تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
5
یادداشت/

حقوق شهروندی و مدیریت شهری در ایذه

  • کد خبر : 48448
  • 30 تیر 1395 - 18:02
حقوق شهروندی و مدیریت شهری در ایذه

در عصر حاضر، «شهرنشینی» به عنوان یک پدیده اجتماعی و یکی از ضروریات زندگی کنونی محسوب می‌شود.

شهروندان عموماً با سلایق و انگیزه‌های مختلف در جامعه شهری به فعالیت می‌پردازند. عده‌ای برای کسب‌وکار، گروهی برای پر کردن اوقات فراغت و گروهی دیگر برای آموختن مهارت‌های فردی و جمعی و ….

فلذا، دولت‌ها و نهادهای عمومی نظیر شهرداری‌ها، با تعیین و تدوین قواعد و مقررات مربوطه و اجرای آنها، سیاست خاصی را در جهت تنظیم این روابط  و تسهیل مناسبات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و …  پیش می‌گیرند.

موضوعات مهمی که در حوزه مطالعات شهری، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در سطح جهانی مطرح‌شده است، بحث رابطه حقوق شهری، زندگی شهری و مدیریت شهری است.

چنانچه نظام «مدیریت شهری» را شامل فرایندهای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی، سازماندهی و نظارت بر اداره امور شهر و شهرداری بدانیم و نظام حقوق شهری را به‌مثابه روند قانونمند کردن فرآیندهای چندگانه نظام مدیریت شهری و نیز قانون‌مدار نمودن وظایف و تکالیف متقابل و دو سویه شهرداری به شهروند محسوب کنیم، که هدف آن به سامان کردن زندگی شهری و فعالیت‌های شهرداری و شهروندان است، به خوبی اهمیت نقش و جایگاه نظام حقوق شهری در مدیریت شهری و نیز رابطه و نسبت مدیریت شهری و حقوق  شهروندان مشخص می‌شود.

در این میان سهم و نقش شهرداری که حلقه پیوند و اتصال نظام مدیریت شهری و نظام حقوق شهری است، اهمیت خاصی دارد. بر طبق قانون نهاد شهرداری دارای وظایفی است که برخی از مهم‌ترین آنها به شرح زیر است.

ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها و میادین، پارک‌ها و باغ‌های عمومی، مجاری آب، معابر و پیشنهاد اصلاح نقشه شهر و …
تنظیف و نگه‌داری و تسطیح معابر و اماکن عمومی مردم و مجاری آب‌های سطحی و فاضلاب‌های سطحی
جلوگیری از تکدی‌گری و وادار داشتن گدایان به‌کار
آسفالت خیابان‌ها و پیاده‌روها
و …

این‌ها تنها برخی از مهم‌ترین وظایف نهاد شهرداری است. اما اشاره به همین موارد اندک مقصود مطلب را ادا می‌کند تا نشان دهیم، به‌واقع شهرداری شهر ما کدام‌یک از این وظایف را به‌درستی انجام می‌دهد.

 

همه ما در زمستان‌ها و در زمان بارش باران به عینه شاهد غرق شدن شهرمان در زیرآب، به علت نبود فاضلاب مناسب و سیستم کهنه و غیراستاندارد تخلیه فاضلاب شهری هستیم.
برخی از شهروندان در مناطق حاشیه‌ای شهر، در کوچه‌هایی زندگی می‌کنند که خاکی بوده و در زمان مراجعه به شهرداری برای آسفالت آنها با پاسخ‌های درستی مواجه نشده و اهالی کوچه روزها و بلکه ماه‌ها به شهرداری مراجعه کرده تا کوچه آنها آسفالت گردد.
بسیاری از خیابان‌ها با آسفالت غیراستاندارد پوشیده شده و این مسئله نه تنها موجب خسارات عدیده به وسایل نقلیه مردم می‌شود، بلکه در برخی مواقع ممکن است منجر به تصادفات رانندگی نیز گردد.
کمبود پارک‌ها و فضای سبز شهری یکی دیگر از مشکلات و محرومیت‌های شهر ماست. بدون تردید وجود فضای مناسب برای تفریح خانواده‌ها روحیه شادی و سرزندگی را در بین شهروندان دوچندان خواهد کرد. شهرداری می‌بایست بخش مهمی از بودجه شهری را به احیا و مرمت فضاهای سبز و پارک‌ها و ایجاد اماکن تفریحی جدید اختصاص دهد.
هرچند به نسبت بسیاری از شهرهای دیگر، شهر ما کمتر با پدید تکدی گری و گدایی مواجه است، اما همین تعداد اندک گدایان نیز تصویر مطلوبی از شهر و دیارمان ارائه نمی‌دهد. از وظایف مهم شهرداری جمع‌آوری گدایان از سطح شهر و جلوگیری از ترویج معضل تکدی گری در درون شهر است.
و چندین معضل و مشکل دیگر که بسیاری از شهروندان با آنها برخور کرده‌اند.

 

شهر ما یکی از قدیمی‌ترین شهرهای خوزستان و بلکه ایران است و وقتی این پیشینه تاریخی و اماکن باستانی آن را در کنار جاذبه‌های طبیعی و چشم‌اندازهای بکر خدادادی و فرهنگ اصیل مردم این دیار قرار می‌دهیم، با یک پتانسیل بالقوه‌ای مواجه می‌شویم که نیرو و توان فوق‌العاده ای را در اختیار مسئولان و مدیران شهری قرار می‌دهد تا با توکل بر ایزد منان و با اتکا بر این پتانسیل‌ها و با همیاری مردم، این منطقه را برمدار توسعه قرار داده و با ترسیم چشم‌اندازی میان‌مدت و درازمدت، به شهری مبتنی بر توسعه و فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی نائل آیند.

بنابراین نخستین گام می‌بایست از طرف مسئولان برداشته شود و از آنجایی که شهرداری و مسئولان این نهاد وظیفه سنگین مدیریت و توسعه شهری را بر عهده‌دارند، انجام درست وظایف و مسئولیت شناسی در این نهاد می‌تواند ضامن توسعه و پیشرفت شهر و منطقه باشد.

 

سید محمد موسوی

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=48448

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.