تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
3

منع شرعی برای خرید و فروش سهام پدیده شاندیز/مجلس هم وارد موضوع شد

  • کد خبر : 3143
  • 14 دی 1393 - 7:21

عصر ایذه: فروختن سهام در مقابل چیزی که مالیت ندارد و فراتر از یک کاغذ نیست و بالا بردن قیمت […]

عصر ایذه: فروختن سهام در مقابل چیزی که مالیت ندارد و فراتر از یک کاغذ نیست و بالا بردن قیمت هر روزه آن هم اکل مال به باطل و هم اخلال در نظام اقتصادی کشور است که باعث بی رونق کردن تولید و افزایش روحیه دلالی می‌شود.

.

منع شرعی برای خرید و فروش سهام پدیده شاندیز/مجلس هم وارد موضوع شد

.

به گزارش پایگاه خبری عصر ایذه به نقل از عصر آبادان، نزدیک به ۷ سال است که شرکتی تحت عنوان پدیده شاندیز بازار تبلیغات تلویزیونی و رسانه ای را به خود جلب کرده و در این مسیر میلیاردها تومان نیز برای این تبلیغات گسترده هزینه شد تا اینکه طی یکی دو سال اخیر، مجموعه پدیده شاندیز به یکی از بزرگترین پروژه های خصوصی کشور تبدیل شود.

این روزها اما ماجرای شرکت پدیده سر و صدای بسیاری ایجاد کرده و خبرهای بسیاری در خصوص تعطیل شدن کلیه اماکن مربوط به این مجموعه به گوش رسید. در این زمینه مهمترین بخش پدیده که سر و صدا به پا کرده خرید و فروش سهام توسط یکی از شرکتهای زیرمجموعه آن یعنی شرکت ابنیه و ساختمان است این سهام بصورت غیر متعارف  و خارج از بورس خرید و فروش می گردد.

قیمت گذاری این سهام توسط دو سایت و تعدادی دفاتر فروش در شهرهای بزرگ نظیر تهران ، مشهد ، اصفهان و …تعیین می شود و هیچ منطق اقتصادی در تعیین نرخ آن وجود ندارد به همین دلیل هر روز قیمت سهام بالا و بالاتر می رود چون این قیمت دستوری است و نیازی به حساب و کتاب وجود ندارد.

ورود مجلس به پرونده پدیده

در این راستا رئیس کمیسیون عمران مجلس از ورود خانه ملت به پرونده پدیده خبر داد و مطالبه مردمی را علت ورود نمایندگان به این پرونده عنوان کرد.

سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا از ورود قوه مقننه به پرونده شرکت‌های پدیده، تبرک و پردیسبان خبر داد. ‌با توجه به مطالبه عمومی شکل گرفته از مجلس و مراجعات مردم، به این پرونده ورود می‌کنیم.

هاشمی با بیان اینکه از قوه قضائیه حمایت می‌کنیم، در پاسخ به این سوال که مجلس در برابر فشارها به دستگاه قضا در این پرونده‌‌ها چه اقدامی می‌کند؟ گفت: دستگاه قضا مستقل عمل می‌کند و قطعا مجلس شورای اسلامی در برابر فشارها از این دستگاه حمایت خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از تولید و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور، اظهار داشت: باید جلوی کسانی که در جهت خلاف این تدابیر و فرمایشات عمل می‌کنند، گرفته شود.

خرید و فروش سهام شرکت‌های «پدیده»، «شاندیز» و «تبرک» منع شرعی و قانونی دارد

فروختن سهام در مقابل چیزی که مالیت ندارد و فراتر از یک کاغذ نیست اکل مال به باطل و حرام شرعی است و خرید و فروش سهام «پدیده»، «پردیسبان» و «تبرک» با توجه به این حکم فقهی منع شرعی و قانونی دارد.

پس از آن که دفاتر شرکت های پدیده شاندیز، پردیسبان و تبرک به واسطه خرید و فروش غیرقانونی کاغذهایی که نام سهام بر آنها گذاشته بودند، پلمپ شد این سوال مطرح می شود که خرید و فروش این کاغذها با توجه به اخلال در نظام اقتصادی کشور و غیرقانونی بودن آنان چه حکم فقهی و شرعی دارد؟

حجت الاسلام صالح‌نیا امام جمعه غرب تهران و دکترای فقه در گفت وگویی با شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: فروختن سهام در مقابل چیزی که مالیت ندارد و فراتر از یک کاغذ نیست و بالا بردن قیمت هر روزه آن هم اکل مال به باطل و هم اخلال در نظام اقتصادی کشور است که باعث بی رونق کردن تولید و افزایش روحیه دلالی می‌شود.

این استاد فقه و اصول با بیان اینکه این کار حرام شرعی بوده و منع قانونی دارد، گفت: باید از دستگاه های امنیتی پرسید و این مساله را روشن نمایند که در این سالها که مقام معظم رهبری مکررا از تولید، اقتصاد مقاومتی و اسلامی و پرهیز از دلالی سخن می‌گویند این افراد و شرکت ها با چه هدفی دست به چنین اقداماتی زده و می‌زنند؟

امام جمعه غرب تهران گفت: برخی از مردم به بنده مراجعه داشته و می پرسند درست است که این شرکت ها وابسته به برخی نهادهای حاکمیتی و غیره هستند یا خیر که بنده صریحا می گویم به هیچ وجه اینگونه نیست و باید ریشه این شایعات پیدا شود و اگر خود روسای این شرکت ها چنین شایعاتی را در جامعه رواج داده اند باید با آن ها برخورد شود.

منبع: دانا

لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=3143

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.