تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
6

بیستم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

  • کد خبر : 274
  • 20 آذر 1393 - 7:13

عصر ایذه: امروز پنج شنبه بیستم آذر ۱۳۹۳ هجری خورشیدی، هجدهم صفر ۱۴۳۶ هجری قمری و یازدهم دسامبر ۲۰۱۴ میلادی […]

عصر ایذه: امروز پنج شنبه بیستم آذر ۱۳۹۳ هجری خورشیدی، هجدهم صفر ۱۴۳۶ هجری قمری و یازدهم دسامبر ۲۰۱۴ میلادی است. ۳۳ سال پیش در چنین روزی، عملیات مطلع الفجر با رمز یا مهدی(عج) با هدف آزادسازی ارتفاعات جنوب سرپل ذهاب و گیلان غرب آغاز شد.

 

81422573-6135269

 

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۲۰ آذر ۱۳۶۰

عملیات مطلع الفجر با رمز «یا مهدی(عج)» با هدف آزادسازی ارتفاعات جنوب سرپل ذهاب و گیلان غرب آغاز شد.

۲۰ آذر ۱۳۶۰

آیت الله سید عبدالحسین دستغیب امام جمعه ی شیراز و صاحب آثار ارزنده ای همچون آدابی از قرآن، معراج، ایمان، گناهان کبیره، قلب سلیم و داستان‏های شگفت، به دست منافقین در ۷۲ سالگی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

۲۰ آذر ۱۳۵۷

راهپیمایی میلیونی مردم تهران در روز عاشورا، علیه رژیم پهلوی با شکوه خاصی برگزار و در پایان، قطعنامه‏ای ۱۷ ماده‏ای خوانده شد که در آن، بر سقوط و برچیده شدن بساط رژیم پهلوی و تایید رهبری امام خمینی تاکید شده بود.

۲۰ آذر ۱۳۵۷

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه ی پیشین آمریکا در گفت و گویی با مجله ی نیوزویک گفت: آن چه که در ایران پیش می آید یک تراژدی برای غرب است. شاه پیوسته در هر شرایط ناهنجاری، طرف غرب را گرفته است. شاه هرگز شیرهای نفت را به دلایل سیاسی به روی کسی نبسته است.

۲۰ آذر ۱۳۴۳

آیت الله سیدهادی میلانی در نامه ای به آیت الله محمدتقی آملی، با تشریح جنایت های محمدرضا پهلوی و شکایت از تبعید امام خمینی نوشت: خواسته آیت الله خمینی خواسته مجامع روحانی، دینی و مردمی است.

۲۰ آذر ۱۳۴۲

تمامی لوایحی که در فاصله ی زمانی نوزدهم اردیبهشت ۱۳۴۰ هجری خورشیدی(روز تعطیل و انحلال مجلس دوره بیستم) و چهاردهم مهر ۱۳۴۲ هجری خورشیدی(روز گشایش مجلسین) به تصویب هیات دولت رسیده بود، به تصویب مجلسین شورا و سنا رسید. از جمله این مصوبه ها اصول ۶ گانه ی موسوم به «انقلاب شاه و ملت» بود.

۲۰ آذر ۱۳۳۵

اداره ی کل آمار، جمعیت ایران را ۱۸ میلیون و ۹۵۵ هزار تن اعلام کرد.

۲۰ آذر ۱۳۳۱

رونوشت لایحه ی قانونی اساسنامه ی شرکت ملی نفت ایران در ۹ فصل به اداره های وزارت دارایی ارسال شد.

۲۰ آذر ۱۳۲۷

کنسولگری ایران در دمشق به سفارت ارتقا یافت.

۲۰ آذر ۱۳۲۱

نخستین گروه از نیروهای نظامی آمریکا با عنوان میسیون نظامی ایران وارد کشور شدند، این نظامیان بیشتر از رسته ی مهندسی ارتش آمریکا بودند. نام این میسیون پس از چندی به فرماندهی خلیج فارس تغییر کرد.

۲۰ آذر ۱۳۲۰

وزارت دارایی در باره ی ضرورت تهیه ی مجوز عبور برای حمل کالاهای خارجی تبار آگهی داد، در این اطلاعیه اداره ی کل گمرک، ممنوعیت صادرات کالاهای خارجی تبار را از کشور، به دلیل مشکل بودن واردات آن ها بر اثر شرایط جهانی، اعلام کرد. این دسته از کالاها برای حمل از مرکز به نقاط داخلی و مرزی جنوب غرب و غرب کشور، نیازمند دریافت مجوز عبور از اداره کل گمرک است.

۲۰ آذر ۱۳۱۲

ویلیام هورنی بروک به عنوان وزیر مختار جدید آمریکا در ایران تعیین شد.

۲۰ آذر ۱۳۱۲

وزارت مالیه به اداره ی مالیه ی تهران اطلاع داد که شهر ناصری در آینده اهواز نامیده خواهد شد و دستور داد، مراتب را به دوایر تابعه اعلام دارند.

۲۰ آذر ۱۳۰۹

دستور اجرای بخش نامه ی ریاست وزرا به وزارت مالیه، درباره ی تغییر نام نصرت آباد به «زابل» و دزداب به «زاهدان» و لزوم رعایت به کارگیری این نام ها در مکاتبه ها و مراسلات رسمی صادر شد.

۲۰ آذر ۱۳۰۹

وزارت اقتصاد ملی، از وزارت داخله درخواست کرد که به حکام و نظمیه های ولایات دستور دهد تا فهرستی از نام هتل های موجود، قرائت خانه ها و نام مؤسس و تاریخ تشکیل آن ها و فهرست ماهیانه ی کشتار روزانه ی شهرهای عمده، به دایره ی احصائیه ی این وزارت خانه ارسال کنند.

۲۰ آذر ۱۳۰۷

هیات دولت با حضور و فعالیت پروفسور ارنست هرتسفلد باستان شناس و ایران شناس آلمانی در ایران موافقت کرد. در این مصوبه بر حفر مکان ها و مطالعه ی آثار عتیقه به وسیله ی وی با نظارت نمایندگان وزارتخانه های مالیه و معارف بر این فعالیت تصریح شد.

۲۰ آذر ۱۳۰۲

وزیر عدلیه در پی شکایت از وضع زندانیان و زندان اداره ی نظمیه از این مکان بازدید کرد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۳)

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=274

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.