?p=888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.