تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
5

توجه به سیره پیامبر(ص) گامی موثر در حل مشکلات جامعه است

  • کد خبر : 651
  • 29 آذر 1393 - 20:47

توجه به سیره پیامبر(ص) گامی موثر در حل مشکلات جامعه است عصر ایذه: آشنایی و بازخوانی روش و آداب زندگی […]

توجه به سیره پیامبر(ص) گامی موثر در حل مشکلات جامعه است

عصر ایذه: آشنایی و بازخوانی روش و آداب زندگی و خلق و خوی پیامبر اسلام(ص) که خود مظهر کامل و آیینه تمام نمای مکارم اخلاقی است گام مؤثر برای حل مشکلات جامعه مسلمان در شرایط کنونی است.

.

731506

.

به گزارش عصر ایذه به نقل از مهر، پیامبر اکرم (ص) پس از آخرین سفر حج و رخداد باشکوه غدیر به مدینه مراجعت فرمودند و بر آن حضرت معلوم شد که مرگ و رحلتشان نزدیک است، پیوسته در میان اصحاب خطبه می‌خواندند و از آخرین فرصت‌ها برای ارشاد و راهنمایی خلق خدا استفاده می‌کردند. ایشان همواره به مردم وصیت می‌کردند داخل فتنه‌های بعد از وی نشوند، در دین خدا بدعت نگذارند و در هر شرایط متمسک به عترت و اهل بیت(ع) او شده و از دستورهای آنها سرپیچی ننمایند.

رسول خدا(ص) والاترین الگوی کمالات انسانی و مصداق آیه شریفه «و لکم فی رسول الله اسوه حسنه» عالی ترین نمونه تربیت و اخلاق اسلامی است و امروزه ما باید با الهام از سیره آن حضرت بتوانیم در رشد و ایجاد وحدت در میان مسلمانان و امنیت در جامعه اسلامی گام برداریم.

رفق و مدارا، در سیره اجتماعی پیامبر(ص) اهمیت زیادی داشته است

یکی از مهمترین علل توفیق رسول خدا(ص) خوی نرم و ملاطفت آمیز ایشان بود. در رفتار با مردم بسیار بردبار و حلیم بودند. حسن ظن داشتند. پیامبر در جواب سؤال اسامه که پرسید «بهترین صفت پسندیده کدام است»، فرمودند: «حُسن خلق»رسول اکرم (ص) در زندگانی خویش در برخورد با دیگران اعم از طرفداران ادیان توحیدی، مشرکان و… معیارهایی داشتند. رفق و مدارا، ازمعیارهایی  است که در سیره اجتماعی پیامبر(ص) چه در بُعد داخلی و چه در بعد بین المللی، اهمیت زیادی داشته است.

حجت الاسلام عیسی عیسی زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: رسول اکرم (ص) در زندگانی خویش در برخورد با دیگران اعم از طرفداران ادیان توحیدی، مشرکان و… معیارهایی داشتند. رفق و مدارا، از معیارهایی است که در سیره اجتماعی پیامبر(ص) چه در بُعد داخلی و چه در بعد بین المللی، اهمیت زیادی داشته است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم، زندگی پیامبر اکرم (ص) را ترسیم کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم پیامبر اکرم (ص) شیوه برخورد با افراد مختلفی است که اطراف ایشان بودند.

حجت الاسلام عیسی زاده افزود: پیامبر (ص) رحمه للعالمین است و وظیفه ماست که از طریق رسانه‌ها این ویژگی مهم پیامبر (ص) را به جهانیان برسانیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در روایات آمده که صحابه پیامبر اکرم(ص) می‌گویند که ما هرچه از ایشان دیدیم همان قرآن بود و در واقع سیره پیامبر اکرم از قرآن کریم جدا نیست و قرآن کریم نیز جدا از سیره پیامبر(ص) نیست.

