تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
5

انتقاد به نبود رسانه‌ای در تراز انقلاب تا تاکید بر پیوند بسیج و رسانه

  • کد خبر : 592
  • 27 آذر 1393 - 20:47

عصر ایذه: همایش بین المللی بسیج و رسانه از صبح امروز در هتل نخل مشهد آغاز بکار کرد و و […]

عصر ایذه: همایش بین المللی بسیج و رسانه از صبح امروز در هتل نخل مشهد آغاز بکار کرد و و با حضور ۲۱۴نفر از مدیران رسانه ای داخلی و خارجی طی دو روز در مشهد مقدس ادامه خواهد داشت.

730416

به گزارش عصر ایذه به نقل از خبرگزاری مهر، روز اول دوازدهمین همایش بین‌المللی بسیج و رسانه در قالب پنج کارگروه «بسیج، رسانه و مطالبات فرهنگی ولایت»،«بسیج، رسانه و مقابله با اسلام آمریکایی»، «بسیج، رسانه و اقتصاد مقاومتی»، «بسیج، رسانه و مقابله با تهدیدات ماهواره» و «بسیج، رسانه و عقلانیت و محاسبه‌گری در نظام اسلامی» و با حضور ۲۱۴نفر از مدیران رسانه ای داخلی و خارجی طی دو روز در مشهد مقدس برگزار شد.

این همایش صبح امروز و از ساعت ۸:۱۵ با پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) و سرود جمهوری اسلامی از ساعت۸:۱۵ صبح آغاز شده است.

بسیج رسانه ملی آمادگی کامل برای مقابله با تهدیدات نرم دشمنان را دارد

رئیس بسیج رسانه ملی گفت: بسیج رسانه ملی، آمادگی کامل برای مقابله با تهدیدات نرم دشمنان را دارد‌.

علی‌اصغر جعفری صبح امروز در افتتاحیه دوازدهمین همایش ‌بسیج و رسانه که در هتل نخل مشهد برگزار شد، اظهار داشت: جریان ارزشمند بسیج و رسانه در کشور در حال شکوفایی است و ما امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وی افزود: جریانات و تحولاتی که در منطقه در حال شکل‌گیری است، اهمیت حضور رسانه و بسیج را بیش از پیش مشخص می‌کند.

رئیس بسیج رسانه ملی با اشاره به اینکه امروز بسیج رسانه ملی به یک بلوغ بالایی دست یافته است، تصریح کرد: رسانه‌های در تراز انقلاب اسلامی باید اتفاقات روز دنیا را رصد کنند.

وی خاطرنشان کرد: جریان‌های بسیار زیادی در دنیا در حال از بین بردن ماهیت اصلی نظام دینی اسلام هستند و ما باید بر این اساس در این زمان بسیار هوشیار باشیم.

جعفری با اشاره به اینکه تحولات آمریکا و اروپا نشان دهنده این است که این کشورها نتوانستند شعارهای مربوط به حقوق بشر را عملی کنند تصریح کرد: فرهنگ بسیجی درجامعه باید حاکم شود تا این تحولات را به‌درستی رصد کنند.

توسعه انقلاب اسلامی در دنیا مرهون توسعه فرهنگ بسیج با محوریت ولایت است

عسکری مدیرعامل خبرگزاری مهر اولین سخنران این همایش بود که در این همایش عنوان کرد: توسعه انقلاب مرهون گسترش فرهنگ بسیج است که البته محوریت آن با ولایت بوده و باید رسانه‌ها جریان انقلاب و دفاع مقدس را بازخوانی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی عسگری ظهر امروز در آیین افتتاحیه دوازدهمین همایش بین المللی بسیج و رسانه که در سالن همایش هتل نخل برگزار شد گفت: بسیج و رسانه دو عرصه نامحدود، رو به گسترش و البته بی پایان است.

مدیرعامل خبرگزاری مهر افزود: حرکت به سمت شبکه های اجتماعی مبتنی بر یک نظریه بوده و در این حوزه غربی ها به نقش رسانه در فرهنگ سازی بسیار اهمیت می دهند.

