تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
7

با توطئه نفتی آمریکا و عربستان علیه ایران

  • کد خبر : 5057
  • 23 دی 1393 - 13:16

عصر ایذه: درحالی آمریکا و اروپا در جریان مذاکرات۱+۵ با بازگشت بخشی از درآمد نفت بلوکه شده ایران موافقت کرده […]

عصر ایذه: درحالی آمریکا و اروپا در جریان مذاکرات۱+۵ با بازگشت بخشی از درآمد نفت بلوکه شده ایران موافقت کرده بودند که با توطئه جدید این کشورها و عربستان با کاهش قیمت نفت تاکنون۵.۲میلیارد دلار معادل ۱۸هزار میلیارد تومان درآمد نفت ایران کاهش یافت.

.

139310211259127914485443

.

به گزارش به گزارش پایگاه خبری عصر ایذه به نقل از خبرگزاری تسنیم، قیمت جهانی نفت و به‌تبع آن قیمت نفت ایران از ژوئن ۲۰۱۴ روندی نزولی را طی و در نتیجه، درآمد تولیدکنندگان طلای سیاه به‌شدت کاهش پیدا کرده و قیمت نفت ایران در حال حاضر به زیر ۴۵ دلار رسیده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اوپک قیمت نفت سنگین ایران از ژوئن ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ۶۰ دلار کاهش یافته و از ۱۰۷٫۴۵ دلار در ماه ژوئن به زیر ۴۵ دلار در حال حاضر یعنی اواسط ژانویه ۲۰۱۵ رسیده است.
قیمت نفت ایران از ۱۰۷٫۴۵ دلار در ماه ژوئن به ۱۰۶٫۲۱ دلار در ماه جولای کاهش یافته است. این رقم در ماه اوت با افت حدود ۵دلاری به ۱۰۱٫۴۲ دلار در هر بشکه رسیده است. در ماه سپتامبر نیز هر بشکه نفت ایران در برابر ۹۶٫۱۴ دلار معامله شده که این رقم در ماه اکتبر حدود ۱۱ دلار کاهش داشته و به ۸۴٫۶۱ دلار رسیده است. در ماه نوامبر نیز قیمت نفت ۱۰ دلار کاهش داشته و به ۷۴٫۴۶ دلار رسیده است.
با فرض صادرات روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران طی ماه‌های ژوئن تا نوامبر و با توجه به متوسط قیمت‌های ماهانه نفت ایران کل درآمد نفتی ایران در این دوره ۱۷٫۱۰۶ میلیارد دلار برآورد شده است.
بر این اساس زیان ایران از افت قیمت نفت در ماه‌های ژوئن تا نوامبر بالغ بر ۲٫۲۳۵ میلیارد دلار بوده است و به‌عبارتی دیگر درآمد نفتی ایران ۱۱ درصد کاهش یافته است. چنانچه قیمت نفت در سطح ۱۰۷٫۴۵ دلار باقی می‌ماند درآمد نفتی ۱۹٫۳۴۱ میلیارد دلاری در ماه‌های ژوئن تا نوامبر عاید ایران می‌شد.

از اول دسامبر برابر با ۳ آذر افت قیمت نفت شتاب بیشتری گرفته است و از بیش از ۶۰ دلار به زیر ۴۵ دلار در حال حاضر رسیده است که بدین ترتیب طی ۵۰ روز گذشته نیز با افت بیش از ۶۰ دلاری متوسط قیمت نفت ایران حدود ۳ میلیارد دلار دیگر درآمد نفت ایران کاهش یافته و مجموع زیان ایران از کاهش قیمت نفت در سال جاری به بیش از ۵٫۲ میلیارد دلار رسیده است که معادل بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان است.

زیان چند میلیارد دلاری ایران از افت قیمت نفت در حالی است که بسیاری از تحلیلگران انگشت اتهام را به‌سوی دیپلماسی نفتی کشور دراز کرده‌اند و معتقدند دستگاه نفتی کشور در استفاده از ظرفیت‌های کشور برای مقابله با سقوط قیمت‌ها با جدیت عمل نکرده است.

در عین حال بسیاری از تحلیلگران هم معتقدند، گروه ۱+۵ به‌سرکردگی آمریکا در مقابل امتیاز ناچیزی که در مذاکرات هسته‌ای با آزاد کردن چند میلیارد دلار درآمد نفتی بلوکه شده خودمان به ایران داده است، برای پس گرفتن این امتیاز با همکاری عربستان سعودی توطئه کاهش قیمت نفت را در پیش گرفته و تا کنون بیش از ۵ میلیارد دلار به‌ضرر ایران شده است.

لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=5057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.