در شرایط کنونی و افراط و تفریط‌ها باید به سیره واقعی پیامبر(ص) توجه کنیم

حجت الاسلام عیسی زاده خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی جهان اسلام که فرقه‌های افراطی و تفریطی زیاد شده است، اگر این فرقه‌ها به آن سیره واقعی پیامبر اکرم(ص) که همان قرآن است توجه کنند و این افراط و تفریط‌ها را کنار بگذارند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما باید آگاه باشیم که این افراط و تفریط توطئه دشمنان اسلام است، گفت: این افراط و تفریط‌ها اهل تشیع و تسنن را گرفتار کرده است تا ما را از آن اسلام ناب محمدی دور کند؛ ما باید به مشترکات زیادی که میان ما وجود دارد توجه کنیم و از اختلاف و نزاع که مایه نابودی و شکست هر امتی است دوری کنیم.

حجت الاسلام عیسی زاده گفت: گروه‌های افراطی که مدعی‌اند که اهل سنت هستند و ما آنان را از اهل تسنن نمی‌دانیم، خودشان را مسلمان واقعی می‌دانند و دیگران را مشرک، ما باید توسط رسانه‌ها به آنان بفهمانیم که حضرت رسول (ص) اینگونه برخوردها را با مسلمانان نداشتند و با آنان بسیار مهربان بودند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اگر تاریخ اهل سنت را هم بررسی کنیم در تمام کتاب‌های آنها آمده است که پیامبر اکرم (ص) با همه از روی مهر و عطوفت برخورد می‌کردند.

حجت الاسلام عیسی زاده ابراز کرد: یکی از سیره‌های ارزشمند پیامبر اکرم (ص) که در شرایط کنونی تشنه آن هستیم برخورد محبت آمیز حضرت با دیگران است.

کراپ‌شده - رحلت پیامبر

وی اضافه کرد: البته ناگفته نماند پیامبر(ص) افرادی را که توطئه می‌کردند به صلح و صفا دعوت می‌کردند و اما وقتی گوش نمی‌دادند و می‌خواستند اسلام را تخریب کنند با آنان وارد جنگ می‌شدند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه در جهان اسلام همگی باید سیره پیامبر اکرم (ص) را در دستور کار و زندگی خویش قرار دهیم و رهروی راه ایشان باشیم؛ جامعه امروز بشری نیازمند عدالت و امنیت است، وحدت میان مسلمانان می‌تواند راهکار مهم برای برقراری امنیت و عدالت در اجتماع را فراهم کند.

رمز ماندگاری شخصیت پیامبر(ص) همان رمز ماندگاری قرآن کریم است

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رمز ماندگاری شخصیت پیامبر(ص) در حقیقت همان رمز ماندگاری قرآن کریم است.

وی ادامه داد: چون پیام قرآن کریم مطابق با فطرت است لذا به مرور زمان پیام و محتوای قرآن کهنه نمی‌شود، شخصیت پیامبر اکرم(ص) نیز شخصیتی است که از حیث اعتقادات و مکارم اخلاقی مطابق با فطرت انسان است، لذا تغییر نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: فطرت انسان‌ها ثابت است و در طول زمان نیازهای فطری و معنوی و اصول و ارزش‌های اخلاقی کهنه نمی‌شود.

حجت الاسلام غرویان اضافه کرد: سیره و سنت پیامبر(ص) نیز همواره در طول تاریخ ثابت است و همه انسان‌ها می‌توانند برای سبک زندگیشان از این سیره بهره ببرند.سیره و سنت پیامبر(ص) همواره در طول تاریخ ثابت است و همه انسان‌ها می‌توانند برای سبک زندگیشان از این سیره بهره ببرند. علمای مختلف فرق اسلامی باید دائما مسلمانان را به محورها و عناصر مشترک دعوت کنند تا وحدت ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمانه کنونی، برای ایجاد وحدت باید مشترکات دعوت پیامبر اسلام(ص) را در نظر بگیریم و در راستای این مشترکات وحدت خویش را حفظ کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از جمله مشترکاتی که میان همه مذاهب مختلف وجود دارد، می‌توان به توحید، شریعت واحد، کتاب یکسان، وحدت در رهبری پیامبراکرم(ص) به عنوان الگوی همه مسلمانان، اشتراک در دستورات و قوانین اسلامی و هدف مشترک برای رسیدن به کمال و سعادت انسان اشاره نمود.