نماینده خبرگزاری ها در همایش بسیج و رسانه ادامه داد: کسی که این ابزار را در دست داشته باشد می تواند فرهنگ سازی کند، باور ما این است که انقلاب اسلامی در حال رشد و توسعه است، این یک نظریه و تئوری نیست بلکه شاهد تجربیات و مشاهدات می باشد.

عسگری راهپیمایی روز اربعین را نشان از رشد و توسعه انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: این علاقه مندی به جمهوری اسلامی از همان ابتدا به وجود آمد و یکی از اندیشمندان معتقد است که حزب الله به دلیل جذابیت ایدئولوژیک جمهوری اسلامی به وجود آمده است.

مدیرعامل خبرگزاری مهر ادامه داد: من اسم این توسعه اسلامی را توسعه فرهنگ بسیج می گذارم که البته محوریت آن با ولایت است و باید رسانه ها جریان انقلاب و دفاع مقدس را بازخوانی کنند.

وی اظهار کرد: با وجود گسترش فرهنگ بسیجی و ارتباط ما در این حوزه با سایر کشورها، اما در ارتباط رسانه ای ضعیف هستیم.

عسگری با ذکر دلایل ضعف در ارتباط رسانه ای با سایر کشورها گفت: بعضی از افراد در شبکه های وهابی قریب به ۱۸ ساعت فعالیت می کنند اما ما در این حوزه ضعیف هستیم و اولین دلیل آن قهر بودن ما با این نوع ارتباط و دلیل دوم ضعف ما در زبان های انگلیسی و زبان جهان اسلام یعنی عربی است.

وی افزود: امروز باید بسیج و رسانه دست به کار شوند و نباید منتظر تصمیم گیری دوستان برای این حوزه باشیم، یکی از مهمترین وظایف ما پیوند بسیج و رسانه است که باید درباره این موضوع فکری اساسی شود.

رسانه‌ها باید نشانه سازی برای انقلاب را ادامه دهند

عبدالکریم خیامی نیز ظهر امروز در آیین افتتاحیه دوازدهمین همایش بین المللی بسیج و رسانه که در سالن همایش هتل نخل برگزار شد گفت:  عقبه، سابقه فکری و تاریخی بسیج را می توان از زمان حضرت آدم پیدا کرد اما بسیج با این هیبت و تعریف مولود جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما افزود: اما در آن طرف قضیه رسانه متولد تمدن غربی است و صاحب و مبدع ایده آن ما نبودیم.

وی ادامه داد: برای در کنار هم قرار دادن بسیج که متعلق به ما و رسانه که تعلق به غرب دارد باید مجهز به ابزار های شد زیرا هر کدام از این دو حوزه دارای ویژگی های متفاوتی هستند.

نماینده رسانه ملی در همایش بسیج و رسانه تصریح کرد: یکی از تعاریفی که از رسانه می شود، ابزاری برای نشانه سازی و نشانه پردازی است.

خیامی ادامه داد: ما دوران دفاع مقدس را در نشانه سازی موفق می دانیم و تا امروز هم از آن نشانه ها مانند پلاک، چفیه و حتی نواهای ماندگار آن دوران استفاده می کنیم اما هر نسلی که جلو می رود باید نشانه سازی جدیدی نیز صورت پذیرد.

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما گفت: در ارتباط با رابطه بسیج و رسانه باید جزئی تر نگاه کرد، آیا وظیفه رسانه بازنمایی بسیج است؟ آیا کار آن بازنمایی تفکر بسیج است؟ و یا حتی موارد جزئی تر که البته وظیفه رسانه تمام این موارد است.

وی رسانه را به اسب چموشی تشبیه کرد که برای مهار آن باید ابزار های لازم را در اختیار داشت و ادامه داد: باید در حوزه روحی بر بسیج غالب شویم و با توجه به اقتدار و قدرت بسیج این امکان دارد.

رسانه‌ای در تراز انقلاب اسلامی هنوز ایجاد نشده است

مدیرمسئول روزنامه قدس گفت:‌ ما در رسانه انقلاب اسلامی به آرمان‌ها نزدیک شده‌ایم اما هنوز رسانه‌ای در تراز انقلاب اسلامی ایجاد نکرده‌ایم.

