تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
7

توقف پرداخت تعرفه زایمان طبیعی به ماما/ بایکوت قرارداد ماماها

  • کد خبر : 7828
  • 10 اسفند 1393 - 12:55

عصر ایذه: رئیس انجمن علمی مامایی ایران، با اعلام اینکه ۵۷ درصد زایمان های کشور در سال گذشته به روش […]

عصر ایذه: رئیس انجمن علمی مامایی ایران، با اعلام اینکه ۵۷ درصد زایمان های کشور در سال گذشته به روش سزارین بوده است، تاکید کرد: مسائل مالی به تنهایی در بحث ترویج زایمان، تاثیر گذار نیست.

 

IMG15281842

 

 

دکتر ناهید خداکرمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: یکی از اهداف طرح تحول سلامت و زایمان طبیعی رایگان، این بود که شاید تیم درمان به خاطر منافع مالی و مادی، تشویق به سزارین می کنند. از همین رو، مقرر شد تا تعرفه زایمان طبیعی اصلاح شده و برای عامل زایمان که شامل ماما و متخصص زنان و زایمان می شود، بکسان شود. بطوریکه ۵۰K در نظر گرفته شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: اما، همه ما می دانیم که علت افزایش سزارین تنها مسائل مادی و تعرفه نبود. بلکه عدم توجه سیاست گذران حوزه سلامت به حرفه مامایی بوذه است و در این بین، هم وزارت بهداشت و هم وزارت رفاه، دخیل بوده اند.

خداکرمی با عنوان این مطلب که من نمی گویم این عدم توجه به خدمات مامایی در موضوع زایمان طبیعی تعمدی بوده است، گفت: متاسفانه این دو وزارتخانه نتوانسته اند از پتانسیل رشته مامایی برای سلامت مادران باردار به درستی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تعرفه برابر زایمان طبیعی در قالب طرح تحول سلامت برای ماما و متخصص زنان و زایمان تنها یکی دو ماه اتفاق افتاد و بعد قطع شد، اظهارداشت: اما، آنچه را می بینیم این است که این پرداختی به صورت علی الحساب به متخصص زنان و زایمان ادامه دارد و همین بی عدالتی در پرداخت ها باعث بی انگیزگی جامعه مامایی در زایشگاه ها و بیمارستان های دولتی شده است.

خداکرمی با انتقاد غفلت وزارت رفاه در عقد قرارداد با ماماهایی که دفتر کار دارند، تاکید کرد: متاسفانه بیمه ها به علل غیر موجه، از بستن قرارداد با ماماها سر باز می زنند و این در حالی است که وزرای بهداشت و رفاه، تاکید بر این کار دارند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران اظهارداشت: وزرای بهداشت و رفاه اذعان دارند که یکی از راه های ترویج زایمان طبیعی، تحت پوشش قرار دادن خدمات مامایی است. اما، اینکه چه کسی یا چه کسانی مانع از عقد قرارداد ماماها با بیمه ها می شوند، برای ما جای سئوال است.

خداکرمی با اعلام اینکه پرونده عقد قرارداد ماماها با بیمه ها به شورای عالی بیمه رفت ولی اجازه ندادند در آنجا مطرح شود، گفت: طبق قانون، ماما و متخصص زنان و زایمان هر دو می توانند خدمات زایمان طبیعی را انجام دهند. اما، استانداردهای جهانی می گوید که زایمان طبیعی می بایست توسط ماما و زایمان های پرخطر توسط متخصص انجام شود. اما، من هشدار می دهم، در صورتی که بیمه ها با ماماها قرارداد نبندند، همین گروه کم خطر هم به گروه پرخطر تبدیل خواهند شد.

وی با بیان این مطلب که ماماها هیچ امیدی به کارشناسان دو وزارتخانه بهداشت و رفاه ندارند، تاکید کرد: جامعه مامایی کشور امیدوار است با درایت وزرای بهداشت و رفاه، آنها شخصا این موضوع را پیگیری و به سرانجام برسانند.

خداکرمی با انتقاد از تنگ نظری هایی که در بخش دولتی نسبت به ماماها وجود دارد، افزود: در حال حاضر این مشکل در بخش خصوصی وجود ندارد و ماماها برای زایمان طبیعی، تعرفه برابر دریافت می کنند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با گلایه از تبعیض در پرداختی ها به ماماها در بخش دولتی، گفت: با توجه به اینکه بودجه عظیمی برای افزایش جمعیت تخصیص داده شده است، باید بخشی از آن به جذب و عقد قرارداد با ماماها در بخش دولتی اختصاص داده شود. زیرا، در حال حاضر در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار مامای بیکار داریم و این در حالی است که باید حداقل ۹ هزار ماما جذب زایشگاه های کشور شوند تا خدمات درست و استاندارد به مادران باردار ارائه بدهیم.

لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=7828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.