حجت الاسلام غرویان در پایان تأکید کرد: علمای مختلف فرق اسلامی باید دائما مسلمانان را به محورها و عناصر مشترک دعوت کنند تا وحدت ایجاد شود.

پیامبر اکرم (ص) مُتعلق، مُتحقِق و مُتخَلق به حضرت حق است

حجت الاسلام بهرام دلیر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بحث‌های جاودانگی و ماندگاری در جهان بینی نگرش خاص خود را دارد و هر چیزی که مادی است از بین خواهد رفت و آنچه که ماندگار است پروردگار عالم است.

وی ادامه داد: حضرت محمد (ص) چون فانی در پروردگار عالم است و با تمام وجود متعلق، متحقق و متخلق به حضرت حق است پس قطعا ماندگار خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: یکی دیگر از رموز ماندگاری شخصیت پیامبر (ص) آراسته بودن به اسماء حسنی پروردگار عالم است؛ انسان‌های بریده از پروردگار عالم ماندگار نیستند، پیغمبر اکرم (ص) در راس هرم غوطه ور شدن در خداوند است.

یگانه نسخه درمان دردهای امروزشناخت سیره واقعی پیامبر(ص) است

وی با بیان اینکه باید سیره واقعی پیامبر (ص) بازخوانی شود گفت: برای معرفی پیامبر اکرم (ص) به جهانیان باید چیستی سیره پیامبر و اصل سیره ایشان را بشناسیم تا بتوانیم سیره واقعی پیامبر (ص) را در جهان نهادینه کنیم.

حجت الاسلام دلیر بیان کرد: در جهان کنونی یکی از بزرگترین مشکلات مسلمانان بحث تکفیری هاست و این تکفیری‌ها سنی و شیعه ندارد، تکفیری‌ها در وطن ما هم کم نیستند، تند روی در عقاید، خود رأی بودن و استبداد در نظریه پردازی واعمال قدرت و… شاخه‌ای از تکفیری‌ها هستند.

یگانه نسخه درمان دردها و مشکلات امروز مسلمانان بازخوانی سیره واقعی پیامبر(ص) است و بزنگای سیره پیامبر نیز اعتدال است؛ سیره پیامبر (ص) هیچ گونه افراط و تفریطی را بر نمی تابد، ایشان در تمامی حوزه های مختلف زندگانی خویش اعم از حوزه فردی، اجتماعی، سیاسی و.. اعتدال داشتند.حجت الاسلام دلیر گفت: یگانه نسخه درمان دردها و مشکلات امروز مسلمانان بازخوانی سیره واقعی پیامبر(ص) است و بزنگای سیره پیامبر نیز اعتدال است؛ سیره پیامبر (ص) هیچ گونه افراط و تفریطی را بر نمی‌تابد، ایشان در تمامی حوزه‌های مختلف زندگانی خویش اعم از حوزه فردی، اجتماعی، سیاسی و.. اعتدال داشتند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: ما باید به دنبال این باشیم که سیره واقعی پیامبر را بشناسیم، نه اینکه سیره ایشان را با سلایق شخصی خویش تفسیر کنیم و یکی از مشکلات اصلی ما تفسیر سیره ایشان به سلیقه خودمان است.

وی در پایان  گفت: تمامی صاحبان قلم و رسانه‌های گوناگون باید با همدیگر تصمیم بگیرند که تفکر و سیره پیامبر(ص) را رواج دهند و هرجا با مشاهده مطلبی احساس کردند بویی از افراطی گری می‌دهد آن را منعکس نکنند.

لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.