حمزه واقعی در افتتاحیه همایش بین‌المللی بسیج و رسانه با اشاره به اختلاف نظر جناح‌های سیاسی در جامعه اظهار کرد: بسیج رسانه محل تجمیع اختلاف‌نظرهای سیاسی و جمع کردن همه نیروهای انقلابی است.

وی با بیان اینکه مخاطب امروز رسانه، مخاطب پنج سال گذشته نیست، بیان کرد:‌ مخاطب امروز ما یک مخاطب سختگیر است که ما باید برای چنین مخاطبی در مضمون و محتوا خلاقیت ایجاد کنیم.

 مدیرمسئول روزنامه قدس تاکید کرد: ما باید شتاب رسانه‌ای لازم را داشته باشیم و بتوانیم برای مخاطب اعتمادسازی کنیم.

واقعی اضافه کرد: ما در رسانه انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی به آرمان‌ها نزدیک شده‌ایم اما رسانه‌ای در تراز انقلاب اسلامی ایجاد نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید روی طیف نخبگانی دنیا اثر بگذاریم تصریح کرد: ما می‌توانیم حرکت منسجمی برای تاثیرگذاری در جهان ایجاد کنیم که نمونه‌اش راهپیمایی ۲۰ میلیونی اربعین حسینی بود که اوج اقتدار مسلمانان را نشان داد.

سامانه تولید نیروی انسانی کارآمد و انقلابی از ضروریات نظام است

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری بعدازظهر امروز در همایش بین المللی بسیج و رسانه که در محل سالن همایش های هتل نخل برگزار شد گفت: باید به اخلاق رسانه ای آگاه بوده و رذائل آن پرهیز کنیم، همچنین ایجاد روحیه وحدت و هم افزایی ولایی مهم است زیرا این نیز عنصر مهمی در عرصه دفاع مقدس است.

امام جمعه بوشهر افزود: در اخلاق رسانه ای، رعایت اخلاق یعنی آراستگی به همه فضائل و دور شدن از تمامی بدی ها، برای همه اخلاق واجب است و کسانی که اهل تزکیه هستند با این کار هم در دنیا رستگار و هم در آخرت رستگار می شوند.

وی لزوم اخلاق را در اصحاب رسانه مهمتر ارزیابی و گفت: به دلیل اینکه رسانه ها بر فضای پیرامونی اثر گذار هستند اخلاق رسانه ای برای آنها بسیار مهم تر است.

خطیب جمعه بوشهر تصریح کرد: اخلاق علاوه بر روحانیت، بصیرت افزا نیز است و انسان را جام جهان نما می کند، بد اخلاقی رسانه ای باعث توقف صاحب قلم شده و هم باعث آلودگی قلم او می شود به همین جهت است که اخلاق رسانه ای را نشان از تعالی صاحب قلم می دانند.

آیت الله صفایی بوشهری عنوان کرد: باید بدانیم که هر کاری انجام می دهیم در محضر خدا هستیم و خداوند بر همه امور ما آگاه هست، هرکاری که می کنیم و هر طرحی که در دل داریم و حتی به اجرا نمی گذاریم را خداوند می داند

وی ادامه داد: تاریخ، همواره اصحاب رسانه خوش اخلاق و ولایی را به عنوان چهره های نورانی مطرح کرده است و دیگران که این چنین نبودند را به عنوان عناصر منفی شناخته است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر افزود: علاوه بر اینکه رسانه باید از تفرقه مورد نظر دشمن جلوگیری کند، یکی از ترفندهای جبهه استکبار تهدید رسانه ای است که باید مواظب بود تا در دام آن نیفتیم.

وی اطلاع رسانی صادقانه را یکی دیگر از وظایف رسانه ها دانست و ادامه داد: اطلاع رسانی صادقانه و شفاف در راستای پیشرفت انقلاب با راهبرد ارائه شده از ناحیه ولایت نیزاز وظایف رسانه ها است ضمن اینکه باید روح بالندگی و نشاط را برای نسل های نو و مدیریت های آینده را ایحاد کرد.

آیت الله صفایی بوشهری تصریح کرد امروز جهان در آستانه تحول عظیمی است، بسیاری جایگاه انقلاب را در عمود تاریخ محاسبه نکردند، انقلاب ایران یک واقعه مهم بنیادی و اثرگذار برای تحول شگرف در تاریخ جهان است

وی افزود: با انقلاب اسلامی تحولات عظیم در حوزه اقتصاد علم فرهنگ در جهان صورت گرفت که فروپاشی شوروی و گسترش علم و فناوری در سطوح کشورهای انقلابی از نمونه های آن است.

امام جمعه بوشهر عنوان کرد: در جریان واگذاری نیروگاه اتمی بوشهر، در یک جلسه خصوصی که مسئول سازمان انرژی اتمی روسیه نیز حضور داشت من نگاه رهبر را مبنی بر آزادی علم از انحصار جهان سلطه را مطرح کردم و سپس آن فرد گفت رهبر شما پرچم دار این نوع نگرش در جهان هستند.

وی گفت: باید دفاع مقدس رسانه ای را به شکل بسیار گسترده، هم در ایران و هم سرزمین های اسلام طراحی و بر آن نظارت داشته و لازم است تا باز تولید پروژه های روز و فوق روز را در نظر داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر ادامه داد: حتی اگر اندیشه به روز داشته باشیم بازهم عقب هستیم و نظام اسلامی باید ۵۰ سال از زمان خود جلوتر باشد.

آیت الله صفایی بوشهری در بخشی از سخنانش به فقه رسانه ای نیز اشاره و افزود: بسیاری از اصحاب رسانه به دلیل عدم تببین فقه رسانه، گاهی یک گناه رسانه‌ای مرتکب می‌شوند زیرا در برخی موارد، یک خبر صحیح بوده اما بیانش حرام است به همین دلیل لازم است تا فعالان حوزه رسانه بر فقه رسانه توجه داشته باشند.

امام جمعه بوشهر اضافه کرد: دفاع مقدس رسانه‌ ای یک فعل واجب در رسانه ‌ها است که خود دارای شاخصه‌های مهمی مانند ولایت‌مداری رسانه‌ای است که آن جوهره تمامی حرکت‌ های موفق در تاریخ بوده است.

وی بیان داشت: هرگاه جامعه مسیر ولایت را در پیش گرفته به موفقت رسیده و هر گاه از ولایت فاصله گرفته، شکست خود را در آینده نه چندان دوری مشاهده کرده است.

آیت الله صفایی بوشهری در ادامه وظایف رسانه ها گفت: ولایتمداری و حرکت رسانه در مدار ولایت اولین شاخص دفاع قدس رسانه ای بوده و دومین آن مجاهدت دانش بنیان در برابر تهاجم گسترده دشمن است.

وی تصریح کرد: سومین وظیفه رسانه، بصیرت داشتن سیاسی است، رسانه اگر بصیرت نداشته باشد در خود متوقف می شود و یا گاهی در دام فتنه می افتد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر چهارمین اصل را هوشمندی رسانه ای دانست و افزود: باید افراد رسانه هوشمند بوده و نظارت بر اوضاع ملی و فرا ملی داشته باشند، تحلیل ها را بشناسند و راهکارهای دفع تهدید را عرضه کنند، آنها باید نقد منصفانه و بیانی عادلانه داشته باشند و نقد اگر با انصاف باشد بر نقدینگی طرف مقابل اضافه می کند

وی گفت: توسعه تکنولوژی رسانه و پیشرفت دانایی هم از وظایف رسانه هاست، آن باید پا به پای سیستم های رسانه ای جهان در حوزه جغرافیای نظام اسلامی پیشرفت کند.

آیت الله صفایی در پایان اظهار داشت: تولید منابع اسلامی کارآمد ششمین وظیفه رسانه ها است، باید انسان های بزرگ تولید کنیم زیرا دفاع مقدس رسانه ای کار بسیار بزرگی است به همین جهت باید سامانه تولید نیروی انسانی کارآمد و انقلابی را طراحی کنیم.

